رویداد

۱۳۹۹/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۳۶۱

رشد تولید لوازم‌خانگی  در نیمه نخست امسال

ایرنا| وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تولید انواع لوازم‌خانگی در نیمه نخست امسال با یک میلیون و ۹۶۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه، افزایش ۵۲.۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال داشته است. در ۶ ماهه نخست امسال ۵۹۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شد. این آمار در مقایسه با ۶ ماهه نخست ۹۸ رشد ۸۴ درصدی نشان می‌دهد. در مدت یاد شده، تولیدکنندگان داخلی ۹۱۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه یخچال و فریزر تولید کردند که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۳۷.۱ درصدی داشته است. تولید ماشین لباس‌شویی نیز در نیمه نخست امسال رشد ۵۴.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال تجربه کرد و به ۴۵۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید. پیش‌تر سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی یادآور شد: با وجود افزایش تولید، اما از آنجایی که تا پارسال ۶۰ درصد بازار لوازم‌خانگی در اختیار خارجی‌ها بود و امروز آنها متاثر از تحریم‌های امریکا از کشورمان خارج شده‌اند، هنوز آن فاصله پُر نشده است. «حمیدرضا غزنوی»، مشکلات کنونی تامین مواد اولیه  همچنین مشکلات قیمتی را ناشی از خروج یک‌باره خارجی‌ها از بازار ایران برشمرد، اما تاکیدکرد: پُر شدن این فاصله و بازگرداندن تعادل به عرضه و تقاضا، نیازمند حمایت هرچه بیشتر از تولید داخل است.وی ادامه‌داد: در مقابل رشد تولید، اما کاهش واردات مواد اولیه و قطعات به ثبت رسید؛ این به معنای بالا رفتن عمق ساخت داخل است. غزنوی خاطرنشان‌کرد: در صورتی که این روند ادامه یابد، حتی اگر در سیاست‌ها و روابط اقتصادی‌مان با دیگر کشورها تغییری هم ایجاد نشود، وابستگی ارزی‌مان کاهش و امنیت اقتصادی در حوزه صنعت لوازم‌خانگی ارتقاء خواهد یافت. پیش از این، دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به داخلی‌سازی ۲۲۰ میلیون دلاری در صنعت لوازم‌خانگی در سال گذشته، ابراز امیدواری کرد امسال بتوانیم حدود ۵۰ میلیون دلار بیش از پارسال به داخلی‌سازی اختصاص دهیم.

قیمت کالاهای اساسی  در شهریورماه

ایسنا |جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که از بین ۹ کالای اساسی که وضعیت قیمت آنها در شهریورماه امسال منتشر شده، قیمت هفت کالا بین ۱۶ تا ۹۰ درصد نسبت به شهریور سال قبل افزایش داشته است. بر اساس این آمار بیشترین افزایش قیمت در شهریور امسال مربوط به برنج پاکستانی باسماتی درجه یک بوده که قیمت آن با ۹۰.۳ درصد افزایش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان در مرداد سال قبل به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه مشابه سال جاری رسیده است.البته قیمت برنج تایلندی، طارم اعلا و داخلی هاشمی درجه یک در این مدت به ترتیب ۳۶.۵، ۱۷.۱ و ۱۶.۶ درصد افزایش داشته و در شهریور امسال به حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰تومان، ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. قیمت شکر سفید و شکر بسته ۹۰۰ گرمی نیز در شهریور امسال به ترتیب ۵۷.۶ و ۵۱.۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته، به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید و هر بسته ۹۰۰ گرمی شکر در مرداد امسال به حدود ۸۲۰۰ و ۸۱۰۰ تومان رسیده است. قیمت گوشت مرغ هم با ۲۸.۶ درصد افزایش از ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان در شهریور سال قبل به حدود از ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان در شهریور امسال رسیده است. اما قیمت گوشت گوساله و گوسفندی در این مدت ۸.۳ و ۱.۵ درصد کاهش یافته و قیمت آنها در آخرین ماه تابستان امسال به حدود ۷۹ هزار تومان و ۹۷ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت این دو محصول در شهریور سال قبل به ترتیب حدود ۸۶ هزار و ۱۰۰ و ۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. البته به جز برنج طارم اعلا و داخلی هاشمی درجه یک، قیمت همه اقلام یاد شده در مرداد امسال نسبت به ماه قبلش کاهش یافته و میزان کاهش قیمت‌ها طی یک ماه هم بین ۰.۳ درصد (برنج تایلندی) تا ۶.۷ درصد (شکر سفید) بوده است.

افزایش تعداد بازرسی‌ها  در نیمه اول سال ۹۹

شاتا |دفتر آمار و فرآوری داده‌های معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در شش ماهه اول امسال تعداد بازرسی‌های انجام شده از واحدهای تولیدی، خدماتی و صنفی افزایش 10.5 درصدی داشته است. بنابراین گزارش در نیمه اول سال ۹۹، بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار مورد بازرسی از انواع واحدهای تولیدی، خدماتی و صنفی در سراسر کشور توسط بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت انجام شده است. براساس این گزارش، در این بازه زمانی تعداد پرونده‌های متشکله 122 هزار مورد بوده و رشد 6.1 درصدی داشته است. تعداد تخلفات کشف شده در ۶ ماهه اول ۹۹، بیش از ۱۵۷ هزار مورد بوده که افزایش 0.3 درصدی را نشان می‌دهد. بنا بر گزارش ارایه شده از سوی دفتر آمار و فرآوری داده‌های معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد رسیدگی به شکایات مردمی در نیمه اول امسال ۷۴ هزار مورد بوده که رشد 4.3 درصدی را ثبت کرده است.


 

ارسال نظر