گرانی چراغ خاموش وبدون مجوز شوینده‌ها

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۷۲۲

تعادل |

قیمت مواد شوینده و ضدعفونی پس از افزایش ۴۰ درصدی در ماه گذشته بازهم صعودی گزارش می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد، برخی از محصولات برندهای مختلف صنایع شوینده و بهداشتی از قبیل مایع دستشویی و ظرفشویی، نرم‌کننده‌ها، شامپو و پودرهای شست‌وشو با افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه شده‌اند. این افزایش قیمت در حالی در دستور کار تولید‌کنندگان قرار گرفته، که در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار، مقرر شد قیمت شوینده‌ها ثابت بماند. این تصمیم بعد از افزایش ناگهانی و البته غیرمجاز برخی مواد شوینده در بازار اتخاذ شده تا از گرانفروشی و فشار به مصرف‌کننده جلوگیری شود. اما گویا تولیدکنندگان بدون توجه به این مصوبه به صورت چراغ خاموش در حال گران کردن محصولاتشان هستند. هرچند تولیدکنندگان دلیل گرانی محصولاتشان را به افزایش قیمت ارز و مواد اولیه پتروشیمی ربط می‌دهند اما مدتی است که شاهد ثبات نسبی در بازار ارز هستیم و از طرف دیگر مسوولان دولتی هم این افرایش را غیرقانونی می‌دانند. افزایش قانونی یا غیرقانونی مواد شوینده، تنها فشار مضاعفی را بر مصرف‌کننده، وارد می‌کند. 

   روند صعودی قیمت مواد شوینده

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران اخیرا اعلام کرده برخی از کالا‌های مربوط به مواد شوینده افزایش قیمت داشته‌اند که آن افزایش مجاز نبوده است. این مقام مسوول تاکید کرد مواد شوینده مدتی پیش ۲۰درصد و ماه گذشته هم حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و حالا مجوزی برای افزایش قیمت ندارند. اما رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران افزایش قیمت شوینده‌ها برای سومین بار را تکذیب کرده است. بختیار علم‌بیگی در این خصوص گفت: «به علت افزایش قیمت مواد اولیه و مواد پتروشیمی در بورس کالا امسال در دو مرحله با اخذ مجوزهای قانونی قیمت مواد شوینده‌ها افزایش یافت.» وی با بیان اینکه نخستین‌بار در اردیبهشت ماه سال جاری قیمت شوینده‌ها ۲۰ درصد افزایش یافت، گفت: «با توجه به تداوم رشد قیمت مواد اولیه موردنیاز تولید شوینده‌ها، ۴۵ روز پیش برای دومین بار قیمت ۶ قلم کالا ۴۰ درصد و مابقی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت.» این مقام مسوول صنفی بیان کرد: «با توجه به افزایش هزینه‌ها و قیمت مواد اولیه، دستمزدها و قیمت سه برابری دلار در بازار آزاد با ارایه اسناد و مدارک مورد نیاز در نهایت سازمان حمایت ۴۵ روز قبل با افزایش ۴۰ درصدی ۶ قلم کالا (پودر، صابون، مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، خمیردندان و مایع شیشه‌پاک‌کن) موافقت کرد.» وی همچنین هرگونه افزایش قیمت خودسرانه تولیدکنندگان را نیز تکذیب کرد و گفت: «تولیدکنندگان مواد شوینده ملزم به تعیین قیمت مصوب نیستند، ولی به علت رعایت حال هموطنان ما آنها را ملزم کرده‌ایم که هرگونه افزایش قیمت با مصوبه سازمان حمایت انجام شود و تولید‌کنندگان خودسرانه قیمت‌های خود را افزایش ندهند. البته این مقام صنفی درحالی اصرار دارد که مواد شوینده در بازار طی چند روز اخیر افزایش قیمت نداشته که رصد قیمتی برخی شوینده‌ها در قفسه فروشگاه‌ها نشان می‌دهد این موضوع حقیقت نداشته و برخی از محصولات برندهای مختلف صنایع شوینده و بهداشتی از قبیل مایع دستشویی و ظرفشویی، نرم‌کننده‌ها، شامپو و پودرهای شست‌وشو با افزایش قیمت بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه شده‌اند.

