قیمت موز در مرز 70 هزار تومان!

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۶۰۳
قیمت موز  در مرز 70 هزار تومان!

تعادل |

«هر کیلو موز به مرز ۷۰ هزار تومان رسید.» قیمت موز در یک سال اخیر جهش بی‌سابقه‌ای داشته؛ به‌طوری‌که مردم دیگر توان خرید این میوه را ندارند. این میوه در اوایل امسال کیلویی 13 هزار تومان بود که در اواسط سال به 40 هزار تومان رسید، اما با اعتراض بسیاری از مردم همراه بود و برخلاف قول مسوولان در بررسی قیمت این میوه، اکنون در میوه‌فروشی‌ها بین 45 تا 65 هزار تومان به فروش می‌رسد. این درحالی است که بر اساس آمار‌های گمرک ایران هر کیلو موز کمتر از ۷۰ سنت وارد ایران می‌شود. بررسی آمارها نشان می‌دهد، در ۹ ماهه امسال نزدیک به ۳۰۹ هزار تن موز به ارزش ۲۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده که این میزان نسبت به مدت مشابه ۹ ماهه سال‌های ۹۸ و ۹۷ به لحاظ وزنی تغییری نداشته است. حال با در نظر گرفتن نرخ دلار در بازار که در حال حاضر حدود ۲۳ هزار تومان است، قیمت هر کیلو موز وارداتی نزدیک به ۱۶ هزار تومان برای واردکننده تمام می‌شود که در نهایت باید هر کیلو حدود ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

    دلیل گرانی موز چیست؟ 

بررسی‌ها نشان می‌دهد، میوه موز در برخی از میادین بین 45 تا 65 هزار تومان به فروش می‌رسد. تا به حال هیچ مقام مسوولی پاسخگوی گرانی موز نیست. البته در دی ماه زمانی که قیمت موز به 40 هزار تومان رسید، اکبر یاوری، عضو هیات‌مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و سبزی تهران گفته بود که واردات موز در انحصار چند نفر است اما دلیل اصلی گرانی آن به بحث مجوز مربوط می‌شود. قبلا صدور مجوزها در دست ترخیصگران بود اما گمرک به این رویه پایان داد. در این میان اما فروشندگان می‌گویند موز را از میدان میوه و تره‌بار به قیمت 50 هزار تومان می‌خرند و با سود 10 درصدی، 55 هزارتومان می‌فروشند. به سبب جهش قیمتی موز، از میزان خرید مصرف‌کنندگان به ‌شدت کاسته شده است و بازار خرید موز بی‌رونق شده است. فروشندگان دلیل گرانی موز را کمبود عرضه اعلام می‌کنند و می‌گویند جنس کم است و قیمت را بالا می‌برند. از طرفی هزینه کارگر در میدان میوه‌ و تره‌بار را هم خریدار باید بپردازد که باعث افزایش قیمت تمام شده جنس می‌شود. اما نکته قابل توجه در برخی از میادین تره‌بار مناطق تهران موز به فروش نمی‌رسد. البته فروشندگان میادین میوه و تره‌بار اعلام کردند به دلیل گرانی موز امکان خرید ندارند و مردم هم توان خرید ندارند، برای همین میوه موز از برنامه خرید آنها فعلا حذف شده است.

در همین حال اسدالله کارگر، ریس اتحادیه فروشندگان میوه گفت: فروشندگان در میدان مرکزی میوه و ‌تره‌بار حتی به ما هم پاسخگو نیستند. صنف ما هم به نوعی خریدار است و بابت گرانی موز واقعا ضرر کرده است. علت، کمبود عرضه است. کارگر، ناهماهنگی در ثبت سفارش موز را یکی دیگر از دلایل گرانی برشمرد و گفت: اگر مسوولان امر هر چه سریع‌تر تدابیری برای ثبت سفارش در نظر نگیرند، گرانی در بازار موز ادامه خواهد یافت.

