اخبار مهم

۱۳۹۹/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۵۲۰

واردات 210 میلیون دلار موز ممنوعه

تسنیم| سخنگوی گمرک گفت: آمار‌های گمرک نشان می‌دهد که در 9 ماهه سال 99، 308 هزار و 970 تن موز به ارزش 210 میلیون و 321 هزار و 56 دلار وارد کشور شده است. او ادامه داد: آمار واردات این کالا در سال 98 حاکی است 334 هزار و 252 تن موز به ارزش 226 میلیون و 69 هزار و 527 دلار وارد کشور شده است. سید روح ا... لطیفی گفت: باتوجه به اینکه واردات موز از اردیبهشت امسال ممنوع شده بود، با مقایسه این آمار‌ها به راحتی می‌توان متوجه می‌شد که میزان واردات موز نسبت به سال گذشته تغییری چندانی نداشته است. وی افزود: کشور‌های طرف معامله در واردات موز به ترتیب ترکیه، هند، فیلیپین، اکوادور، پاکستان، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه و ویتنام بوده‌اند. لطیفی تاکید کرد: نکته قابل تامل در واردات این کالا این است که کشور‌های اصلی تولیدکننده موز مثل اکوادور و فیلیپین در رتبه اول واردات نیستند و رتبه اول واردات با تفاوتی چشمگیر متعلق به کشور ترکیه است. لطیفی گفت: نکته مهم دیگر در آمار تفکیک شده واردات از کشور‌های صادرکننده موز به ایران قیمت تمام شده هر کیلو موز برای آن کشور است به این صورت که اگر ارزش دلاری موز وارد شده از ترکیه را به وزن آن تقسیم کنیم متوجه می‌شویم که هر چند ترکیه به عنوان یک واسطه به ایران موز صادر کرده، اما قیمت موز صادر شده از ترکیه به ایران ارزان‌تر از قیمت موز صادر شده از اکوادور به ایران است.

رکود در بازار لوازم خانگی

مهر| رییس اتحادیه فروشندگان لوارم خانگی اظهار داشت: در حال حاضر بازار لوازم خانگی با کمبود مشتری مواجه است و وضعیت هر روز بدتر از قبل می‌شود. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: رکود شدیدی بر بازار حاکم است و مردم فعلاً خرید نمی‌کنند و منتظر هستند که قیمت‌ها کاهش یابد؛ این در حالی است که شرکت‌های پتروشیمی تولیدات خود را تا ۱۰ درصد گران کرده‌اند. وی ادامه داد: فروشنده مجبور است فروشگاه خود را همواره باز نگه‌دارد و نمی‌تواند بعد از بیست سال، سی سال کاسبی در این بخش، دنبال شغل دیگری بگردد و فعالان این بازار مجبور هستند شرایط را بپذیرند. پازوکی گفت: در حال حاضر همه‌چیز به قدرت خرید مردم بستگی دارد. فروشنده دخالتی در قیمت‌ها ندارد و تولیدکننده نرخ را تعیین می‌کند. وی در مورد آخرین وضعیت قیمت محصولات پرفروش، اظهار داشت: محصولات پرفروش شامل اجاق گاز، یخچال فریزر، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی هستند که قیمت‌های مختلفی دارند؛ برای مثال قیمت یخچال فریزر از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شروع می‌شود تا نزدیک ۱۴ میلیون تومان، ساید بای ساید از ۲۴ میلیون تومان شروع می‌شود تا نزدیک ۵۰ میلیون تومان، لباسشویی از نزدیک ۷ میلیون تومان شروع می‌شود تا ۱۴ میلیون تومان، ظرفشویی از ۱۲ میلیون شروع می‌شود تا ۱۵ میلیون تومان، جاروبرقی نیز از ۲ میلیون تا ۳ میلیون تومان و اجاق گاز از ۱.۵۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود تا ۱۰ میلیون تومان.

تولید شرکت‌های بزرگ  از 33 میلیون تن عبور کرد

شاتا| تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن کشور از ابتدای فروردین تا پایان آبان، 33 میلیون و 168 هزار و 757 تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند. رقم تولید مدت مشابه سال گذشته، 31 میلیون و 553 هزار و 105 تن بود. از این میزان، شرکت‌های «گل گهر» 11 میلیون و 71 هزار و 67 تن، «چادرملو» 7 میلیون و 587 هزار و 938 تن، «سنگ آهن مرکزی» 2 میلیون و 757 هزار و 33 تن، «توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» 4 میلیون و 258 هزار و 473 تن، «گهر زمین» 3 میلیون و 9 هزار و 728 تن، «اپال پارسیان سنگان» یک میلیون و 547 هزار و 408 تن، «صبا نور» 992 هزار و 288 تن، سناباد یک میلیون و 625 هزار و 142 تن، «جلال آباد» 276 هزار و 530 تن و سنگان 43 هزار و 150 تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند.بنا به این گزارش، 3 شرکت بزرگ معدنی طی 8 ماهه سال 99 حدود 838 هزار و 708 تن سنگ آهن دانه‌بندی تولید کردند. این رقم نسبت به تولید مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و 530 هزار و 782 تن)، 45 درصد کاهش نشان می‌دهد. از این میزان، شرکت‌های فلات مرکزی «382 هزار و 418 تن»، چادرملو «313 هزار و 100 تن» و سنگ آهن مرکزی «143 هزار و 190 تن»، تولید کردند.

حکم متروکه شدن  خودروهای خارجی صادر شد

تسنیم | دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه‌ای بر اجرای سازوکار متروکه کردن خودروهای دپویی تاکید کرد. علی وکیلی در بخشنامه به گمرکات اجرایی اعلام کرد، پیرو بخشنامه‌های 17 آذرماه و 11 آذر ماه صادره از سوی معاون امور گمرکی، با عنایت به اتمام مهلت ترخیص خودروهای سواری از محل مصوبه هیات دولت، به منظور تعیین تکلیف خودروهای موجود در بنادر و گمرکات از حیث پایان مهلت نگهداری و شمول احتمالی بامقررات متروکه در امکان گمرکی، اعم از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بر اجرای ماده 24 قانون امور گمرکی و ماده 53 آیین نامه اجرایی قانون جهت خودروهای وارداتی که تاکنون نسبت به تشریفات ترخیص اقدام ننموده‌اند تاکید می‌گردد. نکته جالب توجه اینکه چندی قبل بخشنامه‌ای از سوی گمرک ایران عطف به مصوبه شورای عالی امنیت ملی ابلاغ شد که در تمام امکان گمرکی اعم از مناطق آزاد هیچ کالایی بیش از دو ماه امکان توقف ندارد. حالا سوالی که وجود دارد این است که چرا برخی خودروها با وجود ماندگاری چند ماهه هنوز متروکه نشده‌اند.

 

ارسال نظر