فعال شدن کانال قاچاق «ماسک»

۱۳۹۹/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۱۱۴
فعال شدن کانال قاچاق «ماسک»

تعادل|

چرا ماسک به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود؟ نایب‌رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در پاسخ به این پرسش می‌گوید: قیمت ماسک سه‌لایه در ایران 1500تومان است، اما این محصول در کشورهای همسایه حدود 6 هزار تومان عرضه می‌شود.

 قاچاق ماسک با 4 برابر قیمت به کشورهای همسایه انجام می‌شود. کانال‌هایی که پوشاک را به کشور قاچاق می‌کردند، حالا در زمینه قاچاق ماسک به کشورهای همسایه به ویژه «عراق و افغانستان و حتی ترکیه» فعال شده‌اند. البته دبیر ستاد مقابله با کرونا وزارت صمت، در واکنش به این خبر عنوان کرد که قاچاق ماسک را رد نمی‌کنم اما گزارش مستندی نداریم . او در عین حال از موجودی ۱۸ تا ۳۰ میلیونی ماسک در کشور خبر داد و با بیان اینکه قیمت مصوب ماسک‌های صنعتی برای مصرف کننده ۱۳۰۰ تومان و برای ماسک‌های کارگاهی ۱۵۰۰ تومان تعیین شده، بیان کرد که از حدود یک هفته پیش روند توزیع مواد اولیه به مراکز مختلف تولیدی باید به صورت روزانه در سامانه تجارت ثبت شود که با تعریف این فرآیند جلوی عرضه خارج از شبکه و حتی در مواردی که گزارش قاچاق ماسک شده بود نیز گرفته شده است. درهمین رابطه معاون هماهنگی، بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران نیز در اظهاراتی عنوان کرده که گزارشی از قاچاق ماسک نداشته‌ایم. 

  تکذیب یک خبر 

طی روزهای گذشته، بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، محمدرضا شانه ساز در نامه‌ای به حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره کمبود ماسک و مواد اولیه و لزوم کاهش قیمت هشدار داد و نوشت: در هفته‌های اخیر به دلیل عدم تامین مواد اولیه ماسک‌های پزشکی، چند نرخی بودن این محصولات و عدم ساماندهی مناسب شبکه توزیع آنها برخی از مراکز درمانی یا مناطق با کمبود ماسک رو به رو شده‌اند. وی از سرپرست وزارت صمت خواست: با توجه به نارضایتی تولیدکنندگان از تامین مواد اولیه ماسک که منجر به عدم تامین به موقع نیاز مراکز درمانی شده، تامین مواد اولیه تولید ماسک نظیر پارچه‌های اسپان باند و ملت بلون به میزان مورد نیاز و مناسب با ظرفیت تولیدات صنعتی توسط آن وزارت با نظارت دقیق و هماهنگ با توزیع و فروش شرکت‌ها به موقع و به میزان کافی صورت پذیرد و شرکت‌های دارای مجوز و کد IRC از وزارت بهداشت در اولویت قرار گیرد. اما این نامه واکنش وزارت صمت را در پی داشت. به‌طوریکه وزارت صمت در اطلاعیه‌ای ضمن رد هر گونه کمبود در تولید و تامین ماسک مورد نیاز مردم و کادر درمانی، از وجود 18 میلیون عدد ماسک در انبارها خبر داد و اعلام کرد: وزارت صمت آمادگی دارد تا در هر نقطه از کشور که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کند، مقادیر انبوه ماسک را تحویل دهد. براساس اعلام وزارت صمت، ظرفیت تولید روزانه ۱۱میلیون عدد ماسک در کشور فراهم شده است. وزارت صمت همچنین از هیات امنای ارزی و سازمان غذا و دارو درخواست کرد تا ضمن تحویل گرفتن 18 میلیون عدد ماسک دپوشده در انبارها، نسبت به توزیع آن اقدام کرده و در عین حال، نظارت بیشتری بر قیمت و نحوه توزیع ماسک در داروخانه‌ها داشته باشند. اما روز گذشته، رییس سازمان غذا و دارو، خبر کمبود ماسک در کشور را تکذیب و عنوان کرد که نامه صرفا به ‌منظور پیش‌بینی و برنامه‌ریزی تامین ماسک در آینده تدوین شده و در حال حاضر هیچ کمبودی وجود ندارد. معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: کمبود ماسک و حتی قیمت آن به هیچ‌وجه به عنوان عوامل دخیل در عدم استفاده از ماسک توسط افراد فاقد ماسک گزارش نشده؛ وی با اشاره به استنباط نادرست نگارنده خبر مبنی بر کمبود ماسک به استناد نامه ارسالی به وزارت صمت، افزود: تیتر این خبر با محتوای نامه مغایر بوده و البته این خطای آشکار قابل بررسی و پیگیری است.

