اخبار

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۲۸۴

برای ترخیص کالا  نیازی به نامه بانک نیست

شاتا| ستاد تنظیم بازار اعلام کرد: برای ترخیص درصدی تمامی کالاهای اساسی در صف تخصیص و تامین ارز بانکی، نیاز به صدور نامه از سوی بانک‌های عامل نیست. در ستاد تنظیم بازار مصوب شد که برای ترخیص قطعی کالاهای اساسی، اخذ و ارایه کد رهگیری بانک (اعلامیه تأمین ارز) الزامی است. همچنین گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف شد نسبت به تمام مواد اولیه، اجزا و قطعات و ملزومات مرتبط با تولید با تشخیص و تأیید وزارتخانه مربوطه، اقدام به ترخیص درصدی کالاها تا سقف ۹۰ درصد بدون کد رهگیری بانک کند. در این ستاد همچنین مصوب شد که دریافت تمامی مجوزهای قانونی لازم برای ترخیص درصدی کالاهای اشاره شده مانند مجوزهای سازمان ملی استاندارد، بهداشت و جهاد کشاورزی قبل از خروج کالا تا سقف اعلام شده در بستر سامانه الزامی است. همچنین تعیین شد که برای ترخیص درصدی کالاهای اشاره شده، نیاز به صدور نامه از سوی بانک‌های عامل نیست. در این ستاد مقرر شد که ترخیص کالاهای موضوع مصوبه ۱۷۸ ستاد اقتصادی دولت در صورت تغییر رویه، از بانکی به واردات در مقابل صادرات یا ارز متقاضی، نیاز به ویرایش ثبت سفارش از نظر تغییر نوع رویه نخواهد داشت و کالا با رعایت سایر مقررات مربوطه و با همان ثبت سفارش اولیه قابل ترخیص است.

فهرست ۲۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری منتشر شد

ایسنا | معاون طرح و برنامه از آغاز پروژه‌ای برای هدایت سرمایه‌گذاری به پروژه‌های مهم و اولویت‌دار خبر داد و گفت که در این راستا بررسی شده که در مجموع ۲۱۰ کالای مهم به کشور وارد می‌شود که امکان تولید آنها در کشور وجود دارد و حالا فهرست این کالاها به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری منتشر شده است. سعید زرندی، با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که مدتی است در معاونت طرح و برنامه دنبال می‌شود، بحث فرصت‌های سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: با توجه به کمبود و محدودیت منابع بهتر است سرمایه‌گذاری‌های جدید به سمت فرصت‌ها و نیازهای جدید هدایت شود که در این راستا دو اقدام انجام شده است. وی افزود: اولین اقدام ارایه فهرست صنایع اشباع بود که در آنها به حد کافی در کشور سرمایه‌گذاری شده و واحد تولیدی وجود دارد. به گفته این مقام مسوول اقدام دوم معاونت طرح و برنامه ورود به موضوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری است. در این راستا بررسی شده که در مجموع ۲۱۰ کالای مهم به کشور وارد می‌شود که امکان تولید آنها در کشور وجود دارد. زرندی با بیان اینکه بخشی از این کالاهای وارداتی در کشور تولید می‌شود، اما به اندازه نیاز نیست، اظهار کرد: حالا فهرست این ۲۱۰ کالا به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای جایگزینی واردات استخراج شده است. وی همچنین از ارسال نامه‌ای از سوی معاونت طرح و برنامه به قائم مقام بانک مرکزی و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی خبر داد که در آن توصیه شده بانک‌ها بر اساس لیست یاد شده به فرصت‌های سرمایه‌گذاری تسهیلات ارایه دهند. زرندی در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری‌ها از سوی نهادهای عمومی انقلاب مانند آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیادها، گفت: معاونت طرح و برنامه از این نهادها خواسته برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن از لیست تهیه شده در زمینه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و جایگزینی واردات استفاده کنند. همچنین به گفته این مقام مسوول باتوجه به اهمیت مصرف بهینه منابع جهت سرمایه‌گذاری‌های جدید، اولویت‌های سرمایه‌گذاری شامل طرح‌های جدید صنعتی و معدنی، طرح‌های نیمه تمام آماده مشارکت با واگذاری، فرصت سرمایه‌گذاری با رویکرد جایگزینی واردات و ... شناسایی شده و از طریق زبانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صفحه اصلی سامانه بهین یاب، برای عموم ذی‌نفعان قابل دسترسی بوده و مرتبا به‌روزرسانی خواهد شد.

۷۰ درصد اصناف تهران اجازه  فعالیت  ندارند

رییس اتاق اصناف تهران گفت: با توجه به اعمال محدودیت‌های جدید مقابله با کرونا از اول آذرماه، تنها ۳۰ درصد از اصناف اجازه فعالیت دارد و ۷۰ درصد آنها تا دو هفته باید تعطیل شود قاسم نوده‌فراهانی اظهار کرد: محدودیت‌ها شامل گروه شغلی یک نظیر نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها، تعمیرگاه‌ها و لوازم یدکی فروش‌ها (خانگی و خودرو)، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز بهداشتی و درمانی، داروخانه‌ها وچاپخانه‌ها نمی‌شود. وی افزود: فعالیت گروه شغلی یک نباید هیچ تداخلی با گروه‌های دو، سه‌ و چهارداشته باشد یعنی هر واحد صنفی مطابق با رسته شغلی در پروانه کسب باید کالا عرضه کند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم نمی‌توانند پوشاک یا ظروف به متقاضیان عرضه کنند.نوده فراهانی همچنین تاکید کرد که تمام واحدهای صنفی گروه یک نیز باید راس ساعت ۲۰ تعطیل شود، چراکه محدودیت رفت و آمددر خیابان از ساعت ۲۱ به بعد ممنوع است و اصناف شامل این ممنوعیت می‌شوند. وی با بیان اینکه تمام بازرسان اتاق اصناف، بهداشت، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان صمت استان تهران و پلیس نظارت بر اماکن عمومی بر نحوه فعالیت اصناف نظارت دارند، اظهار کرد: فعالان اصناف متخلف که دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را رعایت نکنند، بار اول تذکر و بار دوم اخطار دریافت می‌کنند و در صورت تکرار، صنف آنها پلمب می‌شود.

 

ارسال نظر