اخبار

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۲۵۷

قیمت‌های جدید خودرو به زودی اعلام می‌شود

تسنیم | براساس توافقات به عمل آمده قرار است قیمت‌های جدید خودرو به زودی برای سه ماهه پیش‌رو اعلام شود. براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مصوب شورای رقابت، خودروسازان می‌توانند هر سه ماه یک بار درخواست تغییرات قیمتی خود را به وزارت صمت اعلام و این وزارتخانه با دریافت نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی تصمیم‌گیری نهایی را در مورد تغییر قیمت‌ها اعمال کند. بر همین اساس، روال قیمت‌گذاری خودرو تا پایان سال به این صورت است که هر سه ماه یک بار با توجه به تغییرات نرخ تورم بخشی تغییر قیمت‌ها در انواع خودروهای داخلی اعمال خواهد شد. در سه ماهه اخیر خودروسازان درخواست افزایش قیمت‌ها را برای سه ماه آینده به وزارت صمت اعلام کرده‌اند و قرار است طی روزهای آینده متناسب با نرخ تورم‌بخشی که از بانک مرکزی دریافت شده مجوز افزایش قیمت‌ها به خودروسازان ارایه شود البته افزایش قیمت خودرو در کارخانه درحالی قرار است به تصویب برسد که در بازار رشد قیمت‌ها در انواع خودروهای داخلی رکوردهای جدیدی را ثبت کرده و بازار شاهد اختلاف قیمت‌های بیش از 100 میلیونی از کارخانه تا بازار تعدادی از خودروهای داخلی است.

تولید ۵۵ میلیون‌تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴

شاتا| معاون وزیر صمت با اشاره به هدفگذاری برای تولید ۵۵ میلیون‌تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴، گفت: با توجه ‌به نیاز داخلی در این بخش، امکان صادرات ۱۴ میلیون‌ تن پیش‌بینی شده است. سعید زرندی در جلسه کارگروه سرمایه‌گذاری اظهار داشت: این وزارتخانه با همکاری تشکل‌های مرتبط، طرح توازن فولاد کشور را با هدف ایجاد ظرفیت تولید ۵۵ میلیون‌تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ تدوین کرده و وضعیت پروژه‌های زنجیره فولاد را به‌صورت مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار می‌دهد. وی افزود: حلقه‌های زنجیره فولاد شامل تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش و مقاطع فولادی است. زرندی اضافه کرد: در بخش مقاطع طولی نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، ظرفیت ایجاد شده بسیار بالاتر از مقدار هدف‌گذاری شده که بیانگر اشباع بودن این حلقه از زنجیره تولید است. معاون وزیر صمت تصریح کرد: در بخش شمش فولادی، ظرفیت‌سازی لازم برای تحقق هدف تولید ۵۵ میلیون‌تن فولاد خام محقق شده و با توجه ‌به نیاز داخلی در این بخش، امکان صادرات ۱۴ میلیون‌تن پیش‌بینی شده است. زرندی ادامه داد: در بخش آهن اسفنجی، تسریع در تکمیل و عملیات اجرای طرح‌های در دست اجرا ضروری است.

افت 40 درصدی صادرات با خودتحریمی

فارس | رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: با افزایش 10 برابری قیمت ارز باید صادرات 3 برابر افزایش می‌یافت در حالی که شاهد افت 30 درصدی صادرات در نیمه نخست امسال بودیم. جمشید نفر در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف اینکه گفته می‌شد صادرات با افزایش قیمت ارز رشد خواهد کرد، در سال جاری علیرغم افزایش شدید قیمت ارز کاهش صادرات را تجربه کردیم، گفت: خود تحریمی مهم‌ترین مساله در عدم موفقیت ما در صادرات بوده است. وی افزود: خود تحریمی باعث شده تا در زمان‌هایی که اتفاقات خوبی برای اقتصاد کشور رخ می‌دهد نتوانیم حرکت‌های مثبتی داشته باشیم. نفر بیان کرد: خود تحریمی با صدور بخشنامه‌های مختلف دست و پاگیر ارزی ایجاد شده چنانچه برخلاف انتظاری که از رشد صادرات با توجه به افزایش قیمت نرخ ارز وجود داشت در نیمه اول امسال صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افت داشت.

 نفر در پاسخ به این سوال که متولیان صادرات در بخش دولتی معتقدند که کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن باعث کاهش صادرات شده است، این مساله از نظر شما درست است، گفت: شکی نیست که کرونا در کاهش صادرات کشور تاثیرگذار بوده است اما به هر حال یک سری مشکلات داخلی و همانطور که اشاره کردم خود تحریمی‌ها و قوانین دست و پاگیر داخلی عامل اصلی کاهش صادرات در نیمه نخست سال جاری بوده است. وی بیان داشت: با افزایش 10 برابری قیمت ارز صادرات باید حداقل 2 تا 3 برابر افزایش می‌یافت اما با توجه به خود‌تحریمی‌ها و مشکلات داخلی شاهد کاهش 40 درصدی صادرات بودیم. نفر در پاسخ به این سوال که با توجه به الزام صادرکنندگان به رفع تعهد ارزی در حال حاضر صادرات ریالی متوقف شده است، آیا صادرات ریالی می‌توانست برای توسعه صادرات کشور موثر باشد، گفت: صادرات ریال در دوران تحریم‌ها راهی بود تا بسیاری از احتیاجات و نیازهای وارداتی ما با تهاتر کالا تامین شود که متاسفانه این فرصت را مانند بسیاری از فرصت‌های دیگر از دست دادیم. نفر بیان داشت: دولتمردان ما در شرایط فعلی کشور و فشار ناشی از تحریم‌ها موظفند که یک کار علمی و کارشناسی در رابطه با توسعه صادرات ریالی انجام دهند که این کار را هم انجام نداده‌اند.

 

ارسال نظر