جزییات تغییرات قیمت کالاهای اساسی

۱۳۹۹/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۱۰۵
جزییات تغییرات قیمت کالاهای اساسی

تعادل -  گروه صنعت |

قیمت 9 قلم کالای اساسی تا پایان خردادماه 99 رصد شد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، قیمت کالاهای اساسی در خردادماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش را تجربه کرده‌اند. ریز جزییات قیمتی کالاها بیانگر این است که اقلامی چون «برنج پاکستانی، برنج طارم، برنج هاشمی، شکر سفید و گوشت مرغ تازه» بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

 این در حالی است که برخی از اقلام مصرفی خانوارها از جمله «گوشت گوسفندی و گوشت تازه مرغ» نه تنها افزایشی نداشته‌اند، بلکه کاهش قیمت را نیز تجربه کرده‌اند. 

   کدام کالاها رشد قیمت را تجربه کردند؟ 

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان از افزایش قیمت کالاهای اساسی تا پایان خردادماه 99 دارد.جزییات آمارها، نشان می‌دهد، قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک در خرداد سال گذشته 111 هزار و 836 ریال بوده که با افزایش 45 درصدی در خرداد سال 99 به هر کیلوگرم 162 هزار و 182 ریال رسیده است.

 این در حالی است که قیمت همین قلم کالا در اردیبهشت 99 برابر با 143 هزار و168 ریال بوده است. قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا 7.8 درصد و هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک 7.2 درصد در خرداد 99 نسبت به خرداد 98 افزایش قیمت داشته است. به‌طوری‌که مطابق آمارها، قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا تا پایان فصل بهار سال جاری 255 هزار و 568 ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 237هزار و982 ریال بوده، افزایش 7درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که قیمت همین قلم کالا در اردیبهشت ماه 99 برابر با 248 هزار و683 بوده است. همچنین هر کیلوگرم برنج هاشمی تا پایان فصل جاری، 249 هزار و155 ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 232 هزار و314 ریال بوده، افزایش 7.2 درصدی داشته است. قیمت این قلم کالا در مقایسه با اردیبهشت ماه یعنی ماه قبل خود نیز افزایش قیمت را تجربه کرده است. از دیگر اقلام اساسی پرمصرف که در این بازه زمانی افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند، می‌توان به گوشت مرغ تازه اشاره کرد که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، قیمت این قلم کالای اساسی نیز از هر کیلوگرم 115 هزار و 104 ریال در خرداد سال 98 به هر کیلوگرم 125 هزار و491 ریال در خرداد 99 یعنی به میزان 9 درصد افزایش یافته است. اما ارزیابی‌های آماری نشان می‌دهد، در برخی از اقلام اساسی شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم، به‌طوری‌که قیمت گوشت گوساله از 884 هزار و464 ریال در هر کیلوگرم در خرداد سال 98 به 766 هزار و951 درهر کیلو گرم رسیده که افت بیش از 13 درصدی را تجربه کرده است. یا قیمت گوشت گوسفندی نیز از 962هزار و798 در هر کیلوگرم به 928هزار و511 کیلوگرم رسیده که افت بیش از 3 درصدی داشته است. 

رصد قیمت سایر اقلام اساسی منتشر شده، نیز نشان از این دارد که قیمت شکر سفید و شکر بسته 900 گرمی، هر کدام به ترتیب در خرداد 99 نسبت به خرداد 98 به میزان 8.1 و 2.2 درصد افزایش داشته است.

 490 هزار بازرسی در کالاهای اولویت‌دار 

البته این افزایش قیمت‌ها در حالی رقم خورده که متولیان وزارت صمت از شدت انجام بازرسی‌ها در سال 99 خبر می‌دهند. به‌طوری‌که براساس اظهارات مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌ها و نظارت بر تشکل‌های سازمان حمایت وبنا بر تصمیم کارگروه تنظیم بازار و اعلام سازمان حمایت «ماسک، مرغ زنده و گوشت مرغ، سیمان خاکستری، محصولات فولادی و تایر» به عنوان اقلام کالایی دارای اولویت بازرسی و نظارت تعیین شدند. به گفته مجید ارغنده پور، در راستای هدفمندکردن بازرسی‌ها طبق روال هفته‌های گذشته ۵ کالای اولویت‌دار از قبیل اقلام بهداشتی مبارزه با کرونا به ویژه ماسک، مرغ زنده و گوشت مرغ، سیمان خاکستری، محصولات فولادی شامل تیرآهن، میلگرد و ورق و تایر سواری و باری به عنوان کالاهای اولویت‌دار نظارتی در هفته منتهی به ۲۲ مرداد ماه معرفی شدند. این مقام مسوول در وزارت صمت در ادامه توضیح داد که در راستای کنترل بازار و برخورد با گرانفروشی و متخلفان در ۴ ماه اول سال جاری با همکاری و هماهنگی‌های صورت گرفته با دیگر دستگاه‌های متولی و اجرای طرح‌های نظارتی تعداد زیادی بازرسی برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی سودجویان و مراقبت از بازار پیرامون تامین و نظارت بر توزیع ۱۷ قلم کالاهای اساسی از قبیل تخم‌مرغ، برنج، شکر، گوشت مرغ و گوشت قرمز برای ساماندهی بازار صورت پذیرفته است. بنابر اطلاعات ارایه شده از سوی ارغنده پور، برابر جمع بندی‌های انجام شده از سوی سازمان‌های صمت استان‌ها در این بازه زمانی ۴۹۰ هزار و ۲۷۶ مورد بازرسی صرفاً مرتبط با کالاهای اولویت‌دار از واحدهای صنفی و غیر صنفی انجام شده و در مجموع 20 هزار و 203فقره پرونده تخلف به ارزش بیش از بیش از یک هزار و 482 میلیارد ریال تنظیم شده است. همچنین او ادامه داد: توسط بازرسان این سازمان و سازمان‌های صمت استان‌ها انبارها و مراکز نگهداری کالا به صورت کامل رصد شده و بازرسی‌ها در سطح بازار نیز با تمرکز بر اقلام و مایحتاج ضروری مردم با قوت تداوم و از تخلفات احتمالی جلوگیری می‌شود. وی در پایان تصریح کرد: این سازمان از مردم می‌خواهد همچون گذشته در کنار بازرسان بخش‌های دولتی و صنفی هرگونه تخلف اعم از اختفاء، امتناع از عرضه کالا، گران‌فروشی و احتکار را با شماره تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند.

Taadol-07

 

ارسال نظر