اخبار مهم

۱۳۹۹/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۲۰

آمار متناقض سه دستگاه دولتی از تجارت

دوشنبه‌شب عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو، آمار صادرات و واردات رااشتباه اعلام کرد وگفت: صادرات کشور از ابتدای سال ۲۶.۵ میلیارد دلار و واردات به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است. او در عین حال بر تراز مثبت ۱.۵ میلیارد دلاری تا ماه هشتم تاکید کرد. این در حالی است که براساس آمار گمرک تراز تجاری کشور تا پایان آبانماه منفی یک میلیارد ‌و۶۰۰ دلار است.جزییات تجارت خارجی کشور تا پایان ماه هشتم نشان می‌دهد، صادرات ۲۱ میلیارد دلار و واردات ۲۳میلیارد دلار بوده که تراز تجاری منفی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار را رقم زده است. البته چند روز گذشته نیز خبری بر روی خروجی سایت سازمان توسعه تجارت قرار گرفت که براساس آن، آمار صادرات ۲۶.۵ دلار اعلام شده بود که ظاهرا به دلیل تذکر گمرک این خبر از خروجی سایت این سازمان حذف شد‌.با این حال، واقعا جای سوال وتعجب است که سه دستگاه دولتی آمارهای متناقض ومتضادی از روند تجارت خارجی کشور ارایه می‌دهند. شاید بهتر باشد متولیان نهادهای مربوط به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ ای و دعواهای بی‌حاصل کمی باهم هماهنگ‌تر باشندتا شاهد ارایه آمار غلط از سوی بالاترین مقامات دولتی نباشیم.

تمدید اعتبار کارت‌های بازرگانی تا پایان دی‌ماه

اتاق تهران|کارت‌های بازرگانی که تاریخ اعتبار آنها تا 30 آبان 1399 است، به صورت خودکار دو ماه دیگر تمدید شده و تا پایان دی ماه سال جاری دارای اعتبار هستند. سازمان توسعه تجارت ایران در دستورالعملی به روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور ابلاغ و به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام شده است‌، اعتبار آن دسته از کارت‌های بازرگانی را که اعتبارشان تا پایان آبان‌ماه بود تا پایان دی‌ماه تمدید کرد. این دستورالعمل به دنبال درخواست اتاق بازرگانی ایران مبنی بر تمدید اعتبار کارت‌های بازرگانی در شرایط ادامه‌دار بیماری کرونا و جلوگیری از مراجعه حضوری متقاضیان به اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و همچنین تصویب این پیشنهاد در ستاد ملی مقابله با کرونا، حاصل شد و به این ترتیب، اعتبار کارت‌های بازرگانی که تاریخ انقضای آنها تا 30/ 8/ 1399 است، تا پایان دی‌ماه امسال به صورت خودکار تمدید شده و دارای اعتبار است.

تامین ۱۰۰ درصدی  نهاده‌های دام و طیور

مهر|رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در جلسه ستاد تنظیم بازار، گفت: آمارهای واردات نهاده نشان از تأمین ۱۰۰درصدی نهاده‌های دام و طیور برای وزارت جهاد کشاورزی را دارد. وزارت صمت نهاده‌های دام و طیور مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی را حتی بیشتر از نیاز این وزارتخانه به موقع تأمین کرده است.وی در خصوص قیمت ماسک نیز گفت: قیمت خرده‌فروشی ماسک به هزار تومان و قیمت عمده‌فروشی آن به ۸۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است. تابش همچنین تصریح کرد: قیمت مرغ و تخم‌مرغ از قیمت مصوب اعلامی در استان‌های کشور نباید بیشتر شود و سازمان صمت، بازرسان تعزیرات و دستگاه‌های ذیربط در این حوزه باید اقدامات لازم را انجام دهند.

خروج تدریجی دلالان  از بازار خودرو

فارس| افت قیمت خودرو در پی کاهش نرخ ارز و رشد عرضه خودرو در بازار باعث ادامه روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو شده است.در حال حاضر در بازار، خودرو کوییک دنده‌ای ۱۳۳ میلیون تومان، کوییک آر ۱۴۱ میلیون تومان، هایما اس هفت ۶۷۵ میلیون تومان، سمند سورن ۲۲۵ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۱۶۴ میلیون تومان، پژو ۴۰۵معادل ۱۶۳ میلیون تومان، پژو پارس ۱۸۵ میلیون تومان، پژو پارس ال ایکس ۲۱۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۷۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۲۳۸ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوقدار ۲۳۲ میلیون تومان معامله می‌شود.همچنین هر دستگاه خودرو رانا ۱۷۵میلیون تومان، تندر پلاس اتوماتیک ۴۷۸ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۱۵ میلیون تومان، تیبا هاچ بک ۱۲۰میلیون تومان، پژو۲۰۷ دنده‌ای ۲۶۹ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک ۳۷۶ میلیون تومان به متقاضیان عرضه می‌شود.

رفع تعلیق ۳۲۱  واحد صنفی تولیدی پتروشیمی

ایسنا| سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت گفت: در راستای سیاست‌های حمایتی از بخش تولید کشور و تحقق منویات مقام معظم رهبری پیرامون جهش تولید، مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت با تمرکز بیشتر در بخش حوزه فعالیت واحدهای صنفی تولیدی درصدد رفع موانع و مشکلات داخلی است.وی با اشاره به رفع تعلیق ۳۲۱ واحد صنفی تولیدی حوزه پتروشیمی کشور، تصریح کرد: واحدهای صنفی تولیدی مرتبط مکلفند ظرف مدت یک ماه نسبت به ثبت درخواست مجدد، ثبت دقیق آمار تولید و فروش در سامانه بهین یاب اقدام کنند. وی افزود: در این مسیر تعاملات معاونت‌های بازرگانی داخلی، امور صنایع و طرح و برنامه وزارت صمت به عنوان سه رأس اصلی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در این خصوص بسیار مهم و اثرگذار بوده و امید است که در سایه هماهنگی‌های به عمل آمده و با تکیه بر توان بخش خصوصی بتوان در جهت تحقق جهش تولید در کشور گام برداشت.

 

ارسال نظر