راه بازگشت دلارهای بلوکه شده به خانه

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۷۹۲
راه  بازگشت  دلارهای  بلوکه شده  به  خانه

تعادل-  گروه تجارت|

طبق داده‌های منتشر شده، میزان پول های بلوکه شده ایران در عراق 5.5 میلیارد دلار و در کره جنوبی بین 5 تا 8.5 میلیارد دلار است. بر همین اساس مجلس پیش تر طرحی ارایه کرد که طبق آن سازوکار تهاتر ارزهای صادرکنندگان در ازای واردات کالای اساسی در دستور کار قرار گیرد. براساس این طرح، فعالان اقتصادی عنوان کردند که باید لیستی از کالاهای اساسی مانند «مواد غذایی، دارو، مواد پتروشیمی، قطعات خودرو، قطعات لوازم خانگی و مواد اولیه» به منظور بازپس‌گیری دلارهای بلوکه شده، تهاتر شود. البته مهرماه امسال رییس کل بانک مرکزی نیز در اظهاراتی خبر از آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در عراق و افزایش صادرات نفت خام و نیز افزایش عرضه ارز در بازار ثانویه را داده بود. اما درباره دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی با وجود اینکه بارها توسط بانک مرکزی به این کشور هشدار داده شده، اما همکاری لازم در این زمینه صورت نگرفت، که رییس بانک مرکزی علت این عدم همکاری را ورود غیرقانونی کالاهای کره ای به کشور اعلام کرده بود. حالا در تازه‌ترین نشست روسای اتاق‌های مشترک با معاون رییس‌جمهور، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی خبر از آغاز مذاکرات با کره جنوبی برای تهاتر پول های بلوکه شده با «مواد اولیه و دارو و واکسن کرونا» داد.

    مزایای یک پیمان تجاری بزرگ

رییس اتاق ایران به همراه روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی حوزه اقیانوسیه، با معاون اول رییس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کردند. فعالان بخش خصوصی در این دیدار به بیان دغدغه‌ها و مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی پرداختند و پیشنهاد‌هایی را برای بهبود شرایط جهت توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای هدف مطرح کردند. در این راستا، رییس اتاق ایران و سید رسول مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور می‌تواند حلال مشکلات باشد، بر ضرورت تلاش برای رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی کشور تأکید کردند. غلامحسین شافعی‌ با اشاره به توافق اقتصادی موسوم به RCEP که به‌تازگی بین 15 کشور آسیا و اقیانوسیه مشتمل بر 10 کشور جنوب شرق آسیا (آ سه آن) متشکل از «مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، کامبوج، لائوس، میانمار، ویتنام، برونئی» و 5 کشور «چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند» در قالب بزرگ‌ترین پیمان تجارت آزاد جهان موسوم به پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای صورت گرفته است، خواستار مطالعه دقیق ابعاد این پیمان توسط بخش دولتی شد تا به عنوان یک مطالعه موردی دقیق، در ایران شبیه‌سازی و اجرا شود. او تأکید کرد: اهداف اصلی این پیمان «حذف تدریجی موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای در حوزه تجارت کالا، حذف تدریجی محدودیت‌ها و اقدامات تبعیض‌آمیز در حوزه تجارت خدمات برای ایجاد محیط سرمایه‌گذاری آزاد، تسهیل‌کننده و رقابتی در منطقه» عنوان‌شده است. 