  دپوی بیش از ۱۸ میلیون ماسک 

دبیر ستاد مقابله با کرونا وزارت صمت نیز در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما در خصوص اطلاعیه این وزارتخانه مبنی بر دپوی بیش از ۱۸ میلیون ماسک در کشور گفت: طبق برآورد انجام شده میزان موجودی ماسک بهداشتی در کشور حدود 18 تا 30 میلیون عدد است و هم‌اکنون علاوه بر تولیدات کارگاهی، صنفی و گروه‌های جهادی، در بخش تولیدات صنعتی، روزانه بیش از 6 میلیون عدد ماسک تولید و عرضه می‌شود. جمشید گلپور افزود: هنوز بخشی از ماسک‌های وارداتی که در دوره تشدید کرونا وارد کشور شده، تعیین تکلیف نشده و با وجود فراهم شدن مقدمات کار هنوز به انبارهای ذخیره ماسک منتقل نشده‌اند. به گفته وی، در فرآیند ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت داخلی، تولید مواد اولیه و تولید ماسک و همچنین توزیع آن از ابتدا تا انتها به صورت سیستمی و قابل رصد در حال انجام است که با تعریف این فرآیند جلوی عرضه خارج از شبکه و حتی در مواردی که گزارش قاچاق ماسک شده بود؛ نیز گرفته شده است.

  قیمت واقعی ماسک

گلپور، گفت: طبق تعریف کار بخش کارگاهی و گروه‌های جهادی مسوولیت تولید و تامین و توزیع این کالا را در سطح خرده فروشی برعهده گرفته‌اند و تولیدات صنعتی که بالغ بر ۶ میلیون عدد در روز است از طریق داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح کشور عرضه می‌شود. در مرحله تامین و توزیع بخش داروخانه‌ها نیز همان شرکت‌های پخش قبلی که مسوولیت کار را برعهده داشتند طبق روال پیشین به کار خود ادامه می‌دهند و صرفاً در مصوبه اخیر این موضوع تاکید شده که ماسک تحویل داده شده به هر فروشگاه زنجیره‌ای یا داروخانه باید حتماً اطلاعاتش در سامانه جامع تجارت داخلی ثبت شود و قیمت مصوب عرضه نیز باید حتما رعایت شود. همچنین به گفته این مقام مسوول، قیمت مصوب ماسک‌های صنعتی ۱۳۰۰ تومان است و قیمت مصوب ماسک‌های کارگاهی نیز 1500 تومان تعیین شده است که این قیمت مصرف کننده است.

     قاچاق ماسک 

در همین حال، بهرام شهریاری نایب‌رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به رونق قاچاق ماسک از ایران، گفت: در حال حاضر قیمت ماسک سه‌لایه در کشور 1500 تومان است در حالی‌که در کشورهای دیگر با قیمت 30 تا 40 سنت یعنی حدود 6 هزار تومان عرضه می‌شود. وی با بیان اینکه کانال‌هایی که پوشاک را به کشور قاچاق می‌کردند حالا در زمینه قاچاق ماسک به کشورهای همسایه به ویژه «عراق و افغانستان و حتی ترکیه» فعال شده‌اند، گفت: تولید روزانه ماسک در ایران بیش از 10 میلیون عدد است و در صورت تأمین مواد اولیه می‌توانیم خیلی زود به تولید 30 میلیون ماسک نیز برسیم. ساخت ماشین‌آلات لازم برای تولید ماسک نیز در کشور در حال انجام است و تا یک سال آینده تولید ماسک با دستگاه رونق خواهد گرفت. به گفته نایب‌رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، این اقدام در جهت ثبات قیمت ماسک در بازار خواهد بود و واسطه‌ها را حذف می‌کند. وی افزود: در حال حاضر قیمت فروش ماسک توسط اکثر کارخانه‌ها ۱۵۰۰ تومان است اما این محصول با قیمت بسیار بالایی به مصرف کننده می‌رسد. دلیل اصلی این اتفاق حضور واسطه‌های بسیار در بازار است.

باید تا جایی که امکان دارد فروش کارخانه‌ها به این افراد واسطه متوقف شود و ماسک را به‌طور مستقیم به دست مصرف کننده برسانیم. 

  گزارشی از قاچاق ماسک نداشته‌ایم

معاون هماهنگی، بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران با تاکید بر اینکه گزارشی از قاچاق ماسک نداشته‌ایم، گفت: با توجه به تقاضای فراوان، تمامی تولیدات کارگاهی اصناف در بازار عرضه می‌شود. حسین درودیان در مورد وضعیت نظارت برای روند تولید و عرضه ماسک، توسط اصناف گفت: ماسک‌های تولیدی توسط اصناف؛ صنعتی نیست و در این بخش، تولیدات کارگاهی ماسک انجام می‌شود. وی با تاکید بر اینکه نظارت بر واحدهای تولیدی ماسک بر عهده وزارت صمت است، افزود: بازرسی اصناف فقط در بخش عرضه نظارت را برعهده دارد. 

 

ارسال نظر