اخبار

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۶۲۰

کمیته ویژه برای رصد هفتگی عرضه فولاد در بورس کالا

شاتا| محمدرضا کلامی، دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: قیمت فولاد نیاز به شفاف‌سازی دارد و وقتی تصمیم گرفته می‌شود فولاد در بورس کالا عرضه شود، مهم‌ترین اولویت ما کنترل زنجیره و عرضه قطعی و الزامی آن در بورس کالا است.  وی افزود: پیش از این مقادیر تعیین شده برای شرکت‌های فولادی جهت عرضه بورس محقق نمی‌شد و این به تعادل در عرضه و تقاضا آسیب وارد می‌کرد در همین راستا با توجه به تاکید سرقینی، سرپرست وزارت صمت، تیم ویژه‌ای در این خصوص تعیین شده که در قالب یک کمیته مشترک با حضور نمایندگان دادستانی کل کشور، تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت و سایر دستگاه‌های نظارتی به صورت هفتگی مقادیر عرضه شرکت‌های فولادی در بورس کالا را کنترل می‌کنند و هر واحدی که از مقادیر تعیین شده برای عرضه تخطی داشته باشد حتماً اعمال قانون می‌شود. وی ادامه داد: مجموعه اقداماتی که در این حوزه انجام شده در چهار محور ویژه شامل گره خوردن میزان صادرات شرکت‌ها به روند عرضه محصولات در بورس، اعمال قانون شرکت‌هایی که کف عرضه را در بورس رعایت نمی‌کنند، عدم تخصیص مواد اولیه به واحدها در صورت عدم عرضه محصولات در بورس کالا و در مرحله آخر معرفی واحدهای متخلف به دادستانی کل کشور درصورت عدم رعایت قانون؛ دنبال می‌شود.

خودروسازان با تعهدات معوق اجازه پیش‌فروش ندارند

تسنیم |رییس سازمان حمایت فروش و پیش فروش خودرو را منوط به اجازه کمیته خودروی ستاد تنظیم بازار دانست. عباس تابش در حاشیه نشست ستاد تنظیم بازار گفت: شرکت‌هایی که به فروش و پیش فروش خودرو به ویژه خودروی خارجی اقدام می‌کنند باید مجوز کمیته خودروی ستاد تنظیم بازار را دارا باشند. وی افزود: مجوز پیش فروش برای آن بخش از خودروسازان یا مونتاژکارانی که تعهد معوق خود را عمل کرده باشند در کمیته خودرو صادر می‌شود، اما برای آن بخشی که کمیته خودرو مجوزی صادر نکرده، حق فروش و پیش فروش نیز وجود ندارد. تابش اضافه کرد: آن بخشی از شرکت‌ها که تعهدات معوق دارند یا به تعهدات خود عمل نمی‌کنند پرونده تعزیراتی هم به قوه قضاییه و هم به تعزیرات ارسال شده است که امیدواریم با تصمیم‌گیری دستگاه‌های قضایی، اینگونه شرکت‌ها به تعهدات خود در قبال مصرف‌کنندگان عمل کنند.

قاچاق ۳۴ هزار تن شیرخشک مازاد به کشور‌های همسایه

تسنیم |مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی گفت: هم‌اکنون ۳۴ هزار تن شیرخشک در کارخانه‌ها دپو شده که قاچاقچیان در حال صادرات این کالا به پاکستان هستند. علی احسان ظفری افزود: طبق راستی‌آزمایی صورت گرفته از سوی تشکل‌ها 54 هزار تن شیر خشک در کشور موجود بوده که فقط از این میزان20 هزار تن آن مجوز برای صادرات از سوی ستاد تنظیم بازار صادر شده است. وی اضافه کرد: قرار بر این بود برای بقیه شیر خشک دپو شده در قالب کمیته‌ای با حضور تشکل‌های مربوطه، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و سازمان حمایت تصمیم‌گیری شود. وی گفت: از آن زمان تاکنون دو ماه گذشته، اما متاسفانه مجوزی برای صادرات این میزان شیر خشک باقی مانده صادر نشده است. ظفری ادامه داد: قاچاقچیان بدون پرداخت هیچ گونه عوارضی با قیمت‌های عجیب و غریب این کالا را با پاکستان قاچاق می‌کنند. وی گفت: واحد‌های تولیدی این شیر خشک را با قیمت تمام شده بالا تولید کرده‌اند که اکنون باید با قیمت‌های پایین‌تر به قاچاقچیان تحویل دهند. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی افزود: منافع این کالا به جیب قاچاقچیان ریخته می‌شود و در برابر آسیب آن متوجه صنعت دامپروری و لبنیات کشور خواهد بود. وی اضافه کرد: شیر خشک صادراتی به قیمت 35 تا 36 هزار تومان تحویل پاکستان می‌شد، اما در شرایط حاضر قاچاقچیان شیر خشک را به قیمت 22 تا 24 هزار تومان از داخل خریداری و صادر می‌کنند و در عمل سود هنگفتی به جیب  می‌زنند.

4 هزار پرونده  درخواست  رفع موانع 

شاتا |معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در دیدار با استاندار ایلام بیان کرد: در سامانه تاپ نزدیک به ۱۲ هزار واحد ثبت نام نموده‌اند و چهار هزار پرونده درخواست رفع موانع موجود داریم. برات قبادیان با بیان این مطلب، افزود: انقلاب صنعتی چهارم بر اقتصاد مبتنی بر دانش متکی است و در این رابطه وزارت صمت اقدام به اجرای طرح ملی تاپ (توانمندسازی، تولید واشتغال پایدار) نموده است. وی ادامه داد: استفاده از علم و فناوری در تولید امری ضروری و اجتناب ناپذیر در توسعه صنعتی کشورها محسوب می‌شود. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت خواستار حضور استاندار و رییس سازمان صمت استان در جلسه شورای معاونین وزارت صمت شد و تصریح کرد: حضور مسوولان استانی در این جلسات می‌تواند زمینه ساز مصوبات مثبت و اثربخش برای توسعه اقتصادی، صنعتی و معدنی استان باشد.استاندار ایلام نیز در ادامه از آماده بودن چندین پروژه بزرگ صنعتی و تولیدی در این استان برای افتتاح خبر داد و گفت: ارزش سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای این پروژه‌ها افزون بر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است.

 

ارسال نظر