ویژه

۱۳۹۹/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۱۱۶

شعار 5G  برای ایرانسل  نتیجه معکوس داد! 

سهم بازار ایرانسل منفی شد

برخلاف انتظار بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران حوزه ICT، با وجود اینکه انتظار می‌رفت استفاده تبلیغاتی از 5G بتواند تحولی در شبکه ایرانسل ایجاد کند اما آمار وزارت ارتباطات نشان می‌دهد سهم بازار ایرانسل ریزشی شده اما در مقابل رایتل توانسته از سال گذشته مانند همراه اول رشد کند. 

به گزارش خبرگزاری موج، آمار و اطلاعات حوزه ICT به عنوان بخش مهمی از محرک اقتصاد دیجیتال به صورت دوره‌ای و منظم از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که یکی از شرکت‌های دولتی تحت امر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، منتشر می‌شود تا وضعیت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای محاسبات بخش توسعه اقتصادی به صورت شفاف در دسترس عموم به خصوص نهادهای ذی‌ربط باشد.

این آمار به صورت «اُپن دیتا» در اختیار تمامی کاربران فضای مجازی است و با مرور شاخص‌های گنجانده شده در جداول ارزیابی بنگاه‎های ICT، می‌توان به وضعیت رقابتی آنها در بازار رو به رشد ارتباطات پی برد. منابع استخراجی در قالب چهار زیر شاخه تلفن ثابت، موبایل، پست و فناوری اطلاعات به مردم مخابره می‌شود که اخیرا شاخص‌سنجی مربوط به پایان تابستان را نیز مخابره کرده است. اهمیت ضریب نفوذ بیش از 140 درصدی تلفن همراه در کشور و همچنین سرمایه‌گذاری‌های هنگفت اپراتورهای موبایل کشور برای توسعه نسل‌های نوین ارتباطی در اقصی نقاط کشور، همواره باعث شده تا نگاه خاصی به بخش ارتباطات سیار شود و توجه اغلب فعالان عرصه اقتصادی، معطوف به سنجش وضعیت رقابت بین اپراتورهای تلفن همراه است. شاخص «سهم بازار» درصد فروش هر کدام از اپراتورها در یک دوره زمانی مشخص در بازار را نمایانگر است.  محاسبه این شاخص به این شکل است که «میزان فروش یک شرکت تقسیم بر میزان کل فروش محصولات در همان صنعت و در همان بازه زمانی می‌شود»؛ بنابراین با توجه به این رابطه راحت می‌توان اندازه شرکت نسبت به بازار و رقبا را سنجید. درک و شناسایی «سهم بازار»، دید و شناخت وسیعی از کسب‌وکار را ارایه می‌کند؛ این عنصر تنها برای مقایسه شرکت‌هایی است که در یک صنعت مشابه فعالیت داشته و با یکدیگر رقابت می‌‌کنند و به عواملی که موجب شکست یک شرکت در رقابت می‌شود و میزان احتمال رشد کسب‌وکار می‌پردازد. در مجموع افزایش یا کاهش «سهم بازار»، توانایی یک شرکت در رقابت در بازار را تعیین می‌کند. به عنوان مثال انتظار از شرکت «ایرانسل» که مدت‌هاست تبلیغاتی با تکیه بر فناوری 5G دارد، این است که در راستای حرکت به سمت تکنولوژی جدیدتر (که البته هنوز در هیچ کجای دنیا پیاده‌سازی نشده است)، با رشد تعداد مشترکان و به عبارتی افزایش سهم بازار مواجه شود. در واقع با توجه به اینکه ابتدای مرداد ماه سال جاری ایرانسل رسما از راه‌اندازی نخستین سایت 5G در مرکز تحقیقات مخابرات ایران و برای وزارت ارتباطات خبر داد، انتظار عقلانی این است که مشترکان با توجه به جدید بودن این فناوری و به‌دور از واقعیت ماجرا که تا سال 2025 هیچ کاربرد تجاری در دنیا نخواهد داشت، به سمت ایرانسل جذب شده و تعداد مشترکان این اپراتور در مقایسه با شرکت‌های همراه اول و رایتل در همان مقطع زمانی افزایش یابد. اما گزارش‌های وزارت ارتباطات در قالب همان سامانه رگولاتوری، از اتفاق عجیب و شاید غیرقابل باوری پرده برداشته است تا شاید برای چندمین بار به دنیا ثابت کند که بازار ایران رفتاری متفاوت از دنیا دارد و مختصات حوزه ICT آن کاملا متفاوت و منحصر به فرد است.

   رفتار سهم بازار با میل به «ترابردپذیری»

در واقع همانطور که دنیا و البته مسوولان وزارت ارتباطات در بدو اجرای «طرح ملی ترابردپذیری» انتظار داشتند که مشترکان اپراتور قدیمی‌تری همچون همراه اول به سمت اپراتورهای جدیدتر مثل ایرانسل و رایتل سرازیر شوند اما بعد از گذشت چهار سال آب پاکی بر این انتظارات ریخته شد و مشترکان تلفن همراه ایران به شکلی معکوس، از ایرانسل و رایتل به سمت همراه اول سرازیر شدند تا نشان دهند اختیار عمل کاملا در دست مشترکان است و آنان انتخاب می‌کنند که کدام اپراتور را برگزینند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام: 

ملاک ارتقای کارکنان  در تامین اجتماعی قبولی  در آزمون مدیران است

 مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام در نشست مشترک با نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی از آغاز روند ارتقای کارکنان تامین اجتماعی بر اساس آزمون مدیران در راستای شایسته سالاری خبر داد. به گزارش تسنیم سهیلا ملکشاهی، 

در خصوص این آزمون توضیح داد: در راستای شایسته سالاری و ایجاد انگیزه برای کارکنان سازمان جهت به روزرسانی خود و تسلط بر قوانین تامین اجتماعی در دو سال اخیر با تاکید فراوان مدیرعامل سازمان در حال اجرای آزمون مدیران برای ارتقا هستیم به این نحو که به همه همکاران اجازه داده می‌شود که در هر پست و مقامی برای دو رتبه بالاتر ثبت نام کنند.وی افزود: محتوای این آزمون قسمتی از بخشنامه‌های تامین اجتماعی، هوش و مدیریت است و کارمندان برای ارتقای خود باید حتما نمره مورد نظر در این آزمون را برای ارتقا به دو رتبه بالاتر کسب کنند تا بتوانند متقاضی پست‌های مدیریتی در سازمان تامین اجتماعی باشند و از نمایندگان مجلس تقاضا داریم که از این طرح شایسته سالاری حمایت کنند تا بتوانیم آن را در کل کشور و در استان ایلام به خوبی اجرا کنیم .


 

ارسال نظر