اخبار

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۹۵۶

فروش فوق‌العاده ماهانه خودرو کلید خورد

مهر|سرپرست وزارت صمت از عرضه ماهانه ۲۵ هزار دستگاه خودرو در طرح فروش فوق‌العاده از ابتدای مهر تا پایان سال خبر داد و گفت: مردم باید ۱۰ درصد مبلغ خودرو را زمان ثبت‌نام واریز کنند. جعفر سرقینی گفت: پیش از این به علت اینکه حجم تعهدات خودروسازان بالا بود ۸۰ درصد از تولیدات خودروسازان به اجرای تعهدات و ۲۰ درصد به فروش فوق‌العاده اختصاص می‌یافت که اخیرا با کاهش تعهدات، ۶۰ درصد از تولیدات به اجرای تعهدات و ۴۰ درصد به فروش فوق‌العاده اختصاص یافت؛ از این رو، تصمیم گرفتیم تا از ابتدای مهر تا پایان سال، هر ماه ۲۵ هزار خودرو به طرح فروش فوق‌العاده اختصاص یابد. وی با بیان اینکه طرح‌های قبلی مانند پیش فروش‌های بیش از 3 ماه و مشارکت در تولید همچنان برقرار است، افزود: فروش ۲۵ هزار خودرو ماهانه در طرح فروش فوق‌العاده به تامین نیاز مردم و کاهش عطش بازار کمک خواهد کرد و این خودروها هم از یک ماه تا 3 ماه تحویل برندگان خواهد شد. وی افزود: کسانی که در طرح فروش فوق‌العاده ماهانه ۲۵ هزار خودرو ثبت نام می‌کنند ۱۰ درصد از مبلغ خودرو را در زمان ثبت نام در حسابی واسط واریز می‌کنند، زیرا اگر مبلغی اخذ نشود تعداد ثبت نام‌ها زیاد خواهد شد. سرقینی اضافه کرد: همچنین تا پیش از این برندگان قرعه کشی ۷۲ ساعت مهلت داشتند تا وجه طرح فروش فوق‌العاده را تکمیل و واریز کنند که اکنون این میزان به ۱۲۰ ساعت افزایش یافته تا برندگان راحت‌تر بتوانند وجه را تکمیل کنند.

کانال مالی با سوییس  رونق می‌گیرد

ایلنا |شریف نظام مافی رییس اتاق بازرگانی ایران و سوییس در مورد تاثیرات اقتصادی سفر اخیر وزیر امور خارجه سوییس به ایران گفت: بُعد اقتصادی این سفر راه‌اندازی و ادامه فعالیت‌ کانال مالی بشردوستانه سوییس (SHTA) و رفع مشکلات مربوط آن است. همچنین جلسه با شرکت‌های سوییسی که در ایران وجود دارند و رسیدگی به مشکلات آنها از جمله دستاورد‌های این سفر به شمار می‌رود. وی ادامه می‌دهد: مسلما چنین سفری منجر به فعال‌تر شدن کانال بشر دوستانه سوییس می‌شود. زیرا در حال حاضر این کانال که با توافق بانک مرکزی صورت گرفته است، بر سه صنف متفاوت «غلات، تجهیزات پزشکی و دارو» تمرکز دارد که به معاملات تجاری کمک می‌کند. در این صورت هماهنگی‌هایی لازم که در این سفر انجام شده و در آینده نیز انجام می‌شود، می‌تواند کمیت معاملات را بیشتر کند، تا به این وسیله تجهیزاتی که نیاز داریم را از این طریق فراهم کنیم. وی افزود: از دیگر برنامه‌های اقتصادی این سفر می‌توان به رسیدگی به مشکلات شرکت‌های سوییسی که در ایران فعالیت دارند اشاره کرد، زیرا چالش‌هایی وجود دارد که چنین سفری می‌تواند به آنها کمک کند. اما در مورد موفقیت یا عدم موفقیت‌آمیز بودن آن نمی‌توان اظهارنظر کرد و باید در بلندمدت پرداخته شود. نظام مافی زمان این سفر را مناسب ارزیابی کرد و افزود: بسیار به موقع انجام شده و ما تنها 60 روز با انتخابات امریکا فاصله داریم، از همین روی تا حدودی کانال مالی سوییس برای حجم معاملات بیشتر پس از انتخابات آماده می‌شود. البته درصورتی که «جو بایدن» در انتخابات پیروز شود حجم معاملات ما افزایش پیدا می‌کند و در صورتی‌که ترامپ انتخاب شود این کانال مالی می‌تواند روزنه‌ای برای انجام معاملات باشد. از همین روی این سفر نیاز بوده که انجام شود و مطمئنا هماهنگی‌هایی که با بانک مرکزی و  وزارت خارجه انجام شده، به رونق گرفتن این کانال مالی کمک می‌کند.

قیمت کدام کالاها کاهش یافت؟

ایسنا |جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد که در خردادماه امسال در بین ۴۲ کالای اساسی و مهم، قیمت ۳۳ کالا بین ۰.۸ تا حدود ۱۴۷درصد نسبت به خرداد سال گذشته افزایش داشته و بیشترین افزایش قیمت هم مربوط به گروه حبوبات، تیرآهن و تخم مرغ بوده است. براساس این آمار در خرداد امسال قیمت عدس درجه یک و لپه درجه یک بیش از دو برابر شده قیمت این دو به ترتیب با ۱۴۶.۹ و ۱۱۷.۹ درصد به ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان و ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. در این میان 6 کالا هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند. به عبارت دیگر در خرداد امسال قیمت لوبیا قرمز درجه یک ۹۲.۱ درصد، سه نوع مختلف تیرآهن بین ۶۸ تا ۷۳ درصد، لوبیا چیتی ۵۸.۶ درصد و تخم مرغ ۵۶.۹ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. بر این اساس قیمت هر کیلوگرم «لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و تخم مرغ» در خرداد سال گذشته حدود ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان، ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان و ۶۴۰۰ تومان بوده و در ماه مشابه سال جاری به ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان، ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان و ۱۰ هزار تومان رسیده است. از بین مهم‌ترین کالاهایی که در مدت یاد شده کمتر از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند هم می‌توان به برنج پاکستانی باسماتی درجه یک با ۴۵ درصد افزایش قیمت، موز درجه یک با ۳۸.۱ درصد، شیر استریل پاکتی با ۳۴ درصد، نخود درجه یک با ۲۸.۳ درصد و ذرت خارجی با ۲۵.۳ درصد اشاره کرد که قیمت هرکیلو از آنها در خرداد امسال به ترتیب به ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان، ۲۰ هزار تومان، ۷۴۰۰ تومان، ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان و ۲۱۰۰ تومان رسیده است. از بین ۹ کالای اساسی که قیمت آنها در خرداد ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته سیب زمینی درجه یک با ۴۲.۱ درصد کاهش، بیشترین کاهش قیمت را داشته و قیمت آن از حدود ۷۰۰۰ تومان به ۴۰۰۰ تومان رسیده است. قیمت پیاز و گوجه فرنگی نیز در این مدت با ۳۲.۱ درصد و ۳۱.۲ درصد کاهش به کیلویی ۲۹۰۰ و ۳۶۰۰ تومان رسیده است. 

 

ارسال نظر