اخبار

۱۳۹۹/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۱۰۷

اعطای تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی به صادرکنندگان

سازمان توسعه تجارت| معاون وزیر صمت گفت: با احتساب منابع بانکی بیش از ۶۰ درصد از تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی مندرج در بسته حمایت از صادرات غیر نفتی به ارزش ۲۴۴۰ میلیارد تومان به جامعه صادرکنندگان اختصاص یافت. حمید زادبوم اظهار داشت: با احتساب منابع بانکی بیش از ۶۰ درصد از تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی مندرج در بسته حمایت از صادرات غیر نفتی به ارزش ۲,۴۴۰ میلیارد تومان به جامعه صادرکنندگان اختصاص پیدا کرد. معاون وزیر صمت با اشاره به منابع ۲۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی، افزود: بانک‌های عامل موظف هستند همین میزان تسهیلات را از منابع داخلی خود به تسهیلات سرمایه در گردش صادرات اختصاص دهند که در این صورت، بانک‌های عامل در حال حاضر ظرفیت پرداخت ۱,۵۶۰ میلیارد تومان تسهیلات را دارند. رییس سازمان توسعه تجارت ایران، توسعه دامنه بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از محل منابع صندوق توسعه ملی و همچنین استفاده از ظرفیت کلیه بانک‌های دولتی و خصوصی در سال جهش تولید را خواستار شد. براساس این خبر، صادرکنندگان تا پایان شهریور ماه فرصت دارند که ضمن اخذ tpo code نسبت به درج درخواست تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی از طریق سامانه سپیدار اقدام کنند.

تامین مواد اولیه لوازم خانگی

خبرگزاری تسنیم | رییس اتاق اصناف ایران از تأمین مواد اولیه لوازم خانگی و سرعت در واردات آن خبر داد و گفت: کمبودی در کالاهای اساسی روزمره مردم وجود نداشته و تلاش دولت و وزارت صمت بر تأمین این کالاها است. سعید ممبینی در خصوص وضعیت کالاهای اساسی و عرضه آن اظهار داشت: کالاهای اساسی مورد نیاز روزمره مردم به میزان لازم و کافی وجود داشته و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین واحدهای خرده فروشی و عمده فروشی اصناف، با کمبود کالا روبه رو نیستند.

وی با اشاره به اینکه رییس‌جمهور و وزارت صمت همیشه تلاش کرده که در تأمین کالای اساسی مشکلی ایجاد نشود، گفت: تنها مشکلی که در این مدت وجود داشت تأمین مواد اولیه برخی کالاها از جمله لوازم خانگی بود، که با تدابیر سرپرست قبلی وزارت صمت و گمرک قرار شد مواد اولیه به سرعت وارد شود. رییس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه در تأمین ماده اولیه سایر کالاها نیز مشکل خاصی وجود ندارد، تصریح کرد: نهاده‌های دامی نیز بر اساس تدابیر حوزه کشاورزی واردات آن به سرعت در حال انجام است. در خصوص ارز این کالاها نیز بانک مرکزی وعده حل این مشکل را داده است. ممبینی در خصوص تولید ماسک در اصناف نیز خاطرنشان کرد: در گارگاه‌ها، تولید ماسک به سرعت در حال انجام بوده و کمبودی وجود ندارد. حتی برخی از کارگاه‌ها با تغییر کاربری اقدام به تولید ماسک کرده تا بتوانند با قیمت مصوب عرضه کنند. وی افزود: مشکل تأمین مواد اولیه ماسک (پارچه) حل شده و حتی در صورت کمبود ماسک، دستور واردات آن نیز صادر شده است. البته در حال حاضر مشکلی نبوده و تلاش کارگارهای صنفی و صنعتی بر تولید و تأمین ماسک مورد نیاز کشور است.

۳ مشکل بزرگ در تامین برنج وارداتی

ایلنا |دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با تاکید بر اینکه در تامین برنج خارجی با سه مشکل بزرگ روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: اگر تا پنج روز آینده بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای تامین برنج خارجی را پرداخت نکند با ممنوعیت مجدد واردات مواجه خواهیم شد. مسیح کشاورز با بیان اینکه در مجموع حدود ٣٠٠ هزار تن برنج وارداتی در گمرکات رسوب کرده‌ است، گفت: می‌توان مشکلات تامین برنج وارداتی را به سه بخش تقسیم کرد که یکی از آنها مربوط به پرداخت ارز 80 هزار تن برنج است که تخصیص ارز آن انجام شده اما بانک مرکزی تا امروز پرداختی به تجار نداشته است.وی ادامه داد: علاوه بر آن 80 هزار تن، 200 هزار تن دیگر نیز قرار بود به صورت اعتباری تامین ارز شود تا ظرف سه ماه ترخیص آنها از گمرک صورت گیرد که آن نیز انجام نشده است. دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران از دیگر مشکلات تامین برنج‌های خارجی را مربوط به تغییر تخصیص ارز ترجیحی به نیمایی برای واردات این کالای اساسی عنوان کرد.کشاورز گفت: 50 هزار تن برنج با ارز ترجیحی 4200 تومانی وارد شده که با تغییر نحوه تامین ارز تامین، همچنان بلاتکلیف باقی مانده است. وی یادآور شد: چندی پیش قرار بر این شده بود که شرکت بازرگانی دولتی ایران برنج‌هایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده‌اند را از تجار تحویل بگیرند اما تا به امروز این شرکت اقدام به این امر نکرده است. دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران دلیل تصمیم برای تحویل برنج‌های وارداتی با ارز ترجیحی به شرکت بازرگانی را جلوگیری از نوسان در بازار عنوان کرد. به گفته کشاورز بدین ترتیب علاوه بر 50 هزار تن برنجی که بلاتکلیف مانده است، حدود هزار تن از این کالا در گمرکات رسوب کرده است. وی دلیل اصلی افزایش نجومی قیمت برنج‌های خارجی را مشکلات عنوان شده دانست و افزود: نگرانی ما از این است که اگر ارز مورد نیاز برای خروج برنج‌های وارداتی از گمرکات پرداخت نشود، با آغاز ممنوعیت تا پنج روز آینده شاهد افزایش بیشتر قیمت برنج در بازار باشیم.

 

ارسال نظر