رویداد

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۷۵۵

18 چالش سامانه بازارگاه در تامین نهاده‌های دامی

نورالدین محمد خانی عضو کارگروه نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی درباره مشکلاتی که حلقه‌های تامین، توزیع و مصرف نهاده‌های دامی با آن مواجه هستند، اظهار کرد: اطلاعات مشتریانی که نهاده‌های دامی به آنها تخصیص داده شده، مشخص نیست و همین امر موجب شده تا صاحب کالا مشخص نباشد. به گزارش روابط عمومی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران (آوندا)، وی افزود: تا زمانی که واریز وجه از سوی افرادی که سهمیه به آنها اختصاص داده شده است، صورت نگیرد صاحب سهمیه مشخص نیست به همین دلیل قبل از واریز مدتها سهمیه تخصیص داده شده بدون استفاده در سامانه باقی مانده و تا زمان حذف و تخصیص مجدد امکان پیگیری برای واردکنندگان وجود ندارد.عضو کارگروه نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی عدم تعریف وزن‌های خریداری شده بر مبنای اعداد رند، عدم ایجاد تغییر در بازارگاه برای بارنامه‌هایی که کسری بالای 500 کیلوگرم و سرکهای بالای 10 درصد دارند و مهیا بودن فرصت خرید برای افراد با اطلاعات ناقص را از دیگر معضلات سامانه بازارگاه برشمرد. محمد خانی درباره مشکلاتی که سامانه بازارگاه برای خریداران و مصرف‌کنندگان نهاده‌های دامی ایجاد کرده است، گفت: عدم تناسب میان سهمیه تخصیص یافته برای مرغداران با گستردگی فعالیت واحد مرغداری آنها، عدم تخصیص سهمیه برای دامداران، نامشخص بودن زمان تخصیص سهمیه به مرغداران، محدود کردن مرغداران به استفاده از درگاه بانکی بانک کشاورزی از جمله مشکلاتی است که خریداران نهاده‌های دامی با آن مواجه هستند.وی تاکید کرد: تمام معضلاتی که حلقه‌های تامین تا مصرف نهاده‌های دامی با آن روبه‌رو هستند را باید تجمیع کرده و طی نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کنیم و ضرورت رفع این معضلات برای ساماندهی به بازار نهاده‌های دامی را خواستار شویم.

ثبت نام ١٣ هزار بنگاه در سامانه تاپ

شاتا|برات قبادیان در اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال بیان کرد: طبق اعلام رسمی بیش از یک میلیون دانشجوی مقطع ارشد و دکترا در کشور وجود دارد و تاکنون تنها 561 مورد ثبت نام در سامانه تاپ صورت گرفته است که دانشگاه‌ها باید در این خصوص کار بیشتری را انجام دهند. وی همچنین تصریح کرد: طبق آمارهای اعلام شده نیز بیش از 70 هزار استاد دانشگاه در کشور وجود دارد که فقط 669 نفر در سامانه طرح تاپ ثبت نام کرده‌اند. قبادیان افزود: تا کنون ثبت نام بنگاه‌های اقتصادی با 76 درصد تحقق همراه بوده است. همچنین تعداد پروژه‌های ثبت شده در سامانه تاپ به رقم 4842 مورد رسیده است، با وجودی که در شرایط خاص بیماری کرونا به سر می‌بریم، تحقق 56 درصدی برای تعداد پروژه‌های ثبت شده را شاهد بوده‌ایم. وی تصریح کرد: در حال حاضر مجوز 200 نفر سرباز تاپ برای ورود به صنایع صادر شده است و 443 نفر کاندید بودند که براساس شاخص‌های ارزیابی 10 درصد نخبه تشخیص داده شدند. معاون وزارت صمت اعلام کرد: سامانه طرح تاپ به آدرس www.iranetop.ir در دسترس بخش‌های اقتصادی و دانشگاهیان بوده و تاکنون ١٣ هزار واحد صنعتی، معدنی و تجاری در این سامانه ثبت نام کرده‌ و در حدود ٥ هزار مساله و پروژه علمی و فناورانه را در این سامانه ثبت کرده‌اند. وی تصریح کرد: در حال حاضر مجوز 200 نفر سرباز تاپ برای ورود به صنایع صادر شده است و 443 نفر کاندید بودند که براساس شاخص‌های ارزیابی 10 درصد نخبه تشخیص داده شدند. معاون وزارت صمت اعلام کرد: سامانه طرح تاپ به آدرس www.iranetop.ir در دسترس بخش‌های اقتصادی و دانشگاهیان بوده و تاکنون ١٣ هزار واحد صنعتی، معدنی و تجاری در این سامانه ثبت نام کرده‌ و در حدود ٥ هزار مساله و پروژه علمی و فناورانه را در این سامانه ثبت کرده‌اند.

صادرات یک‌ماه ترکیه به سوریه بیشتر از صادرات ۷ ماه ایران

فرزاد پیلتن مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران درباره میزان تجارت ایران با سوریه گفت: جدیدترین آمارها نشان می‌دهد طی 7 ماهه ابتدایی سال جاری حدود 73 میلیون دلار صادرات به سوریه و حدود 10 میلیون دلار از کشور فوق واردات صورت گرفته است. شیر خشک، لوله و پروفیل، مفتول‌های مسی، هادی‌های برق، برخی انواع میله‌های آهنی و فولادی و دارو نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش صادرات داشته و محصولاتی مانند برخی انواع میله‌های آهنی و فولادی، قطعات خودرو، قطعات توربین، مخمرها و شیر خشک با کاهش صادرات به سوریه مواجه بوده‌اند. وی با بیان اینکه حجم مبادلات دو کشور کاهش‌یافته است، افزود: با شروع ناآرامی‌های سیاسی و امنیتی در سوریه حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با این کشور رو به کاهش گذاشت تا در سال گذشته به 105 میلیون دلار تنزل یافت. براساس این گزارش، صادرات 73 میلیون دلاری ایران به سوریه در 7 ماه ابتدای امسال در حالی است که ترکیه تنها در سپتامبر سال 2020 (اوایل شهریور تا اوایل مهرماه امسال) بیش از 112 میلیون دلار به سوریه صادرات داشته است. همچنین گفتنی است ترکیه در سال‌ 2018 نیز با صادرات 1.2 میلیارد دلاری در رتبه اول صادرکنندگان به سوریه قرار داشته است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که ایران باوجود ارتباطات گسترده سیاسی و نظامی با سوریه، در بعد تجارت عملکرد ضعیفی داشته و حتی در بین 5 کشور اول صادرکننده کالا و خدمات به سوریه نیز قرار ندارد.

 

ارسال نظر