روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۲۸۳

نگرانی واردکنندگان  از خلف وعده در تخصیص ارز

 مهر|  دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور خواستار حمایت، تدوین و ابلاغ ضوابط تامین ارز برای تجاری شد که پیش از دریافت ارز اقدام به ترخیص و توزیع کالا در شبکه‌های رسمی کرده‌اند. طی ماه‌های گذشته تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی و ترخیص این کالاها از گمرکات چالش‌های بسیاری را به همراه داشته است. صف طویل تخصیص ارز و معطلی واردکنندگان موجب شد برخی از وارکنندگان براساس مصوبه ترخیص درصدی، بخشی از محموله‌های خود را پیش از تخصیص ارز به‌صورت امانی از گمرکات ترخیص و طبق ضوابط ستاد تنظیم بازار در بازار داخلی توزیع کنند که مدتی قبل در مطالب و گزارش‌های متعدد به مشکلاتی که در این زمینه برای واردکنندگان برنج ایجاد شده بود، به‌صورت مفصل پرداختیم. اکنون خبر رسیده که بخشی از محموله‌های وارداتی نهاده‌های دامی نیز به‌صورت درصدی و امانی از گمرکات ترخیص شده اما تخصیص ارز آنها هنوز انجام نشده است و دولت همچنان اصرار دارد که واردکنندگان به ترخیص درصدی و امانی محموله‌های خود ادامه دهند اما واردکنندگان با نگرانی نسبت به چشم‌انداز تخصیص ارز، نسبت به تداوم این روند بیمناک هستند. یک منبع آگاه در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: بخشی از محموله‌های وارداتی نهاده‌های دامی چند ماه قبل به صورت درصدی ترخیص و توزیع شدند اما با وجود گذشت بیش از سه ماه، هنوز ارز این محموله‌ها تخصیص نیافته است. وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، ادامه داد: حدود ۲.۵ میلیون تن نهاده دامی نیز در گمرکات رسوب کرده بود که قرار شد این کالاهای رسوبی نیز به همین شکل ترخیص شوند و بر این اساس، اخیراً یک میلیون و ۴۵۰ هزارتن از این نهاده ترخیص شد و ۱.۱ میلیون تن نیز همچنان در گمرکات باقی مانده است که واردکنندگان نگران هستند خلف وعده بانک مرکزی در تخصیص ارز این محموله‌ها ادامه پیدا کند و این محموله‌ها نیز در تخصیص ارز به سرنوشت محموله‌های قبلی دچار شود. در همین ارتباط، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران ۲۸ آبان ماه در نامه‌ای به معاون وزیر صمت خواستار رسیدگی و تعیین تکلیف تخصیص ارز برای آن بخش از تجاری شده است که پیش از دریافت ارز، محموله‌های خود را ترخیص و در شبکه توزیع رسمی با نرخ مصوب توزیع کرده‌اند.

واردات گندم همچنان ممنوع 

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایرانی گفت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون واردات گندم توسط بخش خصوصی ممنوع بوده است. یزدان سیف با اشاره به اینکه اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که حاکی از صدور مجوز جهت واردات گندم است، گفت: از سال ۱۳۹۵ تا به امروز واردات هرگونه گندم توسط بخش خصوصی ممنوع بوده است. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: در سال‌های اخیر یعنی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به منظور تکمیل ذخایر استراتژیک و بالابردن ضریب امنیت غذایی کشور نسبت به واردات گندم اقدام شده که صرفا توسط بخش دولتی بوده و هیچ بخش خصوصی نسبت به واردات گندم اقدام نکرده است.

موافقت با ترخیص مواد اولیه تولید ماسک

تسنیم| در واکنش به درخواست نهادهای مختلف از جمله معاونت امور سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری، سازمان غذا و دارو همچنین مکاتبات گمرک ایران مبنی بر ترخیص ملت‌بلون‌های (ماده اولیه تولید لایه میانی ماسک استاندارد) موجود در گمرکات کشور، مقرر شد با توجه به نیاز ارزی و تأکید سازمان مذکور برای واردات ملت بلون، اظهارنظر و تاییدیه لازم در این خصوص منوط به اخذ مصوبه از ستاد ملی مقابله با کرونا شود که پیشنهاد فرآیند عملیاتی آن مورد موافقت اعضای ستاد قرار گرفت. در این مصوبه آمده است، ترخیص این کالاها صرفاً در صورت تامین ارز از محل ارز متقاضی امکان‌پذیر است. دستورالعمل اعلامی توسط سازمان حمایت، وارد‌کننده را مکلف می‌کند   ملت‌بلون را با قیمت مصوب در اختیار تولیدکنندگان پارچه برای تولید ماسک قرار دهد و همچنین اطلاعات مربوط به ترخیص و نشانی انبار را در سامانه جامع انبارها و اطلاعات مربوط به فروش را در سامانه جامع تجارت ثبت نماید. همچنین سازمان غذا و دارو مکلف شده به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که ملت‌بلون‌های وارداتی (ماده اولیه تولید لایه میانی ماسک استاندارد) در اختیار تولیدکنندگان ماسک متقاضی واجد شرایط که تعهد فروش ماسک تولیدی خود به حداکثر نرخ مصوب ستاد و لجستیکی مقابله با کرونا دارند و در شبکه توزیع منتخب جهت عرضه در داروخانه‌ها و مراکز درمانی هستند قرار گیرد.

قیمت روغن ۱۳ درصد افزایش می‌یابد

در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار، آخرین تغییرات قیمت جهانی بر نهاده‌ها، روغن خام و محصولات نهایی بررسی شده که بر اساس آن با توجه به افزایش قیمت جهانی انواع روغن خام (مورد تایید کمیته ارزی)، قیمت هر کیلوگرم روغن خام سویا و پالم در مبادی ورودی ۵۵۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم روغن خام آفتاب و کلزا در مبادی ورودی ۶۰۰۰ تومان تعیین شد. بنابراین با توجه به افزایش قیمت روغن خام و سایر هزینه‌ها از جمله ملزومات بسته‌بندی و ورق، حداکثر قیمت مصرف‌کننده انواع روغن در بسته‌بندی پت ۱۰ درصد و سایر انواع بسته بندی‌ها ۱۳ درصد افزایش می‌یابد. البته مقرر شده قیمت احجام و بسته‌بندی‌های مختلف روغن توسط سازمان حمایت محاسبه و در سامانه ۱۲۴ بارگذاری شود. 

 

ارسال نظر