تزریق جان تازه به بورس

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۲۳۵
تزریق جان تازه به بورس

پس از گذشت یک ماه شاخص بازار سرمایه توانست روند روبه بالایی به خود بگیرد و پس از عبور از کانال از یک میلیون و 550 هزار واحد روند صعودی به خود گیرد و توانست تا ارتفاع بیش از یک میلیون و 700 هزار واحد پیشروی کند. این درحالی است که مسئولین و حقوقی ها برای حمایت از بازار سرمایه جلسات متعدد تشکیل دادند و در میان مجلس شورای اسلامی نیز با برگزاری جلسات سعی در ایجاد تعادل در بازار داشت. قیمت دلار و تورم همه اینان در روند بازار سرمایه تاثیرگذار بودند و 

بی اعتمادی مردم روند بازار سرمایه را کمی کند و نزولی کرد.

    رشد 120 هزار واحدی شاخص 

شاخص کل بورس تهران که از نوزدهم مرداد روند اصلاحی در پیش گرفت، پس از حدود یک ماه با افت بیش از 500 هزار واحد، تا کانال یک میلیون و 550 هزار واحد هم نزول کرد؛ از هفته گذشته شاهد روند متعادل تری در معاملات بودیم و صف‌فروش‌ها چند صد میلیونی فرو ریخت و نقشه بازار سهام پس از مدت‌ها سبز شد. براساس همین مورد شاخص بورس تهران هم توانست حدود 120 هزار واحد رشد کند و به کانال یک میلیون و 700 هزار واحدی برسد. گفتنی است شاخص هم‌وزن اما شرایط متفاوت‌تری داشت به گونه ای که روزهای ابتدایی هفته دیگر شاخص هم وزن منفی بود اما توانست با رشد بیش از شش هزار واحد در پایان معاملات، سبزپوش شود. نمادهای فولادی همچون «فولاد» و «فملی» پتروشیمی «فارس» و گروه‌ بانکی بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس طی هفته قبل داشتند. در فرابورس هم آیفکس شرایط مشابه با شاخص کل را داشت و یک هفته اخیر از حالت متعادل به سمت مثبت و تشکیل صف خرید در بسیاری از نمادها پیش رفت.  شاخص کل فرابورس هم در نهایت  به حدود 18 هزار واحد آرام گرفت.  می توان پیش بینی کرد در هفته جاری هم وضعیت به مراتب متعادلی را در روند معاملات شاهد باشیم. به عقیده کارشناسان گرچه وضعیت بازار سرمایه اکنون متعادل شده است، اما همچنان موجی از ترس و بی اعتمادی در بازار سهام دیده می شود. به گونه‌ای که با فرض یک اتفاق اشتباه یا مصاحبه نادرست از سوی مسئولان بورسی و اقتصادی دوباره شاهد فشار عرضه و صف فروش در آینده خواهیم بود.  همچنین بازار سرمایه در اولین روز معاملات خود در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با 4597 واحد کاهش رقم یک میلیون و 699 هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با 2477 واحد کاهش در رقم 427  هزار و 724 واحد ایستاد. معامله‌گران در این روز یک میلیون معامله به ارزش 132 هزار و 550 میلیارد ریال انجام دادند. شاخص کل فرابورس با 199 واحد صعود رقم 18 هزار و 120 واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار942  هزار معامله به ارزش 44 هزار و 105 میلیارد ریال انجام دادند. حقوقی‌ها حدود 470 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند. ارزش کل معاملات خرد 14 هزار و 370 میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی 20 درصد یعنی دو هزار و 810 میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان سه درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «خودرو و ساخت قطعات» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «استخراج کانه‌های فلزی» و «فلزات اساسی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

