اخبار مهم

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۰۸۹

توضیحاتی درباره صدور مجوز افزایش قیمت روغن موتور

فارس| سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در اوایل آبان ماه امسال با صدور بخشنامه‌ای مجوز افزایش قیمت 53 درصدی روغن‌های دیزلی و 40 درصدی روغن‌های بنزینی را برای مصرف داخلی این محصولات صادر کرد، این در حالی است که در حال حاضر 4 شرکت نفت ایرانول، نفت پارس، نفت سپاهان و نفت بهران تولید کنندگان اصلی روغن موتورهای بنزینی و دیزلی از لوبکات حاصل از نفت هستند که این ماده جزو اصلی و ماده اولیه تولید روغن موتور است و حدود 85 الی 95 درصد آن را تشکیل می‌دهد، ضمن اینکه ماده اولیه بلوکات یکی از برش‌های نفتی است که به عنوان فرآورده ویژه در پالایشگاه‌های نفت تولید می‌شود. مدیرکل دفتر هماهنگی اموراستان‌ها و نظارت بر تشکل‌های سازمان حمایت مصرف کنندگان در این رابطه به فارس گفت که حسب مکاتبات و درخواست‌های مکرر دریافتی توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از سوی انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران ازخرداد ماه سال جاری مبنی برلزوم بازنگری درقیمت تمام شده روغن موتور به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید و احتمال اختلال جدی در تامین و توزیع انواع محصولات مذکور درسطح بازار، حسب وظیفه محوله سازمان حمایت نسبت به بررسی، تهیه گزارش کارشناسی بهای تمام شده روغن موتور وانعکاس آن به دبیرخانه ستاد تنظیم بازار اقدام کرد. ارغنده پور بیان داشت: دراین ارتباط جلسه‌ای در مورخ 99.8.10 با حضور معاون وزیر دادگستری و رییس سازمان تعزیرات حکومتی، نمایندگان معاونت بازرگانی داخلی، وزارت راه و شهرسازی، رییس انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان و رییس هیات مدیره انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران در محل این سازمان تشکیل و ضمن استماع نظرات شرکت کنندگان و در نهایت به منظور جلوگیری از هرگونه افت در تأمین و بروز کمبود انواع روغن موتور در سطح بازار و حفظ وضعیت تا پایان سال جاری توسط چهار شرکت یادشده توافق شد قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی به ترتیب 53 درصد و 40درصد نسبت به نرخ اردیبهشت ماه سال گذشته افزایش یابد. وی بیان داشت: از طرفی برخی از محصولات تولیدی شرکت‌های مذکور مانند لوبکات و روغن پایه در بورس کالا عرضه می‌شود که طبق قوانین جاری کشور قیمت گذاری اقلام مذکور مطابق با ضوابط قانونی تابع مقررات بورس بوده و سود آن محدود به ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها نیست.

موافقت با آزاد شدن  صادرات شیرخشک به یک شرط

مهر| رییس انجمن صنفی تولید شیر خشک کشور با بیان اینکه انجمن ما به دنبال رفع تنگناها و موانع تولیدی برای تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی است، گفت: در این راستا اقدامات بسیار زیادی انجام شده که پیگیری رفع ممنوعیت صادرات مهم‌ترین آنها است. سیاوش سلیمی با اشاره به ممنوعیت صادرات شیرخشک از سال ۹۷ تاکنون، افزود: متأسفانه صادرات شیرخشک بدون ارایه هیچ دلیل منطقی ممنوع اعلام شده، علیرغم اینکه ما علاوه بر تأمین نیاز داخل، مازاد نیز داریم. وی با بیان اینکه تاجران به سختی اقدام به بازاریابی برای محصولات خود می‌کنند، تصریح کرد: اقدامات غیرکارشناسانه منجر به از دست رفتن بازارهای هدف و سرخوردگی صادرکنندگان می‌شود در نتیجه این امر بر روی تولیدکنندگان و دامداران نیز تأثیرگذار است. سلیمی با اشاره به اینکه دولت به بهانه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی، اجازه صادرات شیرخشک را نمی‌دهد، اضافه کرد: با توجه به چالش‌های تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات، ما کاملاً موافق حذف این ارز هستیم و دولت در ازای حذف آن از واردات کالاها، اجازه صادرات بدهد تا بازار به تعادل برسد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه تولید کره در داخل کشور گفت: یکی از اقدامات موثر ما تغییر گروه کالایی محصول کره از یک به دو بود که به دنبال این اتفاق واردات آن کاهش یافت و صنایع تولیدی داخل تقویت شدند که این اتفاق بسیار خوبی بود.

حتی یک نانوا در تهران کرونا نگرفته است

مهر| رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران مقدم اظهار داشت: با شروع کرونا در اسفندماه سال گذشته اعلام شد که نانوایان با توجه به اهمیت تأمین قوت غالب مردم جزو دسته اول قرار دارند که باید به کارشان ادامه دهند. در ابتدا شناخت درستی از ویروس کرونا وجود نداشت و بیش از آنکه مردم متوجه راه‌های انتقال و پیشگیری آن باشند دچار ترس از کرونا شده بودند و از این رو خانواده‌های کارگران مشغول به کار در نانوایی‌ها که اکثراً در شهرستان‌ها ساکن هستند خواستار بازگشت فرزندانشان از تهران بودند تا در معرض آسیب ابتلاء به کرونا قرار نگیرند. نوروزی مقدم به نگرانی‌ها در رابطه با احتمال قرنطینه شدن تهران و کمبود نان در ابتدای شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: با ایجاد ترس و نگرانی از کم بودن نان در جامعه چند روزی با هجوم مردم برای خرید نان مواجه بودیم. به همین دلیل نانوایی‌ها تا ۱۰ شب و بعضاً ۱۱ شب به پخت ادامه دادند تا مردم مطمئن شوند آرد مورد نیاز وجود دارد و پخت انجام خواهد شد و چیزی به نام قحطی نان اتفاق نخواهد افتاد.  وی در رابطه با آمار مرگ و میر یا ابتلای نانوایی‌ها به کرونا نیز گفت: تا کنون هیچ گونه گزارشی از مرگ و میر یا ابتلای کرونا در میان نانوایی‌های تهران نداشتیم زیرا گرمای بالای ۶۰ درجه پاشنه آشیل بیماری کرونا است یعنی از زمان تهیه خمیر و چانه نان تا قرار گرفتن در تنوری با دمای حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه امکان بقای این ویروس وجود ندارد. البته برای حفظ ایمنی فروشندگان نان هم تصمیم بر این شد که حداقل ارتباط را با مشتری داشته باشند و فروشندگان ماسک بزنند و از دریافت پول نقد تا حد ممکن خودداری کنند تا فضای امن نانوایی حفظ شود.

 

ارسال نظر