شکستن انحصار خودرو با ورود رقبا

۱۳۹۹/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۲۴۸
شکستن انحصار خودرو با ورود  رقبا

تعادل |

وزیر صمت برای بازدید از خودروسازان آبی و نارنجی‌پوش راهی جاده مخصوص شد. علیرضا رزم حسینی که بارها کیفیت، تنوع و قیمت خودروهای داخلی را در شأن مردم ایران ندانسته، روز گذشته در جریان بازدیدش از دو خودروساز بزرگ کشور بار دیگر بر این موضوع که به دنبال شکستن انحصار تولید خودرو هستیم، تاکید کرد.البته وزیر صمت، شرط تولید خودروی مناسب و باکیفیت را حرکت به اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو دانست واین مهم را در گرو ایجاد بازار رقابتی و ورود رقبای جدید در حوزه خودروسازی و تقویت بخش خصوصی عنوان کرد. رزم حسینی همچنین از افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو تا پایان سال خبر داد وتاکید کرد که با این افزایش، قیمت‌ها نیز متعادل می‌شود؛ که نتیجه چنین اقدامی، منجر به متضرر شدن دلال‌ها خواهد شد. وزیر صمت همچنین بطور رسمی اعلام کرد که عرضه خورو در بورس منتفی است. 

    دلالان خودرویی متضرر خواهند شد

وزیر صمت روز گذشته از دو خودروساز بزرگ کشور بازدید کرد. علیرضا رزم‌ حسینی در جریان بازدید از گروه صنعتی ایران خودرو در اظهاراتی عنوان کرد که ایران‌خودرو سهم 54 درصدی در بازار خودرو ایران را به خود اختصاص داده و این شرکت با پیشینه‌ای 60 ساله شرکتی نامدار در منطقه است. او در ادامه با اشاره به سیاست‌های وزارت صمت درباره ایران خودرو در چند ماه گذشته گفت: رفع تعهدات خودرویی به مشتریان و کاهش هزینه‌های سربار را در این گروه صنعتی دنبال کردیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تصریح کرد: فضای کشور باید به سمتی برود که همه خودروسازان نسبت به افزایش تولید خود مبادرت ورزند.رزم حسینی با اعلام افزایش تولید قابل توجه در گروه صنعتی ایران خودرو، ادامه داد: تا پایان سال بیش از 50 درصد در حوزه خودروی کشور افزایش تولید خواهیم داشت که با این افزایش تولید قیمت‌ها نیز در بازار متعادل خواهد شد.رزم حسینی در ادامه گفت: دلالانی که از فضای به وجود آمده استفاده کردند و قیمت‌های کاذب در بازار به وجود آورده‌اند، با افزایش تولید خودرو و متعاقب آن متعادل شدن قیمتها، حتما متضرر خواهند شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: برای داشتن یک خودروسازی خوب در کشور، باید اصلاحات در ساختار خودروسازان، سهام خودروسازان و مدیریت صنعت خودروسازی داده شود.

   عرضه خودرو در بورس منتفی شد

رزم‌حسینی با بیان اینکه به دنبال اصلاح صنعت خودرو هستیم، بیان کرد: این اتفاق گام به گام و مرحله به مرحله باید اتفاق بیفتد تا با ایجاد بازار رقابتی خودروی با کیفیت به دست مردم برسد. او با بیان اینکه تصمیمات لازم برای این برنامه گرفته شده است، گفت: حدود 2 ماه است که در کمیته تخصصی خودروی وزارت صنعت، معدن و ‌تجارت با حضور فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارشناسان با توجه به تجربه چهل ساله در این حوزه تصمیمات خوبی گرفته شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: به دنبال ارتقاء توان تولید بخش خصوصی برای ایجاد بازار رقابتی هستیم.رزم‌حسینی همچنین با تاکید بر ساخت داخل گفت: یقینا به خودروسازان و شرکت‌هایی که در جهت خودکفایی، قطع وابستگی و تکیه بر ساخت داخل با استفاده از توان داخلی گام بردارند باید امتیازهای ویژه‌ای داده شود.او در عین حال ابراز امیدواری کرد که با اصلاح صنعت خودرو، حمایت از توان بخش خصوصی توانمند و ایجاد بازار رقابتی خودروهایی باکیفیت و با قیمت مناسب به دست مردم عزیز کشورمان برسد. رزم حسینی همچنین در خصوص عرضه خودرو در بورس نیز گفت: این موضوع نظر برخی نمایندگان مجلس بود که در کمیته خودرو که مرکب از خود اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و سایر تشکل‌ها و دولت است به این جمع‌بندی رسیدیم که بازار خودرو باید خودش، خود را تنظیم کند و عرضه خودرو در بورس منطقی نیست که خوشبختانه کمیته خودرو این موضوع را پذیرفته و به نظر ما این روال منطقی و درست است و حتما بازار خودرو به زودی خوب خواهد شد.

