دستور منع فروش خودرو به غیرمجازها

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۵۷۶
دستور منع فروش خودرو به غیرمجازها

تعادل |

منع فروش خودرو از سوی شرکت‌های غیرمجاز صادر شد. بنابر اعلام رییس سازمان حمایت شرکت‌های خودروساز که از کمیته خودرو مجوز ندارند، حق فروش و پیش‌فروش خودرو را نخواهند داشت. به موجب این تصمیم، شرکت‌هایی که به فروش و پیش فروش خودرو به ویژه خودروی خارجی اقدام می‌کنند، برای فروش خودرو باید مجوز کمیته خودروی ستاد تنظیم بازار را دارا باشند. البته براساس اظهارات رییس سازمان حمایت، مجوز پیش فروش برای آن بخش از خودروسازان و یا مونتاژکارانی که تعهد معوق خود را عمل کرده باشند در کمیته خودرو صادر می‌شود، اما برای آن بخشی که کمیته خودرو مجوزی صادر نکرده، حق فروش و پیش فروش نیز وجود ندارد. از سوی دیگر، سرپرست وزارت صنعت‌، معدن و تجارت هم در حاشیه جلسه دولت عنوان کرد که تعهدات ایجاد شده در خودرو، بر اساس مجوز‌های صادر شده و متناسب با ظرفیت تولید شرکت‌های خودروساز است.

    تصمیم جدید سازمان حمایت 

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از ممنوعیت فروش و پیش فروش خودرو توسط شرکت‌های خودروساز که از کمیته خودرو مجوز ندارند، خبر داد. عباس تابش، گفته است که برای آن بخش از خودروسازان یا مونتاژکارانی که به تعهدات معوق خود عمل کرده باشند، مجوز فروش در کمیته خودرو داده می‌شود. او همچنین تصریح کرده که پرونده آن بخش از خودروسازان یا مونتاژکارانی که تعهدات معوق دارند و به این تعهدات نیز عمل نکرده‌اند، به تعزیرات و قوه قضاییه منعکس و ارسال شده که امیدواریم با تصمیم‌گیری به موقع دستگاه‌های نظارتی حقوق مصرف کنندگان رعایت بشود.  اما چندی پیش معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که در حال حاضر عمده ورودی‌های صنعت خودرو شامل مواد و محصولات پتروشیمی، پلیمری و فلزات در بورس به قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود و به همین دلیل باید خودرو به گونه‌ای قیمت‌گذاری شود که این صنعت پیشران که لکوموتیو تعداد بسیار دیگری از صنایع است، زنجیره تامین مرتبط با آن دچار زیان نشوند. بنابه اظهارات او، به همین دلیل تغییرات قیمت نهاده‌های تولید هر سه ماه یک بار و با اثربخشی تورم بخشی بانک مرکزی بررسی شده و اجازه تعیین قیمت‌های جدید به خودروسازان داده شده است. از همین رو، خودروسازان نیز باید با افزایش بهره‌وری و واگذاری دارایی‌های مازادشان، بر روی پروژه‌ها و پلتفرم‌های جدید و ارتقای داخلی‌سازی محصولات فکر کنند. از سوی دیگر، سرپرست وزارت صنعت‌، معدن و تجارت در حاشیه جلسه دولت نیز عنوان کرده که تعهدات ایجاد شده در خودرو، بر اساس مجوز‌های صادر شده و متناسب با ظرفیت تولید شرکت‌های خودروساز است. جعفر سرقینی با اشاره به اینکه تعهدات معوق شرکت‌های خودروساز در حال پایان است، افزود: در سال ۹۷ تعهدات معوق بسیار سنگین بود، اما خوشبختانه هم اکنون، اکثر تعهدات، عملیاتی شده و فقط ۲۰ درصد در برخی از شرکت‌ها باقی مانده، زیرا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در یک سال گذشته، تعهد بی موردی در خودرو ایجاد نشده است.  در همین حال، رضا شیوا رییس شورای رقابت در گفت‌وگو با «خبرگزاری تسنیم»، با اشاره به اینکه شورای رقابت به خودروسازان این اجازه را داده، که هر سه ماه یک بار با توجه به تغییرات قیمتی هزینه‌های تولید درخواست محاسبه نرخ تورم بخشی را از بانک مرکزی داشته باشند، گفت: برهمین اساس اگر خودروسازان خواستار تغییر قیمتی محصولات خود آنهم هر سه ماه یک بار باشند باید درخواست خود را به وزارت صنعت اعلام و با دریافت نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی تغییرات قیمتی را لحاظ کنند اما شورای رقابت نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد تا افزایش قیمت‌ها به صورت خودسرانه و غیرکارشناسی نباشد.

