کارنامه کاری تولیدکنندگان در میانه پاییز

۱۳۹۹/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۰۳۶
کارنامه کاری تولیدکنندگان در میانه پاییز

تعادل | 

جزییات تولیدات ۴۰ کالای صنعتی و معدنی در هشت ماهه سال ۹۹ منتشر شد. مطابق آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صمت، از مجموع ۴۰ کالای منتخب صنعتی و معدنی، ۲۶محصول رشد و ۱۴ محصول افت تولید را نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل تجربه کردند. جزییات آماری بیانگر این است «الیاف الکریلیک، ماشین لباسشویی، انواع تلویزیون، شمس آلومینیوم خالص» کالاهایی هستند که بیشترین رشد را در آبان ماه سال جاری تجربه کردند. درهمین حال، محصولات منتخبی که در این دوره زمانی بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند شامل «ظروف چینی»، «شیشه جام»، «کاشی وسرامیک»، «ظروف شیشه‌ای» و«کنسانتره زغال‌سنگ» بوده‌اند.

    کارنامه تولیدات صنعتی

جزییات آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، بیانگر این است که «الیاف الکریلیک» با ۳۱۲ درصد بیشترین رشد تولید را داشته است. تولید این محصول تا پایان ماه هشتم از سال جاری ۳ میلیون و۱۰۰ هزار تن گزارش شده است. «انواع تلویزیون» نیز از دیگر محصولاتی است که تولید خود را از ۴۹۳ هزار دستگاه درهشت ماهه ۹۸ به ۸۰۱ هزار دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسانده و رشد ۶۲ درصدی را به ثبت رسانده است. از دیگر کالاهایی که بیشترین رشد را داشته‌اند، «ماشین لباسشویی» بوده که با تولید ۶۶۵ هزار دستگاه رشد نزدیک به ۵۹ درصدی را تجربه کرده است. میزان تولید محصول در همین بازه زمانی در سال ۹۸ برابر با ۴۲۰ هزار دستگاه بوده است. «کمباین» از دیگر محصولاتی است، که رشد بالای ۴۰درصدی را تجربه کرده است. اما در بخش «انواع سواری» نیز تا پایان ماه هشتم، بیش از ۵۴۲ هزار دستگاه تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که رقم آن ۴۴۷ هزار دستگاه بوده، رشد ۲۱ درصدی را تجربه کرده است. دراین میان تولیدکنندگان «وانت»، نیز ۵۲ هزار و۸۲۸ دستگاه تولید کرده‌اند، که رشد ۲۰ درصدی داشته است همچنین طبق آمار، طی هشت ماهه سال جاری ۱۶ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۸۱۰ حلقه تایر در کشور تولید شده که از نظر تعداد حلقه رشد ۲۳ ‌درصدی را در مقایسه با هشت ماهه نخست سال گذشته نشان می‌دهد این تعداد لاستیک، ۱۷۵ هزار و ۶۵۰ تن را شامل شده که به لحاظ وزنی ۲۲ درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است. تا پایان آبان‌ ماه سا ل‌جاری، ۱۰۴ هزار و ۲۵ تن تایر خودروی سواری، ۱۶ هزار و ۱۳۵ تن تایر وانتی و ۳۶ هزار و ۳۰۵ تن تایر باری و اتوبوسی در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۷ درصد برای تایر سواری، ۱۲ درصد برای تایر وانت‌ها و ۱۴ درصد برای تایر باری و اتوبوسی، رشد تولید دیده می‌شود. در هشت ماهه سال ۱۳۹۹، تایر کشاورزی سبک که بیشترین میزان رشد را به خود اختصاص داده است، ۳۰۵۲ تن تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۲ درصدی داشته است. همچنین تایر کشاورزی سنگین تولید شده با رقم ۱۱ هزار و ۹۸۳ تن مشمول رشد ۱۹ درصدی نسبت به هشت ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ شده است.  از سوی دیگر، ارزیابی آمارها نشان می‌دهد، تولیدات «اتوبوس، مینی بوس و ون» دراین بازه زمانی با افت ۶درصدی مواجه بوده؛ به‌طوری‌که تولید این محصولات از ۱۲۶۵ دستگاه به ۱۱۸۸ دستگاه کاهش داشته است. افت تولید در کالایی مانند «روغن ساخته نباتی» چشمگیر است. رصد آمارها نشان می‌دهد، میزان تولید این قلم کالا از یک میلیون و۱۶۸ هزارتن در ماه هشتم سال ۹۸، به ۹۳۷ هزارتن درماه هشتم سال ۹۹ رسیده است، که افت نزدیک به ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. مطابق داده‌های منتشر شده، افت کالاهایی چون «انواع کاغذ، نخ پلی استر، الیاف پلی استر، چرم، کولر آبی و الکتروموتور» از دیگر مواردی است که در این گزارش قابل‌توجه است. 

