اخبار

۱۳۹۹/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۴۱۶

ترخیص کالا  بدون اصلاح ثبت سفارش

فارس|  معاون فنی گمرک از همکاری وزارت صمت برای ترخیص کالا بدون اصلاح ثبت سفارش مشروط به تغییر نکردن شرح کالا خبر داد. مهرداد جمال ارونقی در مورد معطل ماندن کالاهای اساسی، مواد اولیه تولید و برخی اقلام پزشکی و دارویی به واسطه تغییر ردیف تعرفه کالا و نیاز به ویرایش ثبت سفارش، اظهارداشت: وزیر اقتصاد در تاریخ ۱۷ فروردین ۹۸ پیشنهاداتی را جهت کاهش رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور، برای رییس‌جمهور ارایه کرد و متعاقب آن، دستور رییس‌جمهور جهت اقدام و ترخیص کالاها در گمرکات با ردیف تعرفه استنباطی به شرط ثابت ماندن شرح تجاری کالا، بدون ویرایش ثبت سفارش صادر و ابلاغ شد. وی گفت: گمرک ایران پس از ابلاغ دستور رییس‌جمهور بر همان اساس اقدام و با توجه به اولویت‌بندی کالاها در گروه‌های 1 و 21 لغایت 27، وزارت صنعت، معدن و تجارت در مکاتبات صورت پذیرفته، هرگونه تغییر در ردیف تعرفه کالا را منوط به ویرایش ثبت سفارش اعلام کرد که در این خصوص گمرک پس از ابلاغ توضیحات دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به گمرکات اجرایی، درباره تبعات و ایستایی‌های حاصل از اجرای این بخشنامه، نسبت به مورد، موضع‌گیری کرد. وی ادامه داد: با استقبال وزارت صمت از بررسی مجدد موضوع، مقرر شد با برگزاری جلسه مشترک در این خصوص، بررسی‌های کارشناسی لازم صورت پذیرفته و در صورت امکان شیوه نامه‌ای در این خصوص تنظیم و براساس آن اقدام شود. ارونقی با بیان اینکه ظرف دو هفته گذشته سه جلسه مشترک در این خصوص برگزار شده است، ادامه داد: یکی از مباحث کارشناسی مطرح شده در جلسات، این موضوع بود که بررسی‌های صورت پذیرفته نشان داده است برخی از واردکنندگان آگاهانه و عامدانه، نسبت به ثبت سفارش و اظهار کالا با ردیف تعرفه نادرست اقدام می‌کنند تا ضوابط و بخشنامه‌های مربوط به وزارتخانه صمت، مبنی بر ممنوعیت و محدودیت، میزان ساخت داخل، سقف و سابقه واردات و سایر ضوابط را دور بزنند؛ از این رو گمرک باید حساسیت لازم را به خرج دهد تا کالای ممنوع الورودی با این شیوه وارد کشور نشود که گمرک نیز در این خصوص توضیحات لازم را ارایه داده و پیشنهادات قبلی مطرح شده را تشریح کرد. وی با بیان اینکه روند ویرایش ثبت سفارش بسیار زمان بر بوده و این موضوع باعث ایستایی در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاها علی الخصوص نهاده‌های تولید و کالاهای اساسی می‌شود، تصریح کرد: در نهایت جمع‌بندی جلسات مبنی براین شد که فهرست ردیف تعرفه کالاهای ممنوعه یعنی گروه‌های کالایی ۲۷ و ۴ و همچنین کالاهایی که میزان ساخت داخل آنها نیاز به ضوابط خاص دارد، به روز در اختیار گمرک قرار گیرد و اگر تعرفه استنباطی گمرک، در یکی از این دو گروه‌ قرار بگیرد صاحب کالا جهت انجام ویرایش ثبت سفارش به وزارت صمت هدایت شود. معاون فنی گمرک بیان داشت: علاوه بر این مقرر شد اگر ۶ رقم اول ردیف تعرفه اظهاری با ۶ رقم اول ردیف تعرفه استنباطی گمرک مطابقت داشته و مشترک باشد و جزو لیست فوق نباشد امکان ترخیص آن وجود داشته و نیاز به اصلاح ثبت سفارش نباشد.

 وی افزود: همچنین مقرر شد با توجه به اینکه کالاهای متعلق به گروه‌های کالایی ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ مربوط به مواد اولیه، واسطه‌ای و نهاده‌های تولید است، در صورت قرارگیری ردیف تعرفه استنباطی گمرک در این 4 گروه، مشروط به عدم تغییر شرح تجاری کالا، در راستای حمایت از تولید و اشتغال، نسبت به ترخیص کالا بدون اصلاح ثبت سفارش اقدام شود. ارونقی گفت: درکنار برخی ایستایی‌هایی که در روند انجام تشریفات گمرکی حادث می‌شود، گمرک پیشگام‌تر از دیگران، موضوع را آسیب‌شناسی کرده و درخصوص رفع مشکلات مربوطه از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کند. 

معاون فنی گمرک تأکید کرد: گمرک، سازمانی است مجری و علیرغم اینکه می‌تواند از پیگیری موضوعات شانه خالی کند، اما تاکنون، هیچ سازمان دخیل در امر تجارت خارجی، به اندازه یک دهم پیشنهاداتی که این سازمان به مراجع ذیربط ارایه نموده، پیشنهادی نداده است. البته باید در این شرایط تمامی ملاحظات موجود را نیز در نظر گرفت.

افزایش قیمت مواد شوینده اجتناب‌ناپذیر است

مهر | مدیرکل نظارت بر محصولات بهداشتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان گفت: به دلیل افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه شوینده‌ها، رشد قیمت مواد شوینده اجتناب‌ناپذیر است. اسماعیل مهدی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا مجوزی برای افزایش قیمت مواد شوینده از سوی سازمان حمایت صادر شده است، اظهار داشت: مواد شوینده تابع قیمت‌گذاری تثبیتی و تکلیفی سازمان حمایت نیست. وی  افزود: قیمت‌گذاری محصولات و مواد شوینده و هر نوع کالای تولیدی دیگر بر اساس مولفه‌های مختلف تاثیرگذار بر قیمت تمام شده انجام می‌شود. مهدی پور بیان داشت: مواد مصرفی در بخش تولیدات مواد شوینده ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت تمام شده درب کارخانه به غیر از اعمال سود واحد تولید‌کننده تشکیل می‌دهد. وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی قیمت نرخ ارز بعد از آخرین افزایش قیمت مواد شوینده، اظهار داشت: مواد اولیه مورد نیاز تولید این بخش از دو طریق تامین می‌شود که بخشی از آن از طریق واردات و بخشی نیز از بورس انرژی خریداری و کشف قیمت می‌شود. وی با اشاره به افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه شوینده‌ها به دلیل افزایش قیمت ارز و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه در بورس انرژی، گفت: افزایش قیمت مواد شوینده اجتناب‌ناپذیر است و تثبیت قیمت در این بخش با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه با سیاست‌های حمایت از تولید مغایرت دارد.

 

ارسال نظر