    پیش بینی ها  چه می گویند؟

برخی از کارشناس معتقدند عقب نشینی اخیر قیمت ها فرصت را برای ورود مجدد سهامداران فراهم کرده است. امری که در هفته گذشته در صعود قیمت عمومی سهام (به ویژه شرکت های بزرگ تر بازار )منعکس شد و با توجه به نقدینگی موجود در بازار به احتمال بالا حداقل در کوتاه‌مدت مثبت خواهد بود. از سوی دیگر نرخ دلار در سامانه نیما رشد قابل توجهی را تجربه کرده است که این امر برای شرکت های صادراتی که بخش قابل توجهی از بازار را تشکیل می دهند، بسیار مهم خواهد بود. همچنین افزایش قیمت محصولات در بورس کالا تحت تاثیر رشد نرخ ارز و سطوح مناسب قیمت در بازارهای جهانی و همچنین پیش بینی ها از روند آتی آنها نیز اثر گذار خواهد بود. همچنین برخی از کارشناسان معتقدند علی رغم تضعیف وضعیت معاملات در چند هفته اخیر که بخشی از پول ها را از بازار خارج کرد ، هنوز هم میزان نقدینگی در بازار قابل توجه است.این امر سدی بر سر افت قیمت سهام است. سهامدارانی که روی درخشان سرمایه گذاری در بورس را در ماه های اخیر دیده اند ، به همین سادگی و در زمانی که بسیاری از سهام از لحاظ بنیادی شرایط مطلوبی دارند (تحت تاثیر تورم و نرخ ارز) با آن از بازار خارج نمی شوند با این حال نگرانی های سیاسی ناشی از اخباری در مورد فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی امریکا ،رکود اقتصاد کشور و همچنین ضعف عوامل بنیادی به نوسان محدود قیمت ها و بالطبع شاخص سهام خواهد انجامید.

    حقوقی‌ها هفته گذشته چه کردند؟

در آنسوی بازار اما بیشترین خرید حقوقی ها از دو گروه سرمایه‌گذاری و بانک رقم خورد. این دو گروه در مجموع هفته گذشته شاهد حمایت 286 ‌میلیارد تومانی حقوقی‌ها بودند؛ در این میان پست بانک ایران توانست خالص خرید 110 میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کند. در میان نمادهای سرمایه گذاری نیز، حقوقی ها بیشترین حمایت را از دو نماد «وبوعلی» و «وبیمه» داشتند. به طوری که سرمایه گذاری بوعلی با انتقال 86 میلیارد تومان نقدینگی و سرمایه‌ گذاری‌ صنعت‌ بیمه نیز با انتقال 57 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبرو شوند.

  صنایع مورد علاقه سهامداران

صنایع بزرگ و کالامحور در کانون توجه سهامداران حقیقی قرار گرفتند. بیشترین خالص خرید توسط این دسته از بازیگران سهام در گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و در نهایت خودرویی ها ثبت شد. در این میان گروه شیمیایی با جابه‌جایی 694 میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی در صدر لیست خرید سهامداران خرد قرار گرفت. پس از آن گروه فلزات اساسی بود که خالص خرید 550 میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد. در گروه خودرویی بازگشایی دو لیدر گروه یعنی ایران خودرو و سایپا سبب شد تا خریدهای پرحجمی در این صنعت صورت گیرد. به طوری که در نهایت خالص خرید 408 میلیارد تومانی در این گروه ثبت شد.

    حمایت صندوق توسعه ملی از بازار سرمایه 

در حالی که پیش‌تر اعلام شد قرار است منابع صندوق توسعه ملی به منظور حمایت از بازار سرمایه به آن تزریق شود، در آخرین روزکاری بازار سرمایه خبری مبنی بر تصویب این مهم منتشر شد. در جلسه‌ای که با حضور اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان سازمان برنامه و بودجه، برگزار شد، سازوکار حمایت این صندوق برای پشتیبانی از بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. اغلب  فعالان در مصاحبه‌های قبلی این اقدام را مثبت ارزیابی کردند و اذعان داشتند، در شرایط بحرانی نمی‌توان انتظار داشت که صندوق توسعه کنار بایستد، بذا حمایت آن می‌تواند جان دوباره‌ای را به معاملات بازار سهام تزریق کند. حال باید منتظر باشیم و ببینیم، در کنار وعده‌ها حمایتی که پیش از این توسط مسئولان بورس داده می‌شد، اکنون تزریق این منبع مهم تا چه اندازه به بازار سرمایه کمک خواهد کرد! طی روز گذشته نیز رئیس جمهور با اعلام افزایش سرمایه شرکت های دولتی موجود در بازار سرمایه سعی در افزایش اعتماد سهامداران در بازار داشت.

 

ارسال نظر