مکاتبات اتاق برای حل مشکلات مرزی و کارت‌های بازرگانی

۱۳۹۹/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۱۰۶
مکاتبات اتاق برای حل مشکلات مرزی و کارت‌های بازرگانی

«مشکلات ارزی و ناهماهنگی‌های موجود در گمرکات مرزی» مهم‌ترین محورهای نشست مجازی هیات رییسه اتاق ایران با اعضای هیات نمایندگان اتاق‌های استانی بود. رییس اتاق ایران در نشست آنلاین با اعضای هیات نمایندگان اتاق بیرجند از توافق‌های صورت گرفته در شورای عالی صادرات برای نظم بخشیدن به فعالیت‌های مرزی بین دستگاه‌های مستقر در مرزهای کشور و ارسال نامه به وزارت صمت مبنی بر تشریح مشکلات و بیان پیشنهادهای اجرایی برای رفع مشکلات موجود در سامانه تجارت که وظیفه صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی را به عهده دارد، خبر داد.

این فعال اقتصادی واقعی نبودن قیمت پایه صادراتی را نیز یکی از دلایل اصلی بروز بدهکاری غیرواقعی صادرکنندگان دانست و تصریح کرد: اگر قیمت پایه صادراتی کالاها را اصلاح کنیم، مشکل بخش زیادی از بدهکاران ارزی که امروز به دلیل عدم رفع تعهد ارزی قادر به ادامه فعالیت نیستند، برطرف می‌شود.

عدم پاسخگویی به موقع سامانه تجارت و فراهم نبودن زیرساخت‌های اجرایی آن، کمبود مواد اولیه در صنایع مختلف به ویژه صنعت مرغداری و در نتیجه کاهش حجم تولید و برخی مسائل مرزی از جمله موضوعاتی بود که در این نشست عنوان شد. در این نشست همچنین گزارشی از روند فعالیت مرز ماهیرود بین استان خراسان جنوبی و استان فراه افغانستان ارایه شد. بر اساس گزارش ارایه شده، صادرات استان در 4 ماهه سال جاری برابر با 150 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 137 درصد رشد داشته است. در 4 ماهه اول سال 98 حجم صادرات استان به افغانستان درحدود 64 میلیون دلار بوده است. کل صادراتی که سال گذشته از طریق گمرکات این استان به کشور افغانستان انجام شده برابر با 486 میلیون دلار است که معادل 2 میلیون و 800 هزار تن می‌شود.

به تازگی مرز ماهیرود از نظر ترانزیت نیز نقش پررنگ‌تری پیدا کرده و تعداد قابل توجهی کامیون روزانه از بندرعباس و چابهار از طریق این مرز به کشور افغانستان وارد می‌شوند. غلامحسین جمیلی، عضو هیات رییسه اتاق ایران بین دغدغه‌ها و مشکلات موجود در استان‌ها و پیگیری آنها توسط اتاق ایران را هدف اصلی برگزاری این نشست عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم پس از کسب اطلاعات و آشنایی با مشکلات موجود الگویی برای مقابله آنها طراحی کنیم. حمایت از اتاق‌های استانی از جمله وظایف اتاق ایران است که باید به بهترین صورت انجام شود. وی همچنین اولویت‌بندی مشکلات و حل آنها را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این برهه حساس که صادرات نقش کلیدی دارد، یکی از اولویت‌های اتاق ایران حمایت از اتاق‌های استانی مرزی است. باید تمام تلاش خود را ارتقای صادرات به ویژه صادرات به کشورهای همسایه معطوف کنیم. بدون شک هر کشوری به یک الگو و چارچوب ویژه‌ای نیاز دارد. برای طراحی این مدل‌ها نیازمند ایده‌های نو از سوی روسای اتاق‌ها هستیم. محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران از اقدامات شایسته اتاق بیرجند پس از شیوع بیماری کرونا قدردانی کرد و در ادامه به مسائل ارزی و پیگیری‌هایی که توسط هیات رییسه اتاق ایران صورت گرفته اشاره کرد.

او در مورد آماده نبودن زیرساخت‌های سامانه تجارت و بروز برخی اختلال‌ها در آن نیز گفت: این مشکلات را شناسایی کردیم و طی نامه‌ای همراه با پیشنهادهای اجرایی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کردیم، امیدواریم این مسائل مورد رسیدگی قرار گیرند. غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران در ابتدای سخنان خود وجه تمایز بین استان خراسان جنوبی با سایر استان‌هایی که جزو استان‌های توسعه یافته طبقه‌بندی نمی‌شوند را در فرهنگ غنی این استان دانست و خاطرنشان کرد: استان خراسان جنوبی با تکیه بر همین ویژگی شاخص می‌تواند در مسر توسعه قرار گیرد، چراکه ظرفیت‌های بالایی در اختیار دارد. این استان در مورد کرونا نیز وضعیت بهتری نسبت به استان‌های اطراف خود دارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مرزی و توانمندی‌های این استان در تبدیل شدن به یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت اشاره و تأکید کرد: در نشستی که با رییس‌جمهور ایران و افغانستان داشتیم، آقای احتشام پیشنهاد رسمی شدن مرز یزدان را مطرح کرد که از سوی رییس‌جمهور افغانستان مورد استقبال قرار گرفت. اما تا به امروز در این رابطه اقدام عملی صورت نگرفته است. رییس پارلمان بخش خصوصی کشور از برگزاری جلسات کمیسیون امنیت ملی مجلس با موضوع افغانستان و حل مشکلاتی که در ارتباط با این کشور وجود دارد خبر داد و افزود: ناهماهنگی در مرزها و پلشتی حاکم بر آنها موضوع دیگری است که به جد از سوی اتاق ایران مورد توجه قرار گرفته و پیگیری می‌شود. به تازگی در نشست شورای عالی صادرات این مساله را مطرح کردیم و خواستار برقراری نظم در گمرکات مرزی شدیم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت. امیدوارم این مساله نیز فراموش نشود.

او درباره تصمیمات ارزی دولت و ناکارآمدی این تصمیمات نیز گفت: سیاست‌های غیرکارشناسی نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه آسیب‌زا هم هستند؛ مانند آنچه در سیاست‌های ارزی کشور می‌بینیم. بدون شک با نگاهی واقع‌بینانه می‌توانستیم از صادرکنندگان حرفه‌ای حمایت کرده و در همین دوران تحریم نیز سطح صادرات غیرنفتی را ارتقا دهیم.

 

ارسال نظر