روند

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۷۲۷

جزییات آماری از تخلفات در بازارها 

معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران از دو برابر شدن موارد بازرسی از انبارها در زمینه قاچاق و احتکار در مرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته و همچنین کاهش موارد احتکار ماسک خبر داد و گفت که بیشترین شکایات مردمی در یک ماه اخیر نیز در حوزه نان، لبنیات، مرغ و تخم مرغ و میوه و سبزیجات بوده است. سعید محمدی‌پور معاون نظارت و بازرسی اداره کل صمت استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در مرداد ماه بیش از ۶۰ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی انجام شده که از این تعداد ۱۰ درصد منجر به کشف تخلف شده است. یعنی در ماه گذشته ۶۲۰۰ پرونده به ارزش ریالی ۱۸۹ میلیارد تومان تشکیل شده است. وی همچنین از انجام ۶۱۵۵ مورد بازرسی در زمینه قاچاق در ماه گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۶ مورد منجر به کشف تخلف و تشکیل پرونده به ارزش ریالی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان شده است. معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار کشور و وجود تحریم‌ها در زمینه قاچاق و احتکار نظارت بیشتری می‌شود، تصریح کرد: بنابراین تعداد بازرسی در زمینه قاچاق و احتکار در مرداد ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته صد در صد و نسبت به ماه گذشته شش درصد افزایش داشته است. بنابراین در ماه گذشته و ماه جاری بازرسی‌های بیشتری به بازرسی از انبارها و در زمینه احتکار و قاچاق اختصاص داده شده است. محمدی‌پور با بیان اینکه سیاست سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ناامن کردن وضعیت برای سودجویانی است که از ناپایداری بازار سوءاستفاده می‌کنند، گفت: طی گشت‌های مشترک تعزیرات، دادستانی و پلیس امنیت اقتصادی، آگاهی و اماکن ۱۸۷۷ گشت انجام گرفته که ۶۸۷ مورد تخلف با ارزش ریالی ۵۵ میلیارد تومان به تعزیرات ارسال شده است. وی در ادامه تعداد شکایت مردمی به صورت حضوری و تلفنی را ۴۴۴۲ مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۲۴۶۴ مورد تلفنی با سامانه ۱۲۴ و ۱۹۷۸ مورد حضوری با ارایه مستندات دریافت شده و تعداد ۳۲۳۷ مورد غیر متخلف و ۱۲۰۵ فقره به عنوان متخلف شناخته شده است. بیشترین شکایات مردمی در یک ماه اخیر نیز در حوزه نان، لبنیات، مرغ و تخم مرغ و میوه و سبزیجات بوده است.همچنین به گفته معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در بحث نظارت بر آرد و نان استان تهران ۳۱۲۰ مورد بازرسی انجام گرفته که ۶۷۲ پرونده به ارزش ۳۰۲ میلیون تومان تشکیل شده است.محمدی‌پور با بیان اینکه در ماه گذشته بیشترین تخلف‌ها در حوزه انبارها، احتکار، مرغ، تخم مرغ و نان بوده، تصریح کرد: بیشترین کشفیات احتکار نیز مربوط به لوازم خانگی، آهن آلات، نئوپان، مصالح ساختمانی و آرایشی بهداشتی بوده است. وی با بیان اینکه در زمینه ماسک وضعیت بهتر و تعداد کشفیات احتکار کم‌تر شده، گفت: قرار شده متناسب با میزان تولید ماسک مواد اولیه به واحدهای تولیدی تخصیص داده شود و آنها از طریق کانال‌های مشخص تعریف شده یعنی دانشگاه‌های علوم پزشکی تحویل دهند. ۴۲ واحد تولیدی صنفی هم از طریق سامانه تعریف شده مواد اولیه دریافت کنند و به مراکز تعیین شده یعنی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ادارات، ارگان‌ها و ایستگاه‌های مترو و اتوبوس به قیمت مصوب تحویل دهند.

سوءاستفاده از کد ملی  در سامانه تجارت

تسنیم |رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از گرانفروشی روغن توسط تولیدکنندگان خبر داد و گفت: در سامانه تجارت، برخی از کد ملی افراد برای ثبت خرید کالا سوءاستفاده می‌کنند که این نشان‌دهنده هماهنگ نبودن بخش‌های مختلف این سامانه است. محمد آقاطاهر در خصوص وضعیت عرضه اقلام مواد غذایی و کالاهای اساسی اظهار داشت: هیچ کمبودی در عرضه کالاهای اساسی از جمله برنج، چای و حبوبات وجود ندارد و تنها مشکلی که هست، در خصوص روغن است.

وی با اشاره به اینکه کمبود اندکی در روغن جامد وجود دارد، گفت: دلیل این کمبود این است که تولید‌کنندگان قیمت را بیش از نرخ مصوب ارایه می‌کنند و برای دریافت پول آن نیز دو شماره حساب اعلام می‌کنند تا به یک شماره قیمت مصوب را واریز کنند و به یک شماره نیز قیمت مازاد را.  رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی خاطرنشان کرد: گران بودن قیمت روغن و همچنین الزام بر ثبت در سامانه تجارت برای خرید، دلایلی است که باعث شده خرید از تولید‌کننده روغن کاهش و در نتیجه در بازار کمبود ایجاد شود. بنابراین قیمت روغن در بازار گران‌تر از نرخ مصوب است. وی در پاسخ به این سوال که چرا خواربارفروشان از ثبت در سامانه تجارت استقبال نمی‌کنند، افزود: باید برای ثبت در سامانه تجارت، کد ملی ثبت شود و با توجه به سوءاستفاده‌هایی که از کد ملی افراد شده و بدون اینکه کالایی خریده باشند، نام آنها در سامانه تجارت ثبت درج شده، برخی از خواربار فروشان نیز از این موضوع می‌ترسند که از کد ملی آنها سوءاستفاده شود. آقاطاهر تأکید کرد: وقتی کد ملی فردی در سامانه تجارت به عنوان خریدار ثبت می‌شود، باید پاسخگو باشد که این کالا را به چه کسی فروخته است، اگر اصلا کالایی خریداری نکرده باشد، دچار مشکل می‌شود. البته این تخلفات قابل پیگیری است ولی وقتی سیستمی را راه‌اندازی می‌کنیم باید همه جوانب در نظر گرفته شود تا تخلفات به حداقل برسد نه اینکه فقط اقدام به راه‌اندازی کنیم بدون اینکه آمادگی آن وجود داشته باشد. به گفته رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، چند مورد تخلف در این خصوص به ما اعلام شده که برخی خطای خود را می‌پذیرند ولی برخی اهمیتی نداده و می‌گویند هر کاری که دوست دارید انجام دهید. 

 

ارسال نظر