اخبار

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۲۳۷

با ابلاغ روحانی، افزایش سرمایه بورسی‌های دولتی کلید خورد

رییس‌جمهور قانون افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم را که در ۲۹ مرداد امسال در مجلس به تصویب رسیده بود، برای اجرا به سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ کرد.. «صرف سهام» به مابه‌التفاوت ارزش اسمی سهام و ارزش افزوده ایجاد شده برای آن در بازار سهام (قیمت فعلی بازار) گفته می‌شود. شرکت‌ها برای پذیره‌نویسی جدید، قیمت سهام را کمی کمتر از قیمت بازار اعلام می‌کنند. «حق تقدم» نیز به حق ایجاد شده برای سهامداران فعلی شرکت‌های بورسی گفته می‌شود که در این قانون، حق خرید سهام جدید از سوی سهامداران موجود، سلب شده و همه فعالان بازار می‌توانند در پذیره‌نویسی جدید سهام این شرکتها مشارکت کنند. ماده یک قانون مذکور می‌گوید: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس که کنترل یا مالکیت بیش از ۵۰ درصد سهام آنها در اختیار دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری مصوب ۸ مهر سال ۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی قرار دارند، موظفند از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون تا پایان مدت اعتبار قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، تأمین منابع مالی موردنیاز از طریق بازار سرمایه را پس از تصویب درخواست افزایش سرمایه در مجمع عمومی شرکت از محل افزایش سرمایه به روش صرف سهام با سلب حق تقدم از سهامداران و عرضه عمومی آن انجام دهند. استفاده از سایر روش‌های تأمین منابع مالی از بازار سرمایه منوط به تایید سازمان بورس مبنی بر عدم امکان تأمین مالی از طریق فوق است.

عرضه تمام تولیدات فولاد  در بورس کالا

مهدی صادقی نیارکی در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما با موضوع روند عرضه ورق لوله و پروفیل در بورس گفت: قیمت کالاهای عرضه شده در بورس تابع مکانیسم‌های قیمت جهانی است و نمی‌شود با عرضه کم و وجود تقاضای زیاد قیمت را ذیل قیمت جهانی تعیین کنیم و مدعی کشف قیمت باشیم و خارج از بورس با هر قیمتی که مورد نظر است عرضه را انجام دهیم. وی تصریح کرد: اصلاح این روند در دستور کار معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت است و مطمئناً این موضوع و فرآیند موجود ساماندهی می‌شود. صادقی نیارکی تاکید کرد: تامین مواد اولیه فولاد باید حتماً ذیل سامانه بهین یاب و بر اساس سهمیه‌هایی که مستند بر صورت‌های مالی حسابرسی شده است؛ انجام شود و همچنان که کل تقاضا باید از طریق بورس باشد، همه تولیدکنندگان فولاد نیز مکلف هستند تمام عرضه خود را از طریق بورس انجام دهند. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کسانیکه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور در بورس عرضه را انجام ندهند، ورق گرم برای تبدیل به ورق سرد به آنها تحویل نخواهد شد و واحدهایی که ورق گرم خود را به بورس عرضه نکنند و به آنها نیز اسلب تعلق نخواهد گرفت. حدود سه ماه است که مسوولیت عرضه و تقاضای ورق فولادی به معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است و با توجه به اینکه باید میزان عرضه و تقاضا با هم دیده شوند، نمی‌شود که از مجموعه فولادسازان فقط یک شرکت محصول خود را آن هم با درصد پایین در بورس عرضه کند و برای تقاضای بالا در بورس کشف قیمت شده و تحت عنوان مچینگ خارج از این چارچوب محصولات فروخته شود. وی افزود: اطلاعات مربوط به روند عرضه به شکل مچینگ از خود شرکت فولاد مبارکه دریافت شده و همکاری خوبی هم از طرف این شرکت در روند عرضه و تقاضا وجود داشته است. صادقی نیارکی اضافه کرد: هم اکنون حدود ۴۳۰ واحد از طریق مچینگ خرید می‌کنند که اصلاً عضو بهین یاب نیستند و به عبارتی از مجموع یک هزار و ۶۶ واحدی که ورق دریافت می‌کنند حدود ۶۰۰ واحد در بهین یاب هستند و الباقی فاقد کد بهین‌یاب هستند .صادقی نیارکی تصریح کرد: همه این واحدها باید کد بهین یاب دریافت می‌کردند و از زمانی که برنامه ساماندهی آغاز شده است، بالای ۳۰۰ واحد فاقد کد را موفق شدیم که وارد مدار بهین‌یاب کنیم. صادقی نیارکی گفت: در بخش عرضه متاسفانه همه فولادسازان عرضه خود را به‌طور کامل انجام نمی‌دهند و شرکت فولاد مبارکه نیز بخشی از تولیدات فولاد خود را در بورس عرضه کرده و طرف دیگر تقاضاست.

افزایش شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت در بورس

با موافقت هیات پذیرش شرکت بورس تهران، این شرکت‌ها در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس تهران درج شده‌اند. طبق ماده ۳۶ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور که اشاره دارد «معاملات اوراق بهادار ثبت شده در سازمان فقط در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس دارای مجوز و با رعایت مقررات معاملاتی هر یک از آنها حسب مورد امکان‌پذیر بوده و معامله اوراق بهادار مذکور، بدون رعایت ترتیبات فوق فاقد اعتبار است» می‌بایست معاملات اوراق بهادار آن شرکت در یکی از بازارهای بورس / فرابورس صورت گیرد. همچنین بر اساس بند «ت» همان قانون که اعلام می‌دارد «سوابق معاملات اوراق بهادار و معامله‌کنندگان آنها باید به گونه‌ای ثبت و نگهداری شود که قابلیت بازسازی معاملات را داشته باشد» و با عنایت به اینکه یکی از شرایط پذیرش بعد از ثبت شرکت نزد سازمان، سپرده نمودن سهام شرکت نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است، بنابراین شرکت می‌بایستی نسبت به دریافت امضای دیجیتال و سپرده نمودن سهام خود نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اقدام کند .

 

ارسال نظر