ماجرای یک استعفا در صمت

۱۳۹۹/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۲۲۱

تعادل | 

«داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزیر صمت استعفا داد». این خبری بود که روز گذشته در فضای مجازی دست به دست شد. تا لحظه تنظیم این خبر، بر اساس شنیده‌ها، این استعفا مورد پذیرش وزیر صمت قرار گرفته و جانشین وی نیز مشخص شده است!. اما چرا اسماعیلی استعفا داد؟ برخی این استعفا را به تصمیمات اخیر فولادی وزارت صمت نسبت می‌دهندو می‌گویند: به دلیل آشفته بازار فولاد وی در آستانه برکناری قرار داشته است. به‌طوری‌که پس از ابلاغ شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد و حاشیه‌های مرتبط با آن، استعفای داریوش اسماعیلی معاون امور معدن و صنایع وزارت صمت مطرح شد. 

برخی پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از این است که موج اعتراضات در مورد تصمیمات فولادی اصلی‌ترین دلیل برای استعفای اسماعیلی است، اما منابع نزدیک به اسماعیلی این استعفا را به دلیل ناهماهنگی‌های موجود عنوان کرده‌اند. البته برخی هم در تحلیل این استعفا می‌گویند که عدم هماهنگی اسماعیلی با بخش معدن و صنایع معدنی و فعالان این بخش باعث این تصمیم شده است.

 ناگفته نماند که چندی پیش، اسماعیلی در یک گفت‌وگوی خبری، در برابر انتقادات بر تصمیم وزارت صمت برای کاهش قیمت پایه فولاد در بورس کالا مقاومت کرد و این تصمیم را منطقی درست تلقی کرد. این در حالی است که تدوین شیوه نامه فولاد نه تنها التهابات بازا رفولاد را کاهش نداد بلکه امروز این التهابات به ساختمان سمیه هم رسیده است.  از سوی دیگر، برخی شنیده‌ها حاکی از این است که در صورت پذیرش استعفایش، با حکم وزیر صمت او راهی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شود، تا در شغل متناسب با رشته تحصیلی‌اش به فعالیت بپردازد. اسماعیلی پس از حضور در مجلس به عنوان نماینده نماینده مردم خرامه، سروستان، کوار در دوره‌های نهم و دهم راهی سازمان نظام مهندسی معدن شد و پس از آن به سمت معاونت معدنی وزارت صمت رسید.  در این میان اما گمانه زنی‌هایی نیز درباره اینکه سکان هدایت معاونت معدنی را به دست می‌گیرد، مطرح می‌شود. به‌طوری‌که با خداحافظی جمشید ملارحمان از مدیریت گل گهر جایگزینی او با اسماعیلی هم‌اکنون قوت بیشتری به خود گرفته است. آن طور که گفته می‌شود، ملارحمان می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی برای معاونت معدنی وزارت صمت باشد. او با سابقه طولانی که در ایمیدرو و حضور در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر دارد، حضورش می‌تواند سیگنال مثبتی به معدنی‌ها باشد. به‌طوری‌که در سال‌های حضورش در ایمیدرو و دوره کوتاهی که سرپرستی هیات عامل این سازمان را برعهده داشت، تعاملات خوبی با بخش خصوصی داشته است.  البته برخی خبرها هم حاکی از این است که پیش از استعفای اسماعیلی پیش بینی‌ها بر حضور ملارحمان در مسند مدیریت ایمپاسکو دلالت داشت، اما حال خبرهایی از حضور سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در این مجموعه به گوش می‌رسد. اردشیر سعد محمدی پیش‌تر نیز مدیریت این شرکت را که از زیرمجموعه‌های اصلی ایمیدرو محسوب می‌شود، در کارنامه خود به ثبت رسانده است.  این روزها تغییرات مدیریتی در بدنه وزارت صمت زیر ذره بین منتقدان قرار گرفته و آنها معتقدند علیرضا رزم حسینی به جای درنظر گرفتن منافع ملی بر پایه منافع هم‌ولایتی‌هایش (کرمانی ها) تصمیم می‌گیرد. منتقدین تغییرات اخیر وزیر صمت می‌گویند که چرا رزم حسینی از کرمانی‌ها برای پست شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کند. تاکنون وزیر صمت نسبت به این انتقادات وحواشی مطرح شده، هیچ واکنشی نشان نداده است؛ حال باید دید وزیرصمت در برابر این انتقادات چه موضعی خواهد گرفت.

 

ارسال نظر