دریچه

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۶۷۵

ترسیم ۳۵  اولویت کاری برای وزیر صمت

رییس‌جمهور کشورمان در پیوست حکم انتصاب علیرضا رزم‌حسینی به عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت ۳۵ اولویت عمومی و اختصاصی این وزارتخانه را به وی ابلاغ کرد. حسن روحانی در این پیوست و در تعیین اولویت‌های تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت در آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم، برنامه‌ریزی برای توسعه اشتغال مولد در بخش‌های تولیدی و خدماتی، توانمندسازی بخش خصوصی و ارتقاء فضای رقابتی و امنیت سرمایه‌گذاری در محیط کسب و کار و مقررات‌زدایی به منظور تسهیل شروع و فعالیت کسب و کارهای خصوصی را از جمله اولویت‌های اصلی این وزارتخانه تعیین کرد. رییس‌جمهور همچنین تنظیم قاعده‌مند و پیش‌بینی‌پذیر بازار محصولات اساسی، توانمندسازی شرکت‌های تجاری، دگرگونی اساسی در نظام خرده‌‌فروشی و واسطه‌گری با بهره‌گیری از فعالیت‌های دانش‌بنیان، تلاش برای تحقق رشد بیش از ۱۵ درصد در صادرات غیرنفتی طی ماه‌های باقیمانده از دولت دوازدهم، ارتقاء سهم و نقش فعالیت‌های معدنی در تولید ناخالص داخلی را از دیگر اولویت‌های مهم این وزارت خانه برشمرد. روحانی وزیر جدید صمت را مکلف کرد، توسعه فناوری و نوآوری در سطح بنگاه‌های اقتصادی و افزایش رقابت‌پذیری از طریق ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی میان شرکت‌های داخلی با شرکت‌های پیشروی خارجی، هماهنگی‌های لازم با وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز در بازار و توجه ویژه به معیشت و کاهش تورم بر مردم، برنامه‌ریزی و اقدام جدی در جهت کاهش قاچاق کالا با همکاری دستگاه‌های ذیربط به ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از واردات محصولات و کالاهایی که امکان تولید آن در داخل فراهم است را نیز در اولویت‌های اصلی خود در این وزارت خانه قرار دهد.

کاهش 50 درصدی  واردات روغن 

دبیر انجمن روغن نباتی از کاهش ۵۰ درصدی واردات روغن خبر داد و گفت: علت کاهش واردات روغن به تحریم‌ها باز می‌گردد. به مردم توصیه می‌کنیم از روغن هدفمند و مدیریت شده استفاده کنند. دبیر انجمن روغن نباتی در پاسخ به این پرسش که چرا روغن در قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کم شده است؟ به «تجارت‌نیوز »گفت: طبق آخرین آمار گمرک واردات روغن خام به کشور حدود 50 درصد کاهش یافته است. به مردم توصیه می‌کنیم از روغن هدفمند و مدیریت شده استفاده کنند. طبق آمارها تولید روغن نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است. امیرهوشنگ بیرشک اظهار کرد: علت کاهش واردات روغن به تحریم‌ها باز می‌گردد. زمانی که مبادی ورودی روغن کم می‌شود بر روند تولید اثر می‌گذارد. البته کاهش استفاده روغن توسط مردم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. او تصریح کرد: روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهمیه‌بندی نشده است. هر چه روغن تولید می‌کنیم طبق قرارداد سفارش به فروشگاه‌ها ارسال می‌شود؛ البته نسبت به گذشته روغن در فروشگاه‌ها کمتر شده است. بیرشک گفت: واردات روغن به کشور ممنوع نیست. متاسفانه در مسیر واردات روغن با معضل انتقال ارز مواجه هستیم. به هر حال در جنگ اقتصادی با این معضلات رو به رو می‌شویم. دبیر انجمن روغن نباتی با اشاره به افزایش قیمت روغن جهانی اظهار کرد: روغن در بازارهای جهانی به‌شدت افزایش یافته است. تولیدکنندگان روغن به جز قیمت روغن جهانی در حوزه بسته‌بندی نیز دچار چالش هستند.

نیاز ۲۳۰۰ بنگاه صنعتی  به سرمایه‌گذار جدید 

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اظهار اینکه ماموریت نخست این وزارتخانه سوق دادن سرمایه‌گذاران جدید به راه‌اندازی واحدهای تعطیل شده است، گفت: همسو با این رویکرد فهرست ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تعطیل‌شده در سامانه وزارت صنعت منتشر شده تا در اختیار سرمایه‌گذاران جدید قرار گیرد. سعید زرندی افزود: یکهزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی تعطیل شده در داخل شهرک‌ها و بقیه در خارج از شهرک‌ها آماده واگذاری است. وی با بیان این نکته که شفاف‌سازی در مقوله انتشار آمار و فهرست واحدهای تعطیل شده یک اصل مهم است باید انجام شود، ادامه داد: درحال حاضر سرمایه‌گذاران جدید ابتدا با دیدن لیست این واحدهای تعطیل شده تصمیم‌گیری می‌کنند. زرندی دومین گام وزارتخانه در بهبود فضای کسب و کار و رسیدن به جهش تولید را تکمیل طرح‌های تولید و صنعتی عنوان کرد و گفت: وزارتخانه طرح‌هایی را که به دلایل مختلف پیشرفت فیزیکی ندارند، شناسایی و برایشان فراخوان صادر کرده است. وی با اعلام اینکه شمار زیادی از واحدهای صنعتی و تولیدی کشور با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت فعال هستند، بیان داشت: وزارت صنعت برای افزایش ظرفیت این واحد‌ها نیز برنامه مشارکتی با سرمایه‌گذاران جدید را پیگیری می‌کند. معاون وزیر صنعت همچنین گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در ۲۴ رشته تولیدی و صنعتی کشور شاخص تولید امسال از سال ۹۰ کمتر شده است، گفت: این مشکل را نیز می‌توان با افزایش سرمایه در گردش حل و فصل کرد که درحال انجام است. وی یکی دیگر از برنامه‌های وزارت صنعت را ایجاد هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: در آینده شاهد آمار خوبی در این بخش خواهیم بود. زرندی تنظیم بازار را به توجه به نوسان قیمت ارز ضروری و از برنامه‌های مهم وزارت صنعت برشمرد و گفت: موضوع دوم در تنظیم بازار مقوله توزیع محصولات است که وزارت صنعت طرح و برنامه ساماندهی توزیع را با دستور شخص معاون اول رییس‌جمهوری آغاز کرده است. 

 

ارسال نظر