توقیف چهار نفتکش ایرانی تکذیب شد

۱۳۹۹/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۰۱۸
توقیف چهار نفتکش ایرانی تکذیب شد

تعادل-  گروه انرژی |

 «توقیف چهار نفتکش ایران؛ در صدر اخبار رسانه‌های خارجی. خبری که خیلی زود تکذیب شد. بامداد روز جمعه ۲۴ مردادماه روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شد دولت امریکا برای نخستین‌بار محموله کشتی‌هایی که با نقض قوانین تحریم‌های واشنگتن اقدام به حمل سوخت ایران می‌کردند را توقیف کرده است. منابع دولتی امریکا اعلام کرده بودند 4 نفتکش ایرانی به نام‌های «برینگ»، لونا، پاندی و بلا» از سوی امریکا طی روزهای اخیر در آب‌های آزاد توقیف شده‌اند و در حال انتقال به سمت شهر «هیوستون» در ایالت تگزاس هستند. به نوشته این روزنامه این نفتکش‌ها   حامل 1.1 میلیون بشکه بنزین بوده‌اند. در همین حال، رویترز به نقل از یک مقام آگاه دولت امریکا نوشت: «محموله‌های سوخت ایران که توسط امریکا توقیف شده، برای انتقال به آب‌های امریکا به کشتی‌های دیگر منتقل شده و حکم توقیف تنها برای محموله‌هاست نه نفتکش‌ها.» این در حالی است که یک مقام مسوول در ایران گفته است: «هیچ یک از کشتی‌های ایرانی یا محموله‌های متعلق به ایران توقیف نشده‌اند.» حجت سلطانی سفیر ایران در ونزوئلا نیز ارتباط این 4 نفتکش با ایران را تکذیب کرده و خبر منتشره را «دروغ دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم امریکا» خواند. حجت سلطانی در صفحه توییتری که منتسب به وی است، با تاکید بر اینکه کشتی‌ها ربطی به ایران ندارند، نوشت: «ترامپ تروریست نمی‌تواند حقارت و شکست خود در برابر ملت بزرگ ایران را با تبلیغات دروغین جبران کند.» این اقدام امریکا در حالی انجام شده است که واشنگتن یک ماه قبل‌تر در جلوگیری از انتقال بنزین ایران توسط ۵ نفتکش به ونزوئلا ناکام مانده بود. به‌طوری‌که کشتی‌های نفتکش ایرانی حامل بنزین صادراتی فروخته شده به ونزوئلا حدود 2 ماه قبل و  به‌رغم تهدیدات مکرر امریکا محموله‌های خود را در بنادر کشور ونزوئلا تخلیه کردند و به جمهوری اسلامی ایران بازگشتند. 