     مجوز گرانی در تابستان 

البته در شهریور ماه امسال نیز گزارش‌هایی مبنی بر افزایش قیمت محصولات شوینده منتشر شد. این افزایش قیمت در حالی بود که هنوز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت محصولات بهداشتی و شوینده موافقت نکرده بود و حتی طبق گفته‌های بختیار علم‌بیگی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران یک بار درخواست افزایش قیمت رد شده و دوباره مذاکراتی انجام شده که نتیجه آن‌ در تاریخ 25 شهریور ماه مشخص نشده بود. میزان افزایش قیمت محصولات شوینده و بهداشتی نیز همواره بستگی به توافق تولیدکنندگان با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دارد. البته تولیدکنندگان مواد شوینده در مرداد ماه امسال هم برای افزایش ۷۰ درصدی قیمت تولیدات خود درخواست داده بودند که سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان در نهایت با افزایش ۴۰ درصدی قیمت تولیدات این بخش موافقت کرده بود. اما قیمت محصولات شوینده و بهداشتی بر اساس آمار منتشر شده از سوی علیرضا رضایی رییس اتحادیه عطاران، سقط فروشان و عمده فروشان مواد شوینده و پاک‌کننده قیمت محصولات شوینده و بهداشتی از ابتدای سال 99 تا مهر سال 99، بین 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در 4 آبان ماه امسال رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران اعلام کرد که قیمت خمیر دندان، صابون، مایع دستشویی، مایع ظرفشویی و شیشه پاک‌کن ۴۰ درصد و باقی اقلام بهداشتی ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. 

    اما ریشه افزایش قیمت کجاست؟

اما تنها پس از گذشت یک‌ماه از صدور مجوز گرانی این اقلام، قیمت مواد شوینده باز همچنان در حال افزایش است. این افزایش قیمت در حالی است که عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار در ابتدای دی‌ماه تاکید کرده بود که در مقطع فعلی دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد و براین اساس تولیدکنندگان مواد شوینده مجوزی برای افزایش قیمت ندارند. بنا به گفته مسوولان ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت پس از افزایش قیمت 40 تا 50 درصدی محصولات شوینده تا پایان سال 99 این گروه از محصولات نباید هیچگونه افزایش قیمت دیگری داشته باشند. اما مشاهدات انجام شده نشان می‌دهد که قیمت این محصولات همچنان در حال افزایش است.  طبق بیانات اسماعیل مهدی پور، مدیرکل نظارت بر محصولات بهداشتی سازمان حمایت، مواد اولیه مصرفی در محصولات شوینده ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت تمام شده محصول را تشکیل می‌دهد که به دلیل رشد قیمت ارز، افزایش قیمت ۵۰ درصدی داشته است. البته تولیدکنندگان می‌گویند افزایش قیمت ارز و مواد اولیه پتروشیمی علت این گرانی بوده؛ از طرف دیگر مسوولان دولتی هم این افرایش را غیرقانونی می‌دانند. با توجه به افزایش ۵۰ درصدی نرخ مواد اولیه، افزایش ۴۰ درصدی قیمت محصولات شوینده اجتناب ناپذیر است. اگر در بازار بیش از این مقدار افزایش قیمت اعمال شود با آن برخورد خواهد شد. اما با وجود اینکه در آبان ماه امسال قیمت محصولات شوینده بنا به درخواست تولید‌کنندگان این گروه کالایی 40 درصد افزایش داشته است، قیمت محصولات شوینده و بهداشتی همچنان در حال افزایش است.

 

ارسال نظر