اخبار

۱۳۹۹/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۳۰۵

قطع تسهیلات صادرکنندگانی که ارز خود را برنمی‌گردانند

معاون فنی گمرک ایران گفت: تمامی تسهیلات صادرات صادرکنندگانی که ارز صادراتی را بازنگردانده‌اند متوقف می‌شود و صادرات کالای آنها در مسیر قرمز قرار می‌گیرد. مهرداد ارونقی گفت: صادرات محصولات کشاورزی در ۳ دسته طبقه‌بندی می‌شود. کالاهای اساسی که صادرات آنها ممنوع است. کالاهای ضروری که صادرات با دریافت مجوزها انجام می‌شود و کالاهای استراتژیک که صادرات آنها مجاز است، اما مجوزهای قانونی هم نیاز دارد. معاون گمرک ایران ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی امسال از نظر وزنی ۳۰.۴ درصد و از نظر ارزشی ۶.۸ درصد رشد داشته است. ارونقی در خصوص برخی بخشنامه‌ها و تصمیمات یک شبه در حوزه صادرات گفت: گمرک مجری بخشنامه‌ها هست، البته برخی بخشنامه‌ها ایستایی‌هایی برای صادرات رقم می‌زند. این مقام مسوول بیان کرد: کالاهایی که در مسیر سبز اظهارنامه قرار گیرند مجاز به صادرات هستند. برخی از کالاها نیاز به اخذ مجوز از سوی سازمان‌های دیگر دارند. طبق بسته سیاستی بانک مرکزی تمامی تسهیلات صادرات صادرکنندگانی که ارز صادراتی را بازنگردانده‌اند متوقف می‌شود و صادرات کالای آنها در مسیر قرمز قرار می‌گیرد که برخی کالاها فسادپذیر هستند و گمرک سعی بر رفع مشکل این نوع کالاها و صادرات آنها قبل از فاسد شدن دارد. وی افزود: ارزیابی کالا در محل، شبانه روزی کردن صدور کالاها و رایزنی با کشورهای طرف در زمانی که محدودیت‌های کرونایی وجود دارد از جمله اقدامات گمرک در جهت تسهیل صادرات است.

کارت اعتباری سهام عدالت هفته آینده ارایه می‌شود 

ایرنا| نایب رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران از ارایه کارت اعتباری دارندگان سهام عدالت از هفته آینده، خبر داد. حسین سلاح‌ورزی روز جمعه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «از هفته بعد با حمایت و موافقت دولت و بانک مرکزی، کارت اعتباری در اختیار دارندگان سهام عدالت قرار می‌گیرد.» وی افزود: با این تصمیم سهامداران مجبور به فروش زودهنگام سهام با ارزش خود نیستند و بورس هم از تلاطم و نوسان در امان می‌ماند. اعطای کارت اعتباری به مشمولین سهام عدالت از جمله تصمیماتی است که بعد از جلسه شورای هماهنگی اقتصادی رییس‌جمهوری و اعلام رییس کل بانک مرکزی اتخاذ شد تا در اختیار مشمولان سهام عدالت قرار گیرد. با توجه به این تصمیم اتخاذ شده مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق نظام بانکی تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد از ارزش دارایی سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند و با استفاده از آن می‌توانند با مراجعه به مراکز خرید، به صورت اعتباری خرید کنند. براساس این طرح در نظر گرفته شده مشمولان سهام عدالت تا یک‌سال فرصت دارند وجه را با بانک تسویه کنند.

تشدید کمبود  نهاده‌های  دامی با بروکراسی جهاد کشاورزی

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران معتقد است: بروکراسی توزیع در وزارت جهاد کشاورزی باعث رسوب کالا و کندی عرضه نهاده‌های دامی شده و این بروکراسی با تأخیر 20 روزه در صدور مجوز عرضه نهاده‌ها در سامانه بازارگاه، کمبود این نهاده‌ها در بازار را تشدید می‌کند. عباس حاجی‌زاده با استقبال از مصوبه اخیر وزارت صنعت در ایجاد امکان ترخیص اعتباری کالاهای رسوبی برای همه واردکنندگانی که در انتظار تأمین ارز هستند، افزود: این مصوبه بخشی از مشکلات بازار نهاده‌های دایمی را رفع می‌کند؛ اما در حال حاضر بروکراسی توزیع در وزارت جهاد کشاورزی باعث رسوب کالا و کندی عرضه نهاده‌های دامی شده است. او ادامه داد: متأسفانه بر اساس رویه‌های ابلاغی، هر واردکننده برای اینکه کالای خود را اظهار و در سامانه بازارگاه عرضه کند باید از معاونت امور تولیدی وزارت جهاد کشاورزی مجوز بگیرد که صدور این مجوز بعضاً تا ۲۰ روز زمان می‌برد. دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تصریح کرد: البته پس‌ازاینکه واردکنندگان مجوز اظهار و عرضه نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه را اخذ کردند مراجعه دارندگان حواله‌های خرید و حمل نهاده‌های دامی به سامانه بازارگاه گاهی بین چند روز تا چند هفته زمان می‌برد. حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار به‌شدت با کمبود نهاده‌های دامی مواجه است و هیچ دلیلی برای ایجاد این‌همه ایستگاه غیرضروری و مانع در مسیر عرضه نهاده‌های دامی وجود ندارد. او تصریح کرد: وقتی کالا تحت کلید وزارت جهاد کشاورزی و صرفاً به افراد معرفی شده توسط این وزارتخانه توزیع می‌شود این‌همه اتلاف زمان در روند توزیع نهاده‌های دامی نتیجه‌ای ‌جز تحمیل هزینه‌های سنگین به اقتصاد کشور و کندی جریان عرضه نهاده‌های دامی که مواد اولیه برای صنایع دام و طیور است را در پی نخواهد داشت.

اصلاح آیین‌نامه تشکیل  ستاد تسهیل و رفع موانع تولید

هیات دولت برای تامین نظر مجلس شورای اسلامی، آیین نامه اجرایی قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور درباره تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را اصلاح کرد. به گزارش مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی هیات دولت، هیات وزیران در جلسه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ به پیشنهاد معاونت حقوقی رییس‌جمهور، آیین نامه اجرایی ماده (۶۱) الحاقی به قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، موضوع تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را اصلاح کرد. به موجب این اصلاحیه، وظایف و اختیارات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با رعایت قوانین و مقررات تعیین می‌شود.

 

ارسال نظر