     جزییات تولید محصولات معدنی

ارزیابی آماری داده‌های منتشر شده همچنین نشان می‌دهد که از ۱۲محصول منتخب معدنی، ۷ محصول رشد تولید را تا پایان آبان ماه در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده‌اند. داده‌های وزارت صمت نشان می‌دهد در هفت ماه ابتدایی سال۹۹ هفت محصول مختلف معدنی که به ترتیب شامل «محصولات فولادی»، «فولاد خام»، «کاتد مس» «شمش آلومینیوم خالص»، «سیمان» و «آلومینا» و«چینی بهداشتی» هستند، آمار تولید خود را مثبت به ثبت رسانده و وضعیت رو به رشدی از نظر آماری را تجربه کرده‌اند. وزارت صنعت، معدن و تجارت در آمار خود میزان تولید شمش فولادی در دوره ۶ ماهه ابتدایی امسال را ۱۳ میلیون و ۹۲۹.۹ هزار تن ثبت کرد که در مقایسه با ۱۲ میلیون و ۷۸۲.۳ هزار تن عملکرد نیمه نخست پارسال رشد ۹ درصدی داشت . اما براساس آمارهای مورد بررسی، محصولات فولادی تولیدی در هشت ماهه امسال به رقم ۱۷ میلیون و ۱۹۵ هزار تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۹.۴ درصد رشد را ثبت کرد. سال گذشته مجموع تولید محصولات فولادی در هشت ماهه ابتدایی رقم ۱۵ میلیون و ۷۱۴.۲ هزار تن بود. این درحالی است که در هفت ماهه ابتدایی امسال گویای صدور چهار میلیون و ۳۷۵ هزار و ۸۵۱ تن زنجیره و محصولات فولادی به ارزش یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار است که ۷۶.۸ درصد در بخش شمش فولادی به بیلت و بلوم اختصاص داشت، ارزش صادرات دوره این گزارش نسبت به مدت مشابه کاهش ۳۷ درصدی دارد. سال گذشته، مجموع صادرات شمش و محصولات فولادی از ۱۰.۵ میلیون تن هم فراتر رفت. صادرات شمش فولادی در هفت ماهه امسال به رقم سه میلیون و ۱۹۱ هزار تن رسید که از این رقم سهم بیلت و بلوم ۷۶.۸ درصد ثبت شد. واردات زنجیره و محصولات فولادی در هفت ماهه ابتدایی امسال به رقم ۶۳۳ هزار و ۶۶۵ تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال افزایش ۵۱ درصدی را نشان می‌دهد. ارزش واردات زنجیره و محصولات فولادی در دوره فروردین لغایت مهر ۹۹ بیش از ۷۱۴.۶ میلیون دلار ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۸ رشد ۳۲ درصدی را ثبت کرد.‌

از آن سو، محصولات منتخب معدنی که در این دوره زمانی بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند شامل «ظروف چینی»، «شیشه جام»، «کاشی وسرامیک»، «ظروف شیشه‌ای» و«کنسانتره زغال‌سنگ» بوده‌اند. به‌طوری‌که طی 8 ماهه امسال تولید ظروف چینی 11.6 درصد، کاشی و سرامیک 4.5 درصد، شیشه جام 3.9 درصد و کنسانتره زغال سنگ 2.3 درصد افت نسبت به 8 ماهه سال قبل را تجربه کرده است.

Taadol-07 (1)

Taadol-07

ارسال نظر