    رصد قیمت‌ها در بازار 

اما سری بزنیم به بازار خودرو تا قیمت خودروها را رصد کنیم. آخرین قیمت‌ خودروهای پرتیراژهای داخلی در بازار روز گذشته در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو به این شرح است: پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ارزش ۲۰۴ میلیون تومان و پس از آن پژو ۲۰۶ صندوقدار با قیمت ۱۹۸ میلیون تومان گران‌ترین خودروها هستند. همچنین بنابه اعلام رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۱۶۹ میلیون تومان، پژو پارس ۱۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵GLX و سمند LX نیز نیز به ترتیب ۱۵۱ میلیون و ۱۵۲ میلیون تومان قیمت دارند. اما خودروهای گروه سایپا به چه قیمتی در بازار عرضه می‌شوند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد، در گروه سایپا نیز خودروی تیبا ۹۷ میلیون تومان و تیبا ۲ نیز ۱۱۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. ساینا نیز ارزشی ۱۱۲ میلیون تومانی دارد. علاوه براین باتوجه به اینکه بیش از 10 روز است که خانواده پراید شماره‌گذاری نمی‌شوند، در حال حاضر سایپا ۱۱۱، ۹۵ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ حدود ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سایپا ۱۳۲ نیز ۸۴ میلیون تومان تعیین قیمت شده‌اند. البته سعید موتمنی در رابطه با آخرین وضعیت بازار خودرو در گفت‌وگو با «ایسنا» عنوان کرد که با توجه به اینکه تنها چند ساعتی است که پس از چند روز تعطیلی بازار فعال شده، قیمت‌ها فعلا همان قیمت‌های روز چهارشنبه و پنجشنه هفته گذشته است و در حقیقت طی‌ روزهای پیش‌رو می‌توان به صورت دقیق‌تر وضعیت بازار خودرو را بررسی کرد؛ اما در طول چند هفته اخیر، بررسی روند قیمتی بازار نشان می‌د‌هد قیمت‌ها افزایشی پیش رفته‌اند که این موضوع (روند افزایشی قیمت‌ها در بازار خودرو) به نوسان نرخ ارز در داخل برمی‌گردد.  او ضمن تاکید براینکه با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز پایین خواهد آمد، ادامه داد: از سوی دیگر روند قیمت‌ها به میزان عرضه نیز بستگی دارد؛ چنانچه عرضه به بازار به میزان کافی صورت می‌گرفت، هیچگاه این اختلاف‌های فاحش میان قیمت‌های کارخانه و بازار ایجاد نمی‌شد. این در حالی است که در حال حاضر فروشنده در بازار بسیار کم است و در عین حال خریدار نیز وجود ندارد. به گفته او، افرادی که خودرو از کارخانه تحویل گرفته یا دارندگان خودرو، با کوچک‌ترین نوسان نرخ ارز، خودروهای خود را به امید قیمت‌های بالاتر نمی‌فروشند و بسیاری از خریداران نیز با توجه به افزایش قیمت‌ها، از خرید اجتناب می‌کنند و خرید و فروش در بازار به‌شدت کاهش یافته است؛ مگر افرادی که نیاز فوری به خودرو داشته باشند که تعداد آنها نیز بسیار محدود است.

 

ارسال نظر