    معیار انتخاب رایزنان بازرگانی

سپس غلامحسین جمیلی، عضو هیات‌رییسه اتاق ایران روند خصوصی‌سازی در ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: در گام اول به جای خصوصی‌سازی، خصولتی عمل کردیم و بعد هم که این فرآیند به‌طور کلی متوقف شده است. به همین دلیل است که نمی‌توانیم در بازارهای بین‌المللی، به خصوص در حوزه قیمت‌های خدمات رقابتی عمل کنیم. جمیلی با اشاره به طرح یک کمربندو یک جاده هشدار داد که با تحولات صورت گرفته در سطح منطقه، مزیت‌های ژئوپلیتیک ایران در معرض خطر قرار دارد و با توجه به تداوم تحریم‌ها که باعث شده تا دیگر کشورها حتی مسیرهای پرهزینه را به ایران ترجیح دهند، به‌طور کلی این مزیت‌ها را از دست دهیم.  فاطمه مقیمی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان نیز بر ضرورت انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی تأکید کرد. او با تشریح مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی تجارت با گرجستان افزود: اگرچه بازار گرجستان کوچک است، اما این کشور پل ارتباطی ورود ما به بازارهای اروپاست. «کمرنگ شدن نقش ایران در مسیر جاده ابریشم جدید» از دیگر موضوعاتی بود که رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان به آن پرداخت و خواستار توجه دولت به آن شد.

   کره جنوبی  و  پول‌های  بلوکه  شده

حسین تنهایی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی نیز با اشاره به طلب ایران از کره جنوبی، به ارایه دو پیشنهاد پرداخت. او گفت: اولاً ضروری است که این طلب‌ها با مدیریت صرف کالاهای اساسی شوند و از طرفی صندوق حمایت از صادرات و واردات میان ایران و کره جنوبی شکل گیرد. ضمن اینکه مدیریت این صندوق را بخش خصوصی عهده‌دار شود تا امکان جابه‌جایی پول تسهیل شود. تنهایی با بیان اینکه در مورد نحوه آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به‌صورت اجمالی مسائلی مطرح شد، گفت: در این جلسه مقرر شد تا روش‌های مختلف برای نحوه آزادسازی این پول بررسی شود  همچنین مقرر شد تا در این راستا با وزارتخانه‌های مختلف جلساتی برگزار شود. او گفت: برای آزاد سازی و یا تهاتر پول‌های بلوکه شده ایران در گذشته مسائلی مطرح شده بود، مبنی بر اینکه بخشی از این پول‌ها از طریق واردات غذا و دارو آزاد شود، اما در جلسه روز گذشته برای تهاتر دلارهای ایران با سایر کالاهای کره‌ای نیز مسائلی مطرح شد.رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی درباره کالاهای مد نظر برای تهاتر دلارهای ایران با کالاهای کره‌ای اظهار داشت: با توجه به اولویت‌های کشور؛ مواد اولیه، دارو، مواد پتروشیمی، قطعات خودرو و لوازم خانگی و قطعات لوازم خانگی را جزو اولویت‌های لیست تهاتر پول‌های بلوکه شده با کالاهای کره‌ای قرار داده‌ایم. تنهایی تاکید کرد که، مهم‌ترین موضوع بحث تهاتر دلارهای بلوکه شده ایران در کره با واکسن کرونا است که در نشست با آقای جهانگیری به این موضوع پرداختیم و هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت درباره این موضوع در حال انجام است.این فعال اقتصادی همچنین با بیان اینکه رقم پول‌های بلوکه شده در کره چیزی حدود 8 تا 8.5 میلیارد دلار است، ادامه داد: برای واردات هر یک از کالاهای تهاتر شده به ازای پول‌های بلوکه شده، رقمی را در نظر می‌گیریم اما باید دید کره‌ای‌ها در این باره چقدر با ایران همکاری و همراهی می‌کنند.   رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی گفت: آزادسازی پول‌های بلوکه شده از کره تاکنون در حد طرح و برنامه است، بنابراین در جلسه روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی با معاون اول رییس‌جمهور راهکارهای مورد نظر برای تهاتر یا آزاد سازی پول‌های بلوکه شده مطرح شد تا با جمع‌بندی این مسائل در وزارتخانه‌های مربوطه طرح و پیشنهادی جامع و کامل تهیه و به کره جنوبی ارایه شود، تا آن کشور نیز در مقابل در مورد طرح ارایه شده تصمیماتی اتخاذ کند. تنهایی در ادامه افزود: قرار بر این بود تا کره 50 میلیون دلار دارو به ایران صادر کند ولی هر دو طرف ایرانی و کره‌ای هنوز روی سه میلیون دلار نیز به توافق نرسیده‌اند وکره جنوبی هنوز اقدام اجرایی برای تهاتر یا آزادسازی پول‌های بلوکه شده با ایران انجام نداده است.

