روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۰۰۱

آخرین وضعیت طرح واردات خودرو به مناطق آزاد

طبق اعلام دبیر شورای عالی مناطق آزاد، هنوز طرح پیشنهادی واردات خودرو به این مناطق در دولت تعیین تکلیف نشده و امکان واردات بدون انتقال ارز نیز به دلیل ممنوعیت کلی اعمال‌شده در واردات خودرو وجود ندارد. از پیش از دو سال پیش ثبت سفارش و واردات خودرو ممنوع شد که در اهم دلایل آن تغییر شرایط ارزی و محدودیت‌های موجود قرار داشت و گرچه طبق مقررات غیر از کالاهای ممنوعه ما بقی کالاها امکان ورود به مناطق آزاد را داشتند، در نتیجه مصوبات مربوطه واردات خودرو به مناطق آزاد نیز ممنوع شد. اما در سال گذشته طرحی به دولت ارایه شد که طی آن پیشنهاد شده بود به‌طور محدود خودرو از مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار وارد شود که البته در آن زمان اعلام شد وزارت صمت و گمرک با این طرح موافق بودند. مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد در رابطه با آخرین وضعیت طرح پیشنهادی به دولت برای واردات خودرو گفت که با توجه به فرسوده شدن خودروها و نیازی که وجود داشت، طرح واردات به صورت محدود به دولت ارایه شد ولی تعیین تکلیف و نظری اعلام نشده است؛ بنابراین این محدودیت همچنان برای مناطق آزاد وجود دارد. اما از مدتی پیش برای تسهیل ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید، در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوبه‌ای صادر شد که در اهم آن رفع بخشی از موانع ارزی قرار داشت که در موارد امکان واردات بدون انتقال ارز وجود داشت. از سویی در مدت گذشته بحث‌هایی در رابطه با واردات خودرو بدون انتقال ارز مطرح شده است. اینکه در این شرایط آیا امکان واردات خودرو بدون انتقال ارز در مناطق آزاد ممکن است فراهم شود یا خیر؛ موضوعی است که دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره آن گفت: تصمیم دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط فعلا این است که واردات خودرو ممنوع باشد و این مصوبه تسهیل ترخیص کالا برای ورود آن دسته کالاهای ضروری و موردنیاز است که یا گروه یک هستند یا گروه‌های دیگر که پیش‌بینی شده در این دسته بندی بخشی از گروه (۴) نیز از سهمیه بخش ارزی که صادر شده وارد خواهد شد. واردات بدون انتقال نیز با توجه به محدودیت کلی که برای واردات خودرو وجود دارد امکان‌پذیر نیست، مگر مجوزی در این رابطه صادر شود.

دستور اجرای پروژه نورد  گرم ۲  فولاد مبارکه صادر شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه، طی سخنانی از وجیه‌اله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو خواست تا پروژه نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه را با همکاری مدیران این شرکت در کوتاهترین زمان ممکن عملیاتی کند. علیرضا رزم‌حسینی ثبات مدیریتی فولاد مبارکه را یکی از توفیقات این مجموعه دانست و با بیان اینکه هر بنگاهی که از مدیران کارآمد و باثبات برخوردار بوده از توفیقات خوبی هم بهره‌مند شده است، تصریح کرد: فولاد مبارکه از جمله سازمان‌هایی است که با مدیران شایسته پیشین و فعلی خود از جمله مهندس عظیمیان که سکاندار این مجموعه است با برنامه‌هایی کارآمد به ارتقای سطح دانش، فناوری، تولید، کارایی، بهره‌وری و گسترش این سازمان کمک و طرح‌های توسعه خود را به خوبی دنبال کرده‌اند. یکی از برنامه‌های جدید وزارت صمت تامین سرمایه از محل بازار سرمایه است. امروز وقتی نقدینگی در کشور به ۳۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و پول‌های سرگردانی که در اقتصاد ایران برای بازارهای غیر کارآمد در حال چرخش است، وظیفه دولت، مدیران و سیاست‌گذاران در عرصه پول و ارز این است که نقدینگی را به سمت تولید و افزایش تولید و برنامه‌های تولیدمحور قرار دهند. از این رو وزارت صمت جمع‌آوری این سرمایه‌های سرگردان در بازار سرمایه و جهت‌دهی به آنها در صنایع خودروسازی، فلزات رنگی و نساجی و لوازم خانگی را از برنامه‌های اساسی خود می‌داند. وی از رفع قوانین مزاحم و بروکراسی اداری به عنوان دومین اقدام این وزارتخانه نام برد و اظهار کرد: در وزارتخانه به دنبال اجرایی کردن این راهبرد هستیم و به‌طور قطع آن را اجرا خواهیم کرد.اگر ما می‌خواهیم به برکت جمهوری اسلامی و به برکت ثروت‌هایی که در این خاک نهفته است مردمی متمکن و مردمی متدین بسازیم که اساساً انقلاب اسلامی برای فعالان اقتصادی و کارآفرینان شکل گرفته است، باید در جهت ارتقای سطح اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم بکوشیم. 

رزم حسینی از وجود کارخانجات فولادسازی، پتروشیمی و سایر تولید‌کنندگان داخلی به عنوان عاملی مهم در تاب‌آوری مقابل تحریم‌ها نام برد و گفت: فولاد مبارکه می‌تواند به عنوان محور توسعه استان قرار بگیرد؛ با برنامه‌ای که مدیران دارند و یک برنامه پیوست اجتماعی برای شرکت‌های نامدار و بزرگ که تقویت‌کننده شرکت‌های کوچک هستند، به راحتی کسب و کارها و وضعیت فرصت‌های شغلی خرد و شاخص‌های امنیتی بهبود پیدا خواهند کرد. دیگر شاهد مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ نخواهیم بود. مهاجرت سالانه ۲۵۰ هزار نفر از جامعه ایرانی به شهرهای بزرگ و حاشیه نشینی ۲۵ میلیون نفر از جمعیت ایران زیبنده نیست. 


 

ارسال نظر