اخبارمهم

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۹۹

درخواست برای توقف فوری صادرات میوه

ایرنا| معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران گفت: اکنون صادرات میوه در کشور به‌شدت افزایش یافته است، باغداران از ترس سرمازدگی و یخ زدگی به صورت زودهنگام محصولات باغی را از سطح درختان برداشت می‌کنند. وی یادآورشد: از سوی دیگر مباشران و دلالان و هر کسی که می‌تواند میوه را پای درخت خریداری می‌کند تا بتواند وارد عرصه صادرات شود و همین موضوع منجر به افزایش قیمت این محصول در بازار شده است. عسگری گفت: از سویی بخشی از میوه برداشت شده و صادرات کماکان در حد بسیار بالایی ادامه دارد و میوه از کشور خارج می‌شود و این نگرانی را ایجاد می‌کند که میوه تا شب عید گرانتر شود. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی باید در زمینه صادرات میوه ورود و تجدید نظر کند و اگر خواست سیاست‌های تنظیم بازار کشور را مد نظر قرار دهد. وی با بیان اینکه هر ساله دولت به مناسبت شب عید، میوه مورد نیاز را خریداری و ذخیره سازی می‌کرد، اظهارداشت: اکنون بحث ما این است که ذخیره‌سازی در این زمان سودی ندارد. دولت برای خرید میوه انبوه برای ذخیره‌سازی، باید یارانه سنگینی پرداخت کند و خود همین اتفاق نیز باعث می‌شود، قیمت میوه بار دیگر از هم اکنون افزایش یابد و خودش نگرانی ایجاد می‌کند. این مقام مسوول ادامه داد: از سوی دیگر همچنان درهای صادرات این محصول باز است و تا زمانی که این روند ادامه دارد کسی اقدام به ذخیره‌سازی نمی‌کند و بدون شک باید با قید فوریت در روند صادرات میوه تجدید نظر انجام گیرد. وی تصریح کرد: اگر این اقدام به فوریت انجام نشود، برای شب عید با قیمت میوه گزافی مواجه خواهیم بود و آن زمان نمی‌توان برای کنترل بازار اقدامی انجام داد.

کالاهای رسوبی متروکه با قید فوریت تعیین تکلیف شوند 

تسنیم| سرپرست جمع‌آوری و مدیریت اموال منقول سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشور در بخشنامه‌ای به مدیران و روسای سازمان در سراسر کشور اعلام کرد، بر اساس بخشنامه گمرک ایران در خصوص رسوب کالاها در انبار ۱.بنادر، ۲.گمرکات، ۳.انبارهای عمومی مراتب به قید فوریت از گمرکات پیگیری شده و کالاهایی که مشمول متروکه شده، نسبت به انجام تشریفات قانونی در خصوص تعیین تکلیف آنها اقدام شود. گمرک ایران نیز در بخشنامه‌ای به گمرکات کشور اعلام کرده بود، با توجه به مصوبات ابلاغی و در راستای کاهش رسوب کالا و تعیین تکلیف کالاهای موجود در بنادر کشور از حیث پایان مهلت نگهداری و شمول احتمالی با مقررات متروکه اعم از مناطق ویژه و آزاد تجاری در سه محور اعلامی اقدام شود.

آغاز ترخیص کامیون‌های وارداتی دست دوم از گمرک

مهر | گمرک ایران بخشنامه مجاز بودن ترخیص کامیون‌های دست دوم وارداتی را با هماهنگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرد. پس از آنکه وزیر راه و شهرسازی طی نامه‌ای به رییس‌جمهور، خواهان موافقت وی با ترخیص کامیون‌های وارداتی دست دوم (زیر ۳ سال ساخت) اروپایی و کره و ژاپنی که در انبارهای گمرکات کشور دپو شده‌اند، شد، رییس‌جمهور نیز بلافاصله با درخواست وی موافقت کرد و به وزیر صمت دستور داد تا با ترخیص آنها موافقت کند. پس از موافقت وزارت صمت با ترخیص کامیون‌های دست دوم وارداتی که در سامانه جامع تجارت، ثبت سفارش واردات شده بودند، گمرک و سازمان راهداری نیز با یکدیگر توافق کرده‌اند که به ازای هر یک دستگاه کامیون فرسوده که گواهی اسقاط دریافت کرده باشد، یک دستگاه کامیون دست دوم زیر ۳ سال ساخت از انبارهای گمرکات ترخیص شوند. 

 

ارسال نظر