روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۰۰۱

یک درخواست  از ستاد تنظیم بازار

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در نامه‌ای به دبیر کارگروه تنظیم بازار خواستار حل مشکلات ترخیص کالاهای اساسی رسوبی در بنادر وگمرکات شد. به گزارش روابط عمومی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران (آوندا)؛ از ابتدای سال جاری تا سوم تیرماه امسال به منظور تسریع روند تامین کالای اساسی در بازار، جلوگیری از فسادپذیری نهاده‌های دامی و سایر کالاهای اساسی رسوبی شده در بنادر و گمرکات مقرر شد تا با تاییدیه بانک‌های عامل ثبت سفارش کالاهای در صف تامین وتخصیص ارز انجام شود. از مورخ سوم تیر ماه سالجاری بانک مرکزی طی نامه‌ای به تمامی بانک‌های عامل صدور تاییدیه برای ثبت سفارش کالاهای در صف تامین و تخصیص ارز را ممنوع کرد که این امر می‌تواند در روند تامین کالای اساسی مورد نیاز صنایع وابسته به نهاده‌های دام وطیور مشکلاتی را ایجاد کند زیرا دیگر ترخیص کالاهای اساسی رسوبی شده به صورت درصدی صورت نمی‌گیرد. اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام وطیور ایران طی نامه‌ای به محمد رضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت و دبیر کارگروه تنظیم بازار خواستار ایجاد هم افزایی میان دستگاه‌های دولتی برای اتخاذ تصمیمات منطقی شد تا در شرایط تحریم اقتصادی بتوان به نتایج بهتری دست پیدا کرد.

امتیاز به صادرکنندگان متعهد

شاتا | وزارت صمت اعلام کرد: آن دسته از صادرکنندگانی که ظرف مدت سه ماه از صدور پروانه صادراتی، اقدام به بازگشت ارز نمایند از معافیت ده درصدی در بازگشت ارز صادرات خود برخوردار خواهند شد. در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نظر به ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور و با توجه به ضرورت تأمین نیازهای ارزی کشور از طریق درآمدهای ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی، تمامی صادرکنندگان مکلفند تا ارز حاصل از صادرات خود را حداکثر ظرف ۴ ماه از صدور پروانه صادراتی به کشور برگردانند.  در این اطلاعیه، وزارت صنعت، معدن و تجارت با تقدیر از تلاش‌های مجدانه صادرکنندگان به عنوان خط شکنان جنگ اقتصادی، که یاران کشور در عبور از شرایط کنونی هستند، اعلام کرد: بر این اساس آن دسته از صادرکنندگانی که ظرف مدت سه ماه از صدور پروانه صادراتی، اقدام به بازگشت ارز نمایند از معافیت 10 درصدی در بازگشت ارز صادرات خود برخوردار خواهند شد.

درخواست نانوایان  برای افزایش قیمت نان

رییس اتحادیه نان سنتی گفت: برخی مسوولان معتقدند چون گندم گران نشده نان هم گران نمی‌شود؛ در حالی‌که باید گفت آرد حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه تمام شده نان را تشکیل می‌دهد و آن ۷۵ درصد دیگر قیمت تمام شده مربوط به سایر هزینه‌های آب، برق، گاز و دستمزد کارگر است که هرسال نیز افزایش می‌یابد. یعنی اگر قرار باشد در تمام بخش‌ها افزایش قیمت رخ دهد، طبیعتا نان نیز نباید از این قاعده مستثنی باشد. بیژن نوروز مقدم گفت: سال گذشته بعد از پنج سال که نرخ نان اعلام نشده بود و نانواها در تنگنا قرار گرفته بودند دولت با تشکیل جلسات متعدد به خواسته اتحادیه نان سنتی رسیدگی کرد. در حقیقت خواسته ما این بود که بعد از پنج سال و با توجه به افزایش هزینه‌ها یعنی آب، برق و گاز قیمت نان تقریبا دوبرابر شود اما در نهایت توافقی صورت گرفت و قیمتی نیز اعلام شد. وی ادامه داد: در بخشنامه هم قید شد این نرخ اعلام شده تا زمانی که هزینه خرید گندم یا سایر هزینه‌های تولید افزایش نیافته ملاک عمل خواهد بود اما واقعیت این است که سایر هزینه‌های تولید از جمله کارگر، آب، برق، گاز، بیمه و خمیرمایه هر سال افزایش می‌یابد. رییس اتحادیه نان سنتی تصریح کرد: از مهرماه سال گذشته نرخ جدید اجرایی شد و از فروردین امسال با افزایش هزینه‌ها، نانوایان درخواست افزایش نرخ نان داشتند.  

 

ارسال نظر