رویداد

۱۳۹۹/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۸۳۹

رزم حسینی به دژپسند نامه نوشت

فارس|  وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار ارایه آمار و اطلاعات کامل تجارت خارجی از سوی گمرک ایران به سازمان توسعه تجارت شد. در نامه رزم‌حسینی به دژپسند با اشاره به لزوم ارایه آمار و اطلاعات کامل تجارت خارجی کشور از گمرک ایران، عنوان شده است که سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی تجارت خارجی کشور جهت انجام سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان این حوزه، نیاز به فیلدهای کامل اطلاعاتی صادرات و واردات دارد. 

لذا با عنایت به مکاتبات متعدد انجام شده توسط سازمان توسعه تجارت ایران با گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص اخذ آمار و اطلاعات کامل و به‌هنگام تجارت خارجه کشور، متأسفانه از خرداد ماه سال 1398 اطلاعات ماهانه ارسالی از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران به سازمان مذکور به صورت کامل و مطابق با فیلدهای مورد نیاز صورت نگرفته است. همچنین در این نامه آمده است: با استناد به مصوبه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی در این زمینه و پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر لزوم ارایه داده‌ها و اطلاعات به هنگام و کامل، اقدام لازم در این خصوص صورت گیرد.

راه‌اندازی مجدد  ۹۹۱ واحد صنعتی غیرفعال 

شاتا| سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، از احیا و راه‌اندازی مجدد ۹۹۱ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده غیرفعال از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا کنون در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد و اظهار داشت: با راه‌اندازی مجدد این واحدها، برای ۱۷ هزار و ۹۰ نفر اشتغالزایی یا تثبیت شغل شده است. اصغر مصاحب بیان کرد: هم اکنون در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بیش از ۴۶ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط مستقر هستند که حدود ۹۲۰۰ مورد از آنها غیرفعال و راکد هستند. از این رو در سال ۱۳۹۹ در مرحله نخست احیا ۱۵۰۰ واحد صنعتی و در بازنگری برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، راه‌اندازی مجدد ۲ هزار واحد در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته است. سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: با بازگشت ۹۹۱ واحد صنعتی به چرخه تولید از ابتدای امسال، ۶۶ درصد از برنامه تدوین شده برای احیا صنایع کوچک و متوسط در سال ۱۳۹۹ عملیاتی شده است. وی تصریح کرد: رشته صنایع شیمیایی با ۲۴۷ واحد، فلزی با ۲۳۴ واحد و غذایی با ۲۱۲ واحد، به ترتیب بیشترین تعداد راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی را از ابتدای امسال به خود اختصاص داده‌اند. وی گفت: سرانه اشتغال هر واحد صنعتی که مجدداً راه‌اندازی شده، به‌طور متوسط ۱۸ نفر است و سرمایه‌گذاری انجام شده برای احیا این واحدها بیش از ۳ هزار و ۳۵ میلیارد تومان بوده است. مصاحب تصریح کرد: راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده غیرفعال از طریق واگذاری به سرمایه‌گذار جدید، تأمین مالی، اخذ شریک سرمایه‌گذار، تأمین مواد اولیه، اجاره به شرط تملیک، حل مشکلات اختلاف شرکاء و ...، انجام شده است.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت لوازم‌ خانگی در 8 ماه

ایلنا| نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی اظهار داشت: میزان لوازم خانگی در بازار بسیار زیاد است اما تقاضایی برای آن وجود ندارد. تقاضا نسبت به هشت ماهه گذشته حدود 80 درصد افت کرده است. با توجه به اینکه تقاضا وجود ندارد قیمت‌ها هم ثبات پیدا کرده است. محمد حسین اسلامیان با بیان اینکه افزایش قیمت که از سال گذشته آغاز شده بود تا مهرماه ادامه داشت و بعد از آن به ثبات رسید، افزود: افزایش قیمت نسبت به هشت ماهه گذشته حدود 70 درصد بوده است. نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی یادآور شد: کاهش نرخ ارز در قیمت مواد اولیه لوازم خانگی تاثیری نداشته است اما باعث شده که مصرف‌کنندگان انتظار کاهش قیمت زیادی داشته باشند.

 وی تصریح کرد: نه تنها کاهش نرخ ارز در ماه‌های اخیر باعث کاهش قیمت مواد اولیه نشده بلکه قیمت مواد اولیه در ماه‌های اخیر افزایش نیز داشته، قیمت تمام‌شده برای تولیدکننده در 2ماهه اخیر نسبت به 4 ماهه اخیر بیشتر نیز شده است. ثبت سفارش‌ها هم به‌روز نیست و از پنج ماه پیش پول مواد اولیه پرداخت شده است. قیمت محصولات پتروشیمی و فولاد در ماه‌های اخیر با افزایش مواجه بوده است. با این شرایط دلیل ثبات بازار نیز نبود تقاضا است نه کاهش قیمت تمام شده. وی خاطرنشان کرد: اگر قیمت ارز ثبات داشته باشد و در مرز 24 تا 25 هزار تومان بماند و این ثبات حداقل 6 ماه تا یک سال ادامه پیدا کند، قیمت لوازم خانگی نیز متاثر خواهد شد البته لوازم خانگی نیز به مولفه‌های تولید وابسته است باید دید مواد اولیه کاهش می‌یابد یا همین سیر ادامه خواهد یافت. اسلامیان با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان گفت: دولت از کارخانجات ایرانی حمایت کند، در مرحله اول قیمت تمام شده کالا برای کارخانجات باید کاهش یابد اگر این اتفاق بیفتد بازار راه خود را پیدا می‌کند و قیمت‌ها تعدیل می‌شود.

 

ارسال نظر