رویداد

۱۳۹۹/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۴۵۵

معرفی بهترین کشورها  برای جذب سرمایه خارجی 

ایسنا | اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به وضعیت ریسک اعتبار صادراتی ایران و کشورهای همسایه پرداخته که نشان می‌دهد شرایط برای بسیاری از این کشورها نامساعد است. به گزارش ایسنا، شاخص ریسک اعتبار صادراتی مربوط به بستری است که یک کشور برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به وجود آورده و با بررسی بین‌المللی این شرایط مشخص می‌شود که تا چه حد ورود به اقتصاد یک کشور، سودآوری از طریق آن و سپس خارج کردن منابع آسان خواهد بود. به‌طور کلی دو عاملی که بیشترین اهمیت را در تعیین جایگاه ریسک اقتصادی کشورها دارد، ریسک انتقال ارز و تبدیل‌پذیری آن است. موضوعی که نیاز به فعالیت بانک‌های بین‌المللی و ابزارهای جابه‌جایی ارز است و ایران در سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌ها از دسترسی به آنها تا حد زیادی محروم بوده است. در ماه‌های اخیر نیز پس از قرار گرفتن مجدد نام کشور در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف، به نظر می‌رسد شرایط برای انتقال ارز دشوارتر شده و همین امر جایگاه ایران در شاخص ریسک اقتصادی را پایین نگه داشته است. بر اساس جدیدترین ارزیابی‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی رتبه ریسک اعتبار صادراتی ایران بدون تغییر در عدد هفت باقی مانده است و به این ترتیب ایران همچنان در بالاترین ریسک برای سرمایه‌گذاری خارجی قرار دارد. این سازمان کشورها را بر اساس میزان ریسک بین اعداد یک تا هفت تقسیم‌بندی می‌کند و کشورهایی که عدد هفت را دریافت می‌کنند، پرریسک‌ترین شرایط را دارند.وضعیت سایر کشورهای منطقه نیز چندان تعریف ندارد. بر اساس ارزیابی‌ها، «تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق، سوریه، لبنان و یمن» نیز با دریافت عدد هفت، هیچ‌یک شرایط مثبتی برای جذب سرمایه خارجی ندارند. در میان دیگر همسایگان «ایران، عمان، اردن، ترکیه، بحرین و آذربایجان» رتبه پنج را دریافت کرده‌اند و «قطر» شاخص سه را دریافت کرده است. طبق این بررسی «امارات متحده عربی و عربستان سعودی» با شاخص دو، بهترین بستر برای سرمایه‌گذاری خارجی در میان کشورهای منطقه به شمار می‌روند. ایران در سال‌های پیش از تحریم توانسته بود رتبه خود را برای دوره‌هایی ارتقا داده و حتی به شاخص چهار نیز برسد اما به دنبال بازگشت تحریم‌ها بار دیگر شرایط در این زمینه دشوار شد تا شانس کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی جدید کاهش یابد.

 گرانی‌ها ناشی از  افزایش قیمت ارز است

وزیر صمت گفت: برای کاهش قیمت‌ها تلاش می‌کنیم اما بخش عمده‌ای از افزایش قیمت کالاها ناشی از نرخ ارز است. علیرضا رزم حسینی عصر دیروز در حاشیه جلسه با کمیسیون‌های مجلس، اظهار داشت: از روز شنبه نظارت بر بازار را با همکاری تعزیرات تشدید خواهیم کرد؛ از مراکز اصلی که باید کالاها را نگهداری کنند نظارت می‌کنیم و در صورت مشاهده تخلف و گرانفروشی مطابق با قانون برخورد می‌کنیم. وزیر صمت افزود: وضعیت واردات کالاهای اساسی خوب است و بانک مرکزی نیز همکاری خوبی را نسبت به افزایش واردات کالاهای مورد نیاز مردم طی ماه‌های باقی مانده از سال آغاز کرده است. بر اساس مصوبه کمیسیون جهش تولید به ریاست معاون اول رییس‌جمهوری، مقرر شد ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه در گردش به شرکت‌های تولیدی اختصاص یابد تا جهش تولید رخ دهد. وزیر صمت به قیمت کالاها نیز اشاره کرد و افزود: ما نسبت به کاهش قیمت‌ها تلاش می‌کنیم اما بخش عمده‌ای از افزایش قیمت کالاها به دلیل نرخ ارز است اما سعی ما بر کاهش قیمت‌هاست.

صادرات ۱.۸ میلیارد دلاری  به عراق در ۵ ماه 

مهر | اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: طی ۵ ماهه سال ۱۳۹۹، حدود ۱.۸ میلیارد دلار کالای غیرنفتی ایران به عراق صادر و در مقابل حدود ۳۲.۴ میلیون دلار واردات از این کشور انجام شده است. به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، کشور عراق یکی از پنج مقصد عمده صادراتی ایران است. بر اساس آمارهای گمرک ایران، طی ۵ ماهه سال ۱۳۹۹، حدود ۱.۸ میلیارد دلار کالای غیرنفتی ایران به این کشور صادر و در مقابل حدود ۳۲.۴ میلیون دلار واردات از این کشور انجام شده است. کل اقلام صادراتی ایران به عراق بالغ بر ۲ هزار و ۴۹ قلم کالا (کد تعرفه ۸ رقمی) بوده و در مقابل ۱۱۴ قلم کالا از عراق وارد شده است. بیشترین ارزش صادرات ایران به عراق به کالای «میله‌های آهنی یا فولادی، گرم نورد شده دارای دندانه، برآمدگی گودی یا بعد از نورد تاب داده شده، یا با تغییر شکل یافتگی‌های حاصل از نورد» داشته و بیشترین ارزش واردات از این کشور به «آلیاژهای آلومینیوم، کار نشده» اختصاص داشته است.

تولید «هایما» رسما متوقف شد

تسنیم | شرکت ایران‌خودرو در قالب یک بخشنامه از توقف تولید خودروی هایما خبر داد. شرکت ایران‌خودرو با انتشار یک بخشنامه به نمایندگی‌های خود رسما توقف تولید خودرو هایما مدل S7 و S5 را اعلام کرد. در بخشنامه ایران خودرو آمده است: «با توجه به توقف تولید خودرو هایما (S7 و S5) و عدم واردات قطعات و تجهیزات اصلی این محصول، به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور در حوزه خودرویی به اطلاع نمایندگان می‌رسانیم نسبت به تبدیل تعهدات باقیمانده این محصول با مدل‌های S7 و S5 که به نام نمایندگی مربوطه می‌باشد اقدامات لازم را انجام دهند تا پس از یک دوره زمانی تعیین شده، مشمول اقدامات مقتضی از طرف سازمان شود. 

 

ارسال نظر