     نام محصول جدید ایران خودرو 

رونمایی شد

همچنین در جریان بازدید رزم حسینی از گروه صنعتی ایران خودرو، از نام محصول جدید این شرکت خودروساز که «تارا» نام دارد، رونمایی شد. تولید انبوه محصول جدید ایران‌خودرو با همکاری بیش از ۱۳۲ سازنده توانمند ایرانی، قرار است در بهمن سال جاری آغاز شود. در ابتدای تولید، «تارا» مجهز به نسل جدید موتور تی‌ی و۵ وارد بازار می‌شود. تولید این خودرو با موتورای‌اف۷ توربو و گیربکس اتوماتیک نیز در دستور کار ایران‌خودرو قرار دارد. خط تولید بدنه «تارا» با ظرفیت ۱۶ دستگاه در ساعت که برای نخستین‌بار در صنعت خودرو کشور و خاورمیانه از فناوری جوشکاری لیزری و CMT بهره می‌برد، در شرکت ایران‌خودرو راه‌اندازی شده است. در همین حال، فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در جمع خبرنگاران گفت: طبق دستور وزیر، افزایش ۳۰ درصدی تولید در آذرماه را در دستور کار قرار داده و فعالیت‌های مربوط به تجاری‌سازی محصولات را نیز تسریع بخشیده‌ایم. در پایان آذرماه و ۳ ماه زودتر، از کل تولیدی که در سال ۹۸ داشته‌ایم عبور خواهیم کرد.

او با اشاره به تاکید وزیر مبنی بر توسعه محصولات، از آغاز تولید انبوه خودروی تارا تا پایان سال خبر داد و گفت: در ارتقای محصولات جاری نیز، شش محصول را ارتقا داده‌ایم، «دناپلاس اتوماتیک»، «سورن پلاس»، «راناپلاس» با سقف شیشه‌ای و گیربکس شش سرعته، ۲۰۷ با سقف پانوراما و فرمان برقی از جمله آن است. مقیمی تصریح کرد: طبق هدفگذاری وزیر صمت، با بهبود خودروهای جاری، عرضه سالانه یک محصول جدید را در دستور کار قرار داده‌ایم . وی افزود: طراحی و مهندسی خودروی دیگری را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم که وارد فاز عملیاتی خواهیم شد و در سال ۱۴۰۰ این محصول جدید را وارد بازار خواهیم کرد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، از انعقاد قراردادهای تأمین ۹۲ درصد از قطعات تارا با قطعه‌سازان داخلی خبر داد و گفت: به این ترتیب تارا با سطح داخلی‌سازی بالایی وارد بازار خواهد شد.

    فضا برای خودروسازان رقابتی می‌شود

وزیر صمت، کمی آنطرف‌تر هم سری به نارنجی پوشان جاده مخصوص زد. رزم حسینی در جریان بازدید خود از محصول جدید گروه خودروسازی سایپا را خودرویی خوب و مناسب توصیف کرد و گفت: در شرایط فعلی، «شاهین» به عنوان یک خودرو با طراحی داخلی، محصولی خوب و مناسب برای بازار ایران است. او همچنین با اشاره به افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر گفت: این افزایش موجب شد که صنعت خودرو کشور دچار بحران شود اما در شرایط فعلی که شاهد ثبات نرخ ارز هستیم، احتمال اینکه وضعیت سایپا بهتر شود، وجود دارد. رزم حسینی با بیان اینکه سایپا به تعهداتش به خوبی عمل کرده، ادامه داد: خوشبختانه سایپا محصول جدیدی به نام شاهین آماده عرضه در بازار دارد که با طراحی ایرانی تولید شده و برای بازار ایران مناسب است.رزم‌حسینی به برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت خودرو نیز اشاره کرد و افزود: اگر ما به سمت رقابتی کردن صنعت خودرو حرکت کنیم، قطعاً وضعیت خودروسازان داخلی بهتر خواهد شد و آنها افزایش تولید خواهند داشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اقدامات سایپا در دو سال اخیر مبنی بر خروج پراید از خط تولید، آغاز تولید انبوه شاهین و طراحی نخستین «کراس‌اوور ایرانی» در شرایط تحریم و شیوع کرونا نیز گفت: وزارت صمت به ادامه این روند کمک خواهد کرد و در این زمینه با اقداماتی از جمله تأمین ارزی و مالی، بسته بسیار خوبی در دو ماه گذشته تهیه شد، تا با کمک بانک مرکزی و رقابتی کردن فضای صنعت خودرو شاهد افزایش کمیت و کیفیت خودروهای تولیدی باشیم.

   عرضه ۱۰ محصول جدید در سه سال آینده 

از آن‌سو، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جریان بازدید وزیر از این گروه خوردوسازی، در اظهاراتی عنوان کرد: وزارت صمت افزایش کمیت و کیفیت محصولات داخلی را از مسیر رقابتی کردن فضای صنعت خودرو هدف‌گذاری کرده است و در همین راستا سایپا نیز برنامه‌ریزی‌هایی برای تحقق این هدف‌گذاری در دستور کار قرار داده که براساس آن در ۳ سال آینده، ۱۰ محصول جدید را به بازار عرضه خواهد شد.سیدجواد سلیمانی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم رضایت بیشتر مردم را جلب کنیم، افزود: خودروی شاهین که امروز مورد تایید وزیر صمت نیز قرار گرفت، در داخل کشور طراحی شده و حاصل تلاش مهندسان گروه سایپاست. او گفت: همه اجزا و اِلِمان‌های خودروی شاهین در داخل کشور طراحی شده و برای کاهش ارزبری آن نیز برنامه‌ریزی شده است. سلیمانی همچنین با بیان اینکه محصول جدید سایپا در زمستان امسال تحویل مشتریان خواهد شد، افزود: شاهین سایپا از لحاظ استاندارد در سطح مطلوب و بالایی قرار دارد و می‌تواند ۳ ستاره کیفی استانداردهای اروپا را دریافت کند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، میزان ساخت داخل خودروی شاهین در فاز نخست تولید را حدود ۸۵ درصد اعلام کرد و گفت: این محصول ۱۵ درصد هم ارزبری دارد که برنامه‌ریزی کردیم در مدت زمانی اندک، ارزبری آن به کمترین میزان ممکن برسد.

 

ارسال نظر