رویداد

۱۳۹۹/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۹۱۱

سئول اقدامی برای پرداخت بدهی ایران انجام نداده است

ایرنا |  رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی گفت: مذاکراتی برای پرداخت بدهی سئول به تهران انجام شده، اما هیچ کدام عملیاتی نشده است. حسین تنهایی اظهار داشت: مذاکرات برای بازگشت بدهی کره جنوبی به کشور آغاز شده است و قول‌هایی برای پرداخت آن از سوی این کشور داده شده است  اما تاکنون شاهد هیچ اقدام عملی نبودیم. وی افزود: در این مذاکرات موضوع تهاتر نیز مطرح شده که حداقل کاری است که کره جنوبی می‌تواند در راستای پرداخت بدهی‌ها انجام دهد. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی خاطرنشان کرد: مقرر شده تا کالاهای غیرتحریمی به جای پول، دریافت شود و بتوانیم دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی وارد کشور کنیم. وی خاطرنشان کرد: همچنین مباحثی مبنی بر واردات مواد اولیه، ماشین آلات، قطعات کارخانجات، لوازم خانگی، مواد بهداشتی مطرح شده اما به نتیجه‌ای نرسیده است. پیش‌تر خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی از قول یک مقام وزارت امور خارجه این کشور گزارش داده است که تهران و سئول در حال مذاکره در مورد استفاده از پول‌های مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی برای خرید واکسن کرونا هستند. بر اساس اعلام این خبرگزاری، ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مجموع بدهی کره جنوبی به ایران است.

تعرفه صادرات میگو و خرما  به اوراسیا کاهش یافت

ایرنا | معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: تعرفه صادرات میگو و خرما به کشورهای اوراسیا کاهش یافته و این مهم برای بازار کشوری مانند روسیه به عنوان وارد کننده ۴۰ میلیارد دلار مواد غذایی حائز اهمیت است. مجتبی موسویان‌ریزی در کارگروه صادرات غیرنفتی استان بوشهر افزود: در سازمان توسعه تجارت برنامه‎های مختلفی از جمله کاهش هزینه‎های حضور در بازارهای هدف از طریق انعقاد موافقت‌ نامه‌های تجارت ترجیحی مانند نمونه ایجاد شده برای کشورهای اوراسیا شامل بلاروس، روسیه، قزاقستان و قرقیزستان و ارمنستان در راستای حمایت از صادرات انجام شده است.

وی بیان کرد: همچنین انتخاب رایزن بازرگانی برای کشورهای هدف صادرات و کمک به بسته‎بندی و بندینگ خرما و میگو از دیگر اقدام‌های صورت گرفته برای بهبود صادرات این محصولات است. موسویان‌ریزی ادامه داد: توسعه زیرساخت‎های صادراتی در گذرگاه‎های مرزی اعم از خشکی و دریایی از دیگر اقدام‌های صورت گرفته برای صادرات محصولات مختلف از جمله خرما و میگو به کشورهای همسایه است. وی یادآورشد: باتوجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد صادرات به کشورهای همسایه است می‎طلبد توسعه زیرساخت‎های صادراتی در گذرگاه‎های مرزی همواره مورد توجه باشد. موسویان ریزی ادامه داد: علاوه بر کمک‌های آموزشی به صادرکنندگان، چنانچه آنها بخواهند در خارج از کشور دفترهای مرکزهای تجاری ایجاد کنند براساس شیوه‎نامه بخشی از هزینه اجاره آنها توسط سازمان توسعه تجارت پرداخت می‌‌شود که این مهم ملزم به تصویب در کمیته مربوطه است. وی گفت: ظرفیت پنج میلیارد دلاری صادرات استان بوشهر ضرورت توجه ویژه‎ای به این استان را دوچندان کرده است . وی عنوان کرد: اتاق بازرگانی بندر بوشهر با بیش از یک‌هزار عضو در واقع لشکر صادرکنندگان معتبر و بالای یک میلیون دلار کشور است. موسویان ریزی گفت: در این راستا برنامه مناسب برای حمایت از صادرکنندگان تسهیل تجارت و صادرات، توسعه زیرساخت‌ها، کمک به بدنه شرکت‎‌ها و برداشتن موانع فراروی ایفای تعهدات ارزی است. وی ادامه داد: همچنین باید برای استانی مانند بوشهر دفتر خدمات صادراتی و یا دفتر مرکز تجاری بوشهر در مسکو ایجاد شود تا بتواند ظرفیت‌های صادراتی استان به کشور ظرفیت‌داری مانند روسیه را افزایش داد. موسویان ریزی اظهارداشت: سه گروه از محصولات استان بوشهر شامل پتروشیمی، آبزیان و محصول کشاورزی در گروه‌های چهارگانه صادراتی ایران به روسیه قرار دارد. وی اظهار داشت: چنانچه بوشهری‌ها خودشان بدون واسطه در بازار روسیه حضور داشته باشند می‌توانند از ظرفیت بازار آن برای صادرات محصولات تولیدی استان بخوبی استفاده کنند چراکه از لحاظ بانکی نیز بهترین نوع همکاری با ایران را دارند.

رشد ۱۹ درصدی تولید تایر در ۹ ماهه امسال

ایسنا | طبق آمار اعلام شده توسط تولیدکنندگان تایر، از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۱۹۸ هزار و ۳۳۹ تن تایر تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۹ درصد افزایش یافته است. طبق آمار، طی ۹ماهه سال جاری ۱۸ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۸۱۸ حلقه تایر در کشور تولید شده است که به لحاظ تعداد حلقه، رشد ۲۱ درصدی را در مقایسه با ۹ ماهه نخست سال گذشته نشان می‌دهد. این تعداد لاستیک ۱۹۸ هزار و ۳۳۹ تن را شامل شده که به لحاظ وزنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹ درصدی داشته است. تا پایان آذرماه سال جاری، ۱۱۸ هزار و ۴۶۲ تن تایر خودروی سواری، ۱۸ هزار و ۱۳۴ تن تایر وانتی، ۴۰ هزار و ۱۹۴ تایر باری و اتوبوسی، ۴۶۸۷ تن تایر راه‌سازی و صنعتی، ۳۲۷۸ تایر کشاورزی سبک و ۱۳ هزار و ۵۸۴ تن تایر کشاورزی سنگین در کشور تولید شده است. طبق آمار تایرهای تولیدی طی 9  ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ترتیب ۲۶ درصد تایرهای سواری، تایرهای باری و اتوبوسی و تایر وانت‌ها هریک هشت درصد، تایر راه‌سازی و صنعتی ۱۴ درصد، تایر کشاورزی سبک ۵۸ درصدی و تایر کشاورزی سنگین ۱۶ درصد رشد تولید داشته‌اند. همچنین در ۹ ماهه امسال با رشد ۳۳ درصدی ۱۴ هزار و ۲۹۳ تن لاستیک دوچرخه، موتورسیکلت و اسکوتر و ۸۰۸۶ تن تیوب با رشد ۳۹ درصدی نسبت به ۹ ماهه سال ۹۸ در کشور تولید شده است.

 

ارسال نظر