  مکانیسم تهاتر با استرالیا به بن بست خورد

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و استرالیا، بابیان این نکته که تهاتر بهترین شیوه تجارت در شرایط تحریم است، گفت: متاسفانه به رغم اهمیت این موضوع، اما مکانیسم تهاتر میان ایران و استرالیا به نتیجه نرسیده است. حمیدرضا مناقبی همچنین با اشاره به فرصت‌های پیش روی کارآفرینان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات، تجارت در حوزه ارزهای دیجیتال میان ایران و استرالیا را حائز اهمیت دانست. مجید محمد نژاد رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان، نیز به انتقاد از بسته بودن مسیر ریلی و جاده‌ای بین ایران و ترکمنستان پرداخت و با اشاره به مشترکات فرهنگی میان ایران و ترکمنستان، بر به‌کارگیری مجموعه راهکارهایی برای افزایش قدرت چانه‌زنی با ترکمنستان تأکید کرد. به‌کارگیری سازوکارهایی برای پرداخت بدهی دو میلیون دلاری بخش خصوصی ایران از دیگر موضوعاتی بود که رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان مطرح کرد.

  مهم‌ترین اولویت کشور از نگاه معاون اول

پس از اتمام صحبت‌های روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی، معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به سه جلسه مستمر با روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی خارج از کشور اظهار کرد: مهم‌ترین پیام این جلسات این است که تجارت خارجی و صادرات و واردات باید از مهم‌ترین مسائل کشور باشد. معاون اول رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه بار اصلی اداره اقتصاد کشور باید بر دوش بخش خصوصی باشد تصریح کرد: مهم‌ترین انتظار بخش خصوصی از حاکمیت، فراهم شدن امنیت سرمایه‌گذاری برای فعالان اقتصادی است بنابراین باید تلاش کنیم شرایطی مهیا شود تا احساس امنیت سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی خدشه‌دار نشود.

معاون اول رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه نحوه رفتار ما با بخش خصوصی کشور تأثیر فراوانی در جذب و یا دفع سرمایه‌گذاری خارجی دارد، اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خارجی همواره به نوع رفتار و تعامل ما با بخش خصوصی توجه می‌کنند و اگر این رفتار در چارچوب مناسب و به شکلی قانونمند باشد، نسبت به سرمایه‌گذاری در کشور ما ترغیب می‌شوند. جهانگیری با تأکید بر اینکه هیچ‌کس نباید برای فعالیت قانونمند بخش خصوصی مانع‌تراشی کند تصریح کرد: نمی‌توان از یک‌سو به دنبال اشتغال‌زایی، توسعه صادرات و مقابله با تحریم‌ها باشیم، اما از سوی دیگر برای بخش خصوصی مانع‌تراشی کرد. بخش خصوصی است که در کشور کارخانه، کارگاه و تولید راه‌اندازی و برای کشور فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کند. او با اشاره به رشد اقتصادی 6ماهه نخست سال جاری به‌خصوص سه‌ماهه دوم گفت: این دستاورد با تلاش و همت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی حاصل‌شده و پیام مهمی را به دنیا مخابره می‌کند که سیاست فشار حداکثری امریکا به بن‌بست و شکست رسیده است، البته تحریم مشکلاتی برای اقتصاد کشور خصوصاً زندگی و معیشت مردم درست کرده است که رفع تحریم‌ها باید همواره در دستور کار مسوولان باشد، رفع تحریم‌ها حتی یک ساعت هم زودتر انجام شود به نفع کشور و مردم است.


 

ارسال نظر