بازار اوراسیا فرصتی برای تجار ایرانی

۱۳۹۹/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۲۹۴
بازار اوراسیا فرصتی برای تجار ایرانی

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: توافق‌نامه با اوراسیا مفصل‌ترین توافق‌نامه‌ای است که ایران تاکنون داشته است. به همین دلیل تجار باید از فرصت پیش آمده برای مراودات تجاری و توسعه صادرات با این حوزه استفاده کرده و بازاریابی دقیق داشته باشند.

میرهادی سیدی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: ‌پس از پایان یافتن جنگ سرد، اقتصاد کشورها در هم تنیده شده است به‌طوری که یک کالا در بیش از ۱۰ کشور ساخته می‌شود. 

وی بیان‌داشت: اگر پیش‌تر یک کالا در سوله‌ای ساخته می‌شد، امروز هر قطعه از آن کالا در کشورهای متفاوت تولید می‌شود، به عنوان مثال یک کت و شلوار در بیش از پنج کشور متفاوت تولید می‌شود. سیدی، همچنین بالا بودن هزینه حمل‌ونقل کالا، نبود کامیون یخچال‌دار، هزینه‌های بالای تولید کالا در ایران، فقدان برندسازی محصول و شناسایی نشدن بازار هدف را از مهم‌ترین مشکلات صادرات کالا از کشورمان برشمرد.

وی تاکید کرد: اتخاذ سیاست‌های پولی، مالی و ارزی در راستای حمایت از استراتژی فوق، رفع مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، اصلاح ساختار و کارکرد سازمان توسعه تجارت، حمایت هدفمند از صنایع منتخب، رژیم تجاری صادرات‌محور با مقیاس وسیع یا ساماندهی نظام تولید پراکنده و مستثنی کردن روسیه و اوراسیا از سیاست‌های تنظیم بازار داخلی (سیاست‌های ممنوعیتی یا محدودیتی)، از راه‌های توسعه تجارت با این کشورهاست. سیدی، تشکیل شبکه تامین کالا و ایجاد شرکت‌های مدیریتی صادرات در مقیاس بین‌المللی و ایجاد پایانه‌های صادراتی مجهز به انبارهای بزرگ، سردخانه‌های عظیم و ابزارهای بسته‌بندی کالا را از اقدامات ضروری بخش خصوصی با حمایت سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران برشمرد.

وی همچنین بر لزوم روان‌سازی تجارت دوجانبه با امضای موافقت‌نامه تجاری کاملا آزاد با اتحادیه اقتصادی ارواسیا، همکاری دوجانبه در رفع موانع غیرتعرفه‌ای و تبدیل منطقه آستاراخان روسیه و گیلان به مرکز ثقل توسعه همکاری‌های اقتصادی مشترک دوجانبه، لزوم تولید مشترک در خاک روسیه به عنوان یکی از بازارهای بزرگ در اطراف ایران و تشکیل شورای تجاری مدل شورای تجاری روسیه با چین و ترکیه تاکید کرد. سیدی افزود: برنامه‌ریزی دقیق، شناسایی درست بازار، جلب اعتماد شرکت‌های داخلی اتحادیه اوراسیا، شناسایی رقبای داخلی و خارجی محصولات صادراتی، بسته‌بندی مناسب و برچسب‌گذاری و بررسی و پایش مداوم بازار این کشورها، موجب صادرات موفق کالا به این حوزه توسط بخش خصوصی می‌شود.

 

ارسال نظر