وزارت صمت آرام ‌می‌گیرد؟

۱۳۹۹/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۷۰۳
وزارت صمت آرام ‌می‌گیرد؟

تعادل| گروه صنعت |

«بخت با مدرس‌خیابانی یار بود.» سرانجام روز گذشته رییس دولت دوازدهم تصمیمش را گرفت و سرپرست فعلی وزارتخانه صمت را به عنوان گزینه نهایی به بهارستان معرفی کرد. این خبر را معاون پارلمانی رییس‌جمهور داد. اوگفت: «رییس‌جمهور طبق اصل ۱۳۳ قانون اساسی در نامه‌ای به رییس مجلس، مدرس‌خیابانی را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی کرد.» بنابه اظهارات این مقام مسوول در دولت، این موضوع امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس اعلام وصول می‌شود. اما «حسین مدرس‌خیابانی» برای گرفتن رای اعتماد از بهارستان نشینان باید تا چهارشنبه دیگر یعنی 22 مردادماه صبر کند تا در صورت موافقت آنها برای نخستین‌بار بر صندلی وزارت تکیه بزند و سکان تولید و تجارت و معدن را تا پایان دولت دوازدهم که کمتر از یک‌سال از عمر آن باقی مانده در دست بگیرد. 

    سد مجلس و تصمیم «روحانی»

با نزدیک شدن به مهلت پایانی کار سرپرست وزارت صمت یعنی 22 مردادماه 99، فشار نمایندگان مجلس به رییس‌جمهور برای معرفی کاندیدای پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تصدی مسوولیت وزارت صمت بیشتر شد. به‌طوری‌که طی روزهای گذشته، جمعی از نمایندگان درخواست مسکوت ماندن طرح تشکیل وزارت بازرگانی به مدت یک‌سال را تقدیم هیات رییسه مجلس کردند. آنها در نامه خود خطاب به محمدباقر قالیباف رییس مجلس، درخواست کردند: «طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» که به دلیل ابهام شورای نگهبان مبنی بر مغایرت با اصل ۸۵ قانون اساسی، به مجلس اعاده شده است، با عنایت به ماده ۱۹۳ آیین‌نامه داخلی مجلس، تقاضا می‌شود طرح مذکور به مدت یک سال مسکوت بماند. البته دلایلی هم برای این مخالفت خود مطرح کردند. چندی از انتشار این نامه نگذشت، که برخی شنیده‌ها حکایت از منتقی شدن طرح تفکیک وزارت صمت و معرفی مدرس‌خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس داشت. اما صبح روزگذشته رییس دفتر حسن روحانی که حالا می‌توان او را برنده دوئل با «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس‌جمهور برای معرفی «علیرضا 

رزم حسینی» استاندار خراسان رضوی دانست، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «چندبار فرصت‌سوزی برای تفکیک وزارت بازرگانی از صمت در دوره پیشین مجلس، فرصت پرداختن به این مهم گره‌گشا را از دولت گرفت. شائبه اینکه دولت برای ایده تفکیک، در معرفی وزیر پیشنهادی صمت تعلل می‌کند، ساخته و پرداخته مخالف‌خوانان است. وزیر پیشنهادی صمت به زودی به مجلس معرفی خواهد شد.» توییتی که تلویحا به این اشاره داشت که دولت دیگر به دنبال تفکیک بازرگانی از وزارت صمت نیست. چند ساعت بعد از این توییت واعظی، یعنی عصر روز سه شنبه «حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رییس‌جمهوری رسما از معرفی «حسین مدرس‌خیابانی» به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: «رییس‌جمهوری طبق اصل ۱۳۳ قانون اساسی در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی، مدرس‌خیابانی را به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت معرفی کرد.» معاون پارلمانی رییس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه این موضوع امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس اعلام وصول می‌شود، یادآور شد: چهارشنبه آینده ۲۲ مردادماه جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی وزارت صمت در صحن علنی مجلس برگزار خواهد شد.»

حال با بسته شدن پرونده طرح تفکیک ومعرفی گزینه پیشنهادی باید چند روز دیگر صبر کرد تا مشخص شود مدرس‌خیابانی 47 ساله، می‌تواند رای اعتماد را از نمایندگان مجلس یازدهم رابگیرد و و برای نخستین‌بار بر صندلی وزارت تکیه بزند یا خیر. البته شنیده‌ها حاکی از این است که اکثریت نمایندگان ساختمان هرمی شکل مجلس نظر مساعدی به گزینه پیشنهادی دولت دارند. شاید همین موضوع هم در تصمیم روحانی بی‌تاثیر نبوده و او را ترغیب کرده که مدرس‌خیابانی را به عنوان گزینه نهایی برای وزارت صمت معرفی کند. با همه اینها، باز هم باید تا چهارشنبه هفته آینده صبر کرد. 

    «مدرس‌خیابانی» کیست؟ 

حسین مدرس‌خیابانی دانش‌آموخته دانشگاه علم وصنعت ایران است. وی حدود۱۷ سال در وزارت بازرگانی در مسوولیت‌هایی چون قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، مدیرکل تامین و توزیع کالا، مدیرکل دفتر تنظیم بازار، هیات‌مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران  همچنین نزدیک به ۱۰ سال به عنوان مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره چند واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های سیمان زنجان، سیمان فیروزکوه، مجتمع فولاد خراسان، موتور‌سازان (تراکتورسازی ایران)، سیمان مازندران، سیمان غرب و شرکت توسعه صادرات را در کارنامه خود دارد.گزینه پیشنهادی رییس‌جمهوری برای تصدی وزارت صنعت معدن و تجارت، کارشناسی مهندسی مواد و متالوژی، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و دوره دکترای مدیریت استراتژیک را در سوابق تحصیلی خود دارد. حسین مدرس‌خیابانی پس از برکناری رضا رحمانی طی حکمی از طرف حسن روحانی به عنوان سرپرست صمت گمارده شد.

 

 

ارسال نظر