تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۹/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۲۶۳

خودرو گران نمی‌شود

مهر |رییس شورای رقابت با بیان اینکه قیمت کارخانه‌ای خودرو تا پایان فروردین سال آینده تغییر نمی‌کند، گفت: فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو فعلا اجرا نمی‌شود و تا زمانی که تولید افزایش یابد و عرضه و تقاضای خودرو متناسب با یکدیگر شوند، مدل عرضه خودرو با قرعه کشی ادامه خواهد یافت. رضا شیوا اظهار داشت: با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ها و تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، شورای رقابت تصمیم گرفت قیمت‌های فروش زمستان کارخانه‌ها افزایش نیابد، از این رو قیمت خودروهای داخلی در فصل زمستان با همان نرخ پاییز عرضه خواهد شد.رییس شورای رقابت گفت: از این پس قیمت‌گذاری خودروها به جای سه ماهه، هر ۶ ماه یا سالانه تعیین خواهد شد. وی افزود: بانک مرکزی تورم بخشی پاییز را حدود ۱۴ درصد اعلام کرد، اما شورای رقابت با در نظر گرفتن بهره‌وری و کیفیت، تصمیم گرفت قیمت کارخانه‌ها برای زمستان افزایشی نداشته باشد.رییس شورای رقابت در خصوص فرمول جدید قیمت‌گذاری هم گفت: این فرمول شرط افزایش۵۰ درصدی داشت، لذا تا زمانی که افزایش۵۰ درصدی اعمال نشود، این فرمول اجرایی نخواهد شد.وی افزود: شرکت سایپا اعلام کرده با فرمول جدید، توان افزایش تولید را نخواهد داشت و ایران خودرو هم اعلام کرده برای افزایش تولید خواستار تغییرات است، لذا این فرمول اجرایی نخواهد شد. شیوا در خصوص اینکه آیا خودروسازها این قیمت‌گذاری را قبول دارند یا خیر، گفت: شورا مستقل عمل می‌کند و خودروسازها موظف هستند به آن عمل کنند. تاکید بر اینکه کلیه خودروهایی که سابقه قیمت داشته‌اند، هیچ افزایش قیمتی تا پایان سال نخواهند داشت، گفت: قیمت‌گذاری خودروهای جدید هم در کمیته خودرو بررسی می‌شود. وی در خصوص اینکه آیا سازمان بازرسی مصوبه قبلی شورا را لغو کرده است، افزود: سازمان بازرسی هرگز مصوبه شورا را لغو نکرده و از نظر قانونی مجوز این کار را ندارد و فقط درخواست تجدید نظر کرده است.وی با اعلام اینکه تورم بخشی سه ماه پاییز برای ایران خودرو ۱۴.۱ و سایپا۱۴.۷۵ بوده است، گفت: چنانچه در پی تغییرات سیاسی و اقتصادی ایران و جهان، تورم بخشی طی ماه‌های آینده کاهش پیدا کند، بر اساس فرمول موجود، قیمت‌های کارخانه نیز کاهش خواهد یافت.

محدودیت فعالیت برخی صنوف همچنان ادامه دارد

در ششمین اجلاس هیات نمایندگان دور هفتم اتاق اصناف ایران، که دیروزبا حضور هیات رییسه اتاق اصناف ایران در محل این اتاق و به صورت ویدئو کنفرانس با سایر نمایندگان برگزار شد، بودجه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید.سعید ممبینی، رییس اتاق اصناف ایران در این نشست پس از استماع نطق پیش از دستور ناطقین به ارایه گزارشی از عملکرد هیات رییسه پرداخت و اظهار کرد: به موجب شیوع بیماری کرونا و با وجود چندین نوبت مکاتبه با وزارت بهداشت به منظور دریافت مجوز برای برگزاری اجلاس حضوری، این امر ممکن نشد و با استفاده از ظرفیت‌های نرم افرازی موجود و تجربه برگزاری جلسات ویدئوکنفرانس با جمعیت کمتر، برای نخستین‌بار اجلاس هیات هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود.ممبینی بیان کرد: از سال گذشته در پدیده‌ای جهانی با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم که این ویروس علاوه بر حوزه اجتماعی بیشترین تاثیر را بر اقتصاد گذاشته است. اقتصاد ایران نیز، که پیش از کرونا به دلیل تحریم‎ها در شرایط کاملا متفاوتی بود با شیوع کرونا نیز بیشتر تاثیرپذیرفت و بیشترین آسیب نیز بر اصناف به عنوان آخرین حلقه در زنجیره تامین وارد شد. وی افزود: برخی از صنوف از اوایل اسفند سال گذشته تعطیل شدند و برخی دیگر نیز تا چند روز قبل همچنان تعطیل بودند. با تمهیداتی که صورت پذیرفت، اخیرا در بسیاری از نقاط کشور تالارها توانستند کار خود را آغاز کنند هر چند هنوز در شرایط عادی قرار نگرفته‌اند چراکه به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، محدودیت‌هایی دارند و از سوی دیگر به دلیل افزایش قیمت‌ها استقبال چندانی از خدمات تالارها هم نمی‌شود.

سعدمحمدی، معاون معدنی وزیر صمت شد

پس از استعفای داریوش اسماعیلی از معاونت معدنی وزارت صمت، امروز در مراسمی اردشیر سعدمحمدی رییس شرکت ملی صنایع مس ایران، به عنوان معاون جدید معدنی وزیر صمت معارفه شد. گفتنی است، پس از کشمکش‌های فراوان میان وزارت صمت و بورس کالا در مورد نحوه عرضه فولاد به بازار سرمایه، در نهایت داریوش اسماعیلی معاونت معدنی وزارت صمت استعفانامه خود را روز گذشته به وزیر صمت ارایه کرد.

قیمت گوشت گوساله وارداتی ۷۳ تا ۱۲۰ هزار تومان تعیین شد

کارگروه تنظیم بازار قیمت گوشت گوساله وارداتی را بر اساس نرخ ارز نیمایی، در زمان واردات این محصول به کشور، ۷۳ تا ۱۲۰ هزار تومان تعیین کرد.برابر قیمت محموله‌های وارداتی بر مبنای ماهانه نرخ ارز سامانه نیما در زمان تحویل گوشت قرمز به شرکت پشتیبانی امور دام کشور در هفت ماه اول سال جاری، به تفکیک فروردین ماه 73هزار تومان، اردیبهشت ماه 76 هزار تومان، خرداد ماه 85 هزار تومان تیر ماه 95 هزار تومان مردادماه 100هزار تومان، شهریورو مهرماه 120 هزار تومان تعیین شد.

 

ارسال نظر