اما مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های باغداران کشور اظهار کرد که گرانفروشی مغازه‌داران، افزایش هزینه‌های تولید از جمله کود، سم و غیره، صادرات و سودجویی عوامل واسطه و دلال‌ها منجر به افزایش قیمت میوه نسبت به مدت مشابه سال قبل شده که مسوولان ذی‌ربط باید جلوی گرانفروشی‌ها را بگیرند. محمد‌علی مصطفی‌لو قیمت کنونی هر کیلو موز را ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان اعلام کرده و گفته است: قیمت هر کیلو موز در شب یلدا به ۵۰ هزار تومان هم رسیده بود و مجدد با کاهش تقاضا مقداری تعدیل شده است. او بیان کرده که اتحادیه در تلاش است تا در آینده‌ای نه‌چندان دور تولید موز کشور را به حدی برساند که نیازی به واردات نداشته باشیم، اما این فرآیند زمانبر است و همانند زراعت نیست که به زودی به ثمر بنشیند. او با بیان اینکه تولید کنونی موز یک‌پنجم تا یک‌ششم نیاز کشور است، گفت: تولید محصولات باغی به عوامل متعددی نظیر شرایط جوی، مشوق‌های لازم صادراتی، حمایت دولت و عوامل متعدد دیگر بستگی دارد، بنابراین حداقل سه سال زمان نیاز داریم که به خودکفایی برسیم که در صورت تحقق این امر، قیمت به مراتب کمتر خواهد بود. 

از سوی دیگر مصطفی دارایی‌نژاد، رییس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار هم با اشاره به اینکه قیمت موز مجدد در بازار افزایش یافته، گفته است: با توجه به عدم ثبت سفارش، قیمت هر کیلو موز در میدان مرکزی ۳ هزار تومان افزایش داشته است به طوری که موز هندی از ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان و موز اکوادور ۳۸ هزار تومان در میدان مرکزی به فروش می‌رسد. البته به گفته او، قیمت موز به دلیل عدم ثبت سفارش دچار نوسان شده است، در حالی که اگر ثبت سفارش انجام شود ظرف مدت ۲۰ روز قیمت موز به ۲۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.

    واکنش کاربران به گرانی موز 

اما گرانی موز دستمایه طنز کاربران توییتر نیز شد. بسیاری از کاربران در توییت‌هایشان طعنه‌ای زدند به این موضوع که اکنون قیمت هر کیلو موز با یارانه هر فرد برابری می‌کند. کاربری در این باره نوشت: «موز شده کیلویی ۵۵ هزار تومن؛ می‌خواین به جای یارانه به هر کدومتون یک کیلو موز بدن؟!» کاربر دیگری نیز نوشت: «کاش به جای یارانه ماهی یک کیلو موز بدن بهمون! الان یکی می‌آد می‌گه خب موز نخورین، نمی‌میرین که!»

کاربر دیگری با اشاره به ضعف زیرساخت‌های‌مان نوشت: «اول اینکه موزی که توی زاهدان ۲۰ هزار تومنه، چرا به چند برابر قیمت به تهران و شیراز و مشهد می‌رسه؟! دوم اینکه حمل ونقل و بسته‌بندی درست و حسابی نداریم و همین موز آسیب‌دیده و پر از لک و... به شهر‌های دیگه می‌رسه و همه زحمتی که برای کشتش کشیده شده رو از بین می‌بره و باعث کاهش مصرف و خریدش می‌شه.» کاربر دیگری نیز در این باره نوشت: «البته اگر سلاطین واردات موز اجازه بدهند دو، سه محصول کلیدی مثل موز و انبه در سیستان و بلوچستان کشت می‌شود.

درحالی که دلار در بازار آزاد حدود ۲۳ هزار تومان است، شاهد قیمت‌های بسیار بالاتری برای موز هستیم. کاربری با اشاره به همین موضوع نوشت: «قیمت موز صادراتی اکوادور، هر کیلو ۳۸/۰ دلار است. در استانبول قیمت هر کیلو موز 1.24 دلار است. امروز قیمت موز در تهران از کیلویی ۵۵ هزار تومان فراتر رفت. یعنی بیش از 2.36 دلار در هر کیلو! ۹۱ درصد گرانی قیمت موز در تهران به نسبت استانبول به چه دلیل است؟!»

 

ارسال نظر