اخبار

۱۳۹۹/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۷۰۱

افزایش ۱۰۸ درصدی  قیمت برنج وارداتی

ایسنا | تازه‌ترین آمار از تغییر قیمت برنج‌های وارداتی و البته برنج‌های ایرانی نشان می‌دهد که در مرداد ماه سال جاری هر کیلو برنج خارجی به‌طور متوسط بیش از ۱۸ هزار تومان فروش رفته است که این رقم در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته که حدود ۸۶۰۰ تومان بوده تا ۱۰۸ درصد افزایش قیمت دارد. برنج وارداتی در فاصله تیر تا مرداد ماه نیز نسبت به قیمت ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومانی بیش از ۱۰ درصد گران شده است. وضعیت برنج ایرانی اینگونه است که قیمت این کالا در مرداد ماه هر کیلو به‌طور متوسط حدود ۲۷ هزار تومان بوده که در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته که هر کیلوگرم ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان فروش رفته ۱۷ درصد افزایش قیمت دارد. این محصول نسبت به تیر امسال نیز حدود دو درصد گران شده است. افزایش قیمت برنج خارجی در حالی اتفاق می‌افتد که در اردیبهشت ماه امسال واردات این محصول با ارز ۴۲۰۰ تومانی ممنوع و با ارز نیمایی که حدود ۲۰ هزار تومان قیمت دارد وارد می‌شود که این موضوع در افزایش قیمت برنج در بازار تاثیر گذاشته است. اما مورد دیگر در رابطه با برنج‌های وارداتی به تامین ارز و ترخیص آنها بر می‌گردد. این در حالی است که از اول شهریور ماه واردات برنج به‌طور فصلی ممنوع شد و از این لحاظ حجمی از برنج‌های وارداتی در گمرک باقی ماند.پیش از این مسوولان گمرک اعلام کرده بودند که از ابتدا تا اواخر مرداد ماه سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن برنج وارد و ترخیص شد که واردات این کالا برای مدت مشابه سال جاری حدود ۲۰ درصد کاهش داشت؛ به‌طوری که تا اواخر مرداد ماه ۴۰۰ هزار تن ترخیص و ۳۰۰ هزار تن دیگر در گمرک باقیمانده بود که با اجرا شدن ممنوعیت فصلی واردات برنج دیگر امکان ترخیص نداشت.با این وجود بعد از اعمال ممنوعیت طی تصمیمی که با توافق دستگاه‌های ذیربط از جمله گمرک و وزارت صمت اتخاذ شد قرار بر این شد تا شرایط جدیدی برای ترخیص محموله‌های برنج در زمان ممنوعیت نیز اعمال شود تا امکان ترخیص وجود داشته باشد. با این حال آخرین گزارشی که ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران - اعلام کرد نشان می‌دهد که حدود ۴۹۷ هزار تن برنج وارداتی از ابتدای سال جاری تاکنون ترخیص شده و گمرک برنج‌هایی که در صف تامین ارز قرار دارند را نیز به صورت درصدی خارجی می‌کند. اما همچنان بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج وارداتی دپو شده هنوز در گمرک وجود دارد و ترخیص نشده که برای ترخیص نیاز به صدور و ارایه اعلامیه ارز از سوی صاحب کالا و بانک است که وقتی این تامین ارز انجام نشده و به گمرک ارایه نشود امکان ترخیص نخواهد داشت.

واکنش سلاح‌ورزی به اظهارات زادبوم 

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران از سخنان رییس سازمان توسعه تجارت ایران در پولشویی دانستن صادرات ریالی انتقاد کرد. حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در توییتی نوشت: رییس سازمان توسعه تجارت فرمودند صادراتِ ریالی پولشویی است! با آن منطقی که صادراتِ ریالی پولشویی است هر شکل دیگری از دور زدن سیستم تبادلات مالی بین‌الملل، برای خنثی کردن تحریم‌ها هم مصداق پولشویی است. سنجیده‌تر سخن بگوییم.

با نظر شورای رقابت قیمت دناپلاس تصویب شد

قیمت‌گذاری محصولات جدید ایران خودرو از جمله دناپلاس اتوماتیک طبق نظر تیم تخصصی قیمت‌گذاری شورای رقابت بوده و قیمت فروش محصول براساس دستورالعمل این شورا تدوین و ابلاغ شده است. مستندات بهای تمام شده محصولات ایران خودرو برای شورای رقابت به عنوان متولی قیمت‌گذاری خودرو ارسال شده و این شورا پس از ارزیابی و اعلام نظر متخصصان قیمت‌گذاری و تایید سازمان حسابرسی، قیمت محصول را تصویب کرده است.این فرآیند در دومرحله و براساس درخواست شورای رقابت با انجام کلینیک تخصصی با حضور خبرگان منتخب شورای رقابت و همچنین با ارسال مستندات و مدارک و صورت ریز هزینه و کنترل و تایید همه مدارک توسط حسابرس مستقل در دستور کار این شورا قرار گرفته است. ایران خودرو نیز ابلاغیه مصوب شورای رقابت را دریافت و اجرایی کرده است.از سویی دیگر، طبق مصوبات کمیته خودرو، فروشنده می‌تواند تا سقف 50 درصد از قیمت محصول را به عنوان پیش پرداخت دریافت کند در صورتی که در زمان ثبت نام وجه دریافتی به عنوان 50 درصد از قیمت فروش خودرو مطرح نشده است. بنابراین ادعای برخی از مشتریان مبنی بر اینکه براساس مبلغ پیش پرداخت قیمت خودرو باید 160 میلیون تومان باشد، منطقی به نظر نمی‌رسد.همچنین تغییرات نرخ ارز و بهای تمام شده تولید محصول با توجه به افزایش روزانه مواد اولیه افزایش قیمت محصول را قابل پیش‌بینی کرده است. هر چند که داخلی‌سازی کامل تولید محصولات گروه صنعتی ایران خودرو با همکاری سازندگان داخلی در دست اقدام است، اما درحال حاضر بخشی از تولیدات به ویژه در بخش مواد اولیه و قطعات‌های تک از منابع خارجی تامین شده و ارزبری آن اجتناب ناپذیر است. محصول دناپلاس اتوماتیک نیز به دلیل دارا بودن امکانات مطابق با خودروهای روز جهانی از این قاعده مستثنی نیست.. قیمت محاسبه شده در این محصول طبق فرمول شورای رقابت با ارز 17 هزار تومانی است، درحالی که این عدد تفاوت قابل ملاحظه‌ای با قیمت واقعی ارز در بازار دارد.

 

ارسال نظر