      ماجرای توقیف ۴ کشتی نفتی 

یک روزنامه امریکایی مدعی شده دولت امریکا برای نخستین‌بار محموله کشتی‌هایی که با نقض قوانین تحریم‌های واشنگتن اقدام به حمل سوخت ایران می‌کردند را توقیف کرده است. روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» با گزارش این خبر افزود چهار کشتی مذکور به نام‌های «لونا»، «پاندی»، «برینگ» و «بلا» طی روز‌های اخیر در آب‌های آزاد توقیف شده‌اند و اکنون در حال انتقال به سمت شهر «هیوستون» (در ایالت تگزاس) هستند. یک مقام امریکایی گفته که این کشتی‌ها بدون استفاده از زور نظامی توقیف شده‌اند. او از ارایه توضیحات بیشتر خودداری کرده است. در همین راستا، رویترز، هم نوشت: «یک مقام آگاه دولت امریکا گفت محموله‌های سوخت ایران که توسط امریکا توقیف شده، برای انتقال به آب‌های امریکا به کشتی‌های دیگر منتقل شده است. این حکم توقیف که قاضی امریکایی آن را در ماه جولای صادر کرده است تنها محموله‌های بنزین 4 نفتکش را شامل می‌شود و توقیف نفتکش‌ها را در بر نمی‌گیرد». به گفته این منابع آگاه، مالکان این 4 کشتی که محموله‌ها را حمل می‌کردند با انتقال این محموله‌ها (به کشتی‌های دیگر) موافقت کرده‌اند.  ماه گذشته دادستان‌های امریکایی دادخواستی را برای توقیف این چهار کشتی که عازم ونزوئلا بودند صادر کرده بودند. در آن زمان گفته شده بود این چهار نفتکش با پرچم لیبری حرکت می‌کنند و متعلق به شرکت‌های یونانی هستند. این دادخواست بعد از آن صادر شد که ایالات متحده امریکا یک ماه قبل‌تر در جلوگیری از انتقال بنزین ایران توسط ۵ نفتکش به ونزوئلا ناکام مانده بود. مقام‌های امریکایی گفته‌اند هنگامی که حکم دادستان‌های امریکایی در ماه جولای صادر شد، کشتی‌های «برینگ» و «بلا» در حال حرکت در نزدیکی سواحل «کاپ‌ورد» بودند. کشتی‌های «لوند» و «پاندی» هم آخرین سیگنال‌های خودشان را ماه گذشته میلادی از آب‌های عمان ارسال کردند. در دادخواست دولت امریکا ادعا شده یک تاجر ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق شبکه‌هایی از شرکت‌های صوری، حمل و نقل و ارسال محموله‌های سوخت به ونزوئلا را تسهیل کرده است. البته خبرگزاری رویترز نیز ماه گذشته گزارش داده بود که دادستان‌های امریکایی شکواییه‌ای تنظیم کرده‌اند تا چهار فروند نفتکش حامل سوخت را که از ایران عازم ونزوئلا هستند، توقیف کنند. بر اساس این گزارش، هدف آن است که از تحویل سوخت ایران که با نفتکش‌های لونا، پاندی، برینگ و بِلا با پرچم لیبریا عازم ونزوئلا شده است، جلوگیری شود. دادستان‌ها همچنین در پی جلوگیری از انتقال درآمد حاصل از فروش نفت به ایران هستند. پیش از این، پنج فروند کشتی نفتکش «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» حامل سوخت ایران محموله خود را به ونزوئلا تحویل داده بودند.اما «نیکولاس مادورو» رییس‌جمهوری ونزوئلا ضمن قدردانی از حمایت‌های ایران تأکید کرده بود: کاراکاس و تهران هر دو خواهان صلح هستند. ما حق داریم آزادانه تجارت کنیم. وی، ایران و ونزوئلا را دارای «مردمانی انقلابی» نامید که هرگز در برابر امریکا به زانو در نخواهند آمد. حرکت موفقیت‌آمیز نفتکش‌های حامل نفت ایران به سوی ونزوئلا در حالی انجام شد که تهدیدهای امریکا علیه این اقدام بی‌اثر ماند. به دنبال آن، امریکا در یک اقدام خصمانه به کشورها، بنادر، شرکت‌های حمل و نقل و بیمه‌گذاران خارجی هشدار داد؛ در صورت ارایه خدمات به نفتکش‌های ایرانی حامل مواد نفتی به ونزوئلا با تحریم‌ رو به‌رو خواهند شد.

      سفیر ایران تکذیب کرد

این خبر اما خیلی زود تکذیب شد. به‌طوری‌که یک مقام مسوول در واکنش به برخی ادعاهای رسانه‌ای مطرح شده در خصوص توقیف کشتی‌های نفتکش حامل محموله نفتی ایران از سوی امریکا گفت: هیچ‌یک از کشتی‌های ایرانی یا محموله‌های متعلق به ایران توقیف نشده‌اند. به گزارش نورنیوز، وی ادعاهای مطرح شده را تلاشی برای فضاسازی غیر واقعی و قدرت‌سازی دروغین برای امریکا عنوان کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که بارها اعلام کرده است به هرگونه اقدام خصمانه برای محدود‌سازی حقوق قانونی خود واکنش متقابل نشان خواهد داد و تاکنون به هیچ کشوری اجازه اقداماتی از این دست را نداده است.» پیش‌تر حساب توییتری منتسب به «حجت سلطانی»، سفیر ایران در ونزوئلا نیز برخی ادعا‌ها مبنی بر اینکه امریکا نفتکش‌های تحت مالکیت یا پرچم ایران را توقیف کرده تکذیب کرد. سلطانی، یک رسانه انگلیسی‌زبان را که نوشته «امریکا ۴ نفتکش ایران را که در حال حمل سوخت به ونزوئلا بود توقیف کرده است» مخاطب قرار داد و نوشت: «یک دروغ و جنگ روانی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم امریکا. نه کشتی‌ها ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آنها ارتباطی به ایران دارد. ترامپ تروریست نمی‌تواند حقارت و شکست خود در برابر ملت بزرگ ایران را با تبلیغات دروغین جبران کند.» 

به نظر می‌رسد، دولت امریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران  از جمله ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است. چراکه ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد. در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت امریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در امریکا آماج انتقادات قرار گرفته است. منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر امریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

 

ارسال نظر