معرفی واردکنندگان عمده موبایل

۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۹۹۷
معرفی واردکنندگان عمده موبایل

تعادل | فرشته فریادرس |

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، از ابتدای سال جاری تا پانزدهم تیرماه، حدود 2 میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۳۳ دستگاه تلفن به ارزش ۳۷۳ میلیون دلار وارد کشور شده که رشد ۴۰۷ درصدی از نظر ارزشی و ۱۷۸ درصدی به لحاظ تعداد داشته است. این درحالی است که مطابق آمارها، در مدت مشابه سال گذشته، تعداد گوشی‌های وارداتی ۸۶۴ هزار دستگاه تلفن به ارزش ۷۳.۶ میلیون دلار گزارش شده‌اند. اما اینکه افزایش 3 برابری واردات گوشی‌های موبایل چگونه و از طریق چه شرکت‌هایی وارد شده، موضوعی است که با بررسی آمارها می‌توان به جزییات آن پی برد. رصد آمارهای دریافتی «تعادل» حکایت از این دارد که این میزان واردات از سوی 132 شرکت انجام شده که میزان و حجم واردات در بین آنها متغیر است؛ به‌طوری‌که برخی شرکت‌ها تا شش کارتن و برخی تا مرز ۵۰ هزار پالت گوشی موبایل وارد کردند. ارز تامین شده برای این حجم از واردات گوشی موبایل نیز عمدتا درهم و یورو بوده و عمده واردات از «امارات متحد عربی» و به‌طور محدود از «چین» و «ترکیه» صورت گرفته است. اما شرکت‌های عمده واردات موبایل کدامند؟ وقتی دیتاهای دریافتی را مرور می‌کنیم، متوجه می‌شویم، «شرکت بین‌المللی راشا مهر نیکان» با واردات 7800 دستگاه تلفن همراه به ارزش 2میلیون 549 هزار دلار در صدر این لیست قرار دارد. «شرکت پردازش طلایی برسان»، «شرکت سپهرتعامل»، «شرکت تجارت ژاو امید کرمان» و «شرکت بازرگانی کیان همراه آدنیس» با تعداد واردات بیشتر اما ارزش دلاری کمتر در رتبه دوم تا پنجم این لیست قرار دارند. 

   تصویر آماری از واردات موبایل 

نیمه اول تیرماه 99 آماری از سوی گمرک منتشر شد که نشان از این داشت، واردات موبایل در فصل نخست سال جاری به نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش سه برابری داشته است. انتشار این آمار اما واکنش برخی واردکنندگان را به همراه داشت؛ چراکه آنها معتقد بودند، افرادی که از افزایش واردات صحبت می‌کنند، به دنبال منحرف کردن اذهان عمومی هستند. برخی واردکنندگان در واکنش به این آمارها عنوان کردند که آمار سه ماهه سال ۹۹ واردات گوشی تلفن همراه را با آمار یک‌ماهه ۹۸ مقایسه می‌کنند و می‌گویند که واردات گوشی تلفن همراه در سه ماه نخست ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. این در حالی است که از یکم فروردین ماه ۹۸ تا یکم خردادماه همین سال واردات گوشی تلفن همراه به‌صورت قاچاق و با سوءاستفاده از رویه مسافری بوده است؛ یعنی اصلا واردات تجاری صورت نگرفته و در همین بازه زمانی ۳ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه به صورت قاچاق وارد کشور شده که در آمار گمرک موجود نیست. در نقطه مقابل این اظهارنظر، برخی عنوان کردند که واردکنندگان به بهانه کمبود موبایل در بازار به دنبال افزایش قیمت هستند، اما آمار گمرک مهر تاییدی بر این ادعا می‌زند و افزایش واردات در سه ماهه امسال نیز این را نشان می‌دهد. حال ببینیم که آمارها چه می‌گویند؟ طبق آمار گمرک، در 3 ماه و نیم اول سال 99 واردات گوشی موبایل نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 3 برابری داشته است؛ به‌طوری‌که درمدت یاد شده، حدود 2 میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۳۳ دستگاه تلفن به ارزش وارد کشور شده، که رشد ۴۰۷ درصدی از لحاظ ارزش و ۱۷۸ درصدی از لحاظ تعداد داشته است. البته ارزیابی‌ها نشان می‌دهد  که دراین بازه زمانی یاد شده در سال 98 بیش از ۸۶۴ هزار دستگاه به ارزش ۷۳.۶ میلیون دلار وارد شده بود. البته آمار گمرک، واکنش انجمن واردات موبایل را در پی داشت. به‌طوری‌که این انجمن عنوان کرد: واردات تلفن همراه در سه ماهه اول امسال با مشکلات ارزی وارداتی که وجود داشته نه تنها سه برابر نشده بلکه تعداد ۶۰۰ هزار دستگاه نیز کاهش پیدا کرده است.

   ترخیصی‌های 99 

 از سوی دیگر، در حالی در بازار بحث موجودی ناکافی و مشکلات واردات از عوامل افزایش قیمت اعلام می‌شود که طبق دیتاهای دریافتی«تعادل» از وضعیت ترخیص گوشی‌های وارداتی، در «فروردین» ۲۸۵هزار و ۳۴۰ دستگاه، در «اردیبهشت» ۶۰۹هزار و ۶۱۹ دستگاه، در «خرداد» ۸۸۴ هزار و ۹۵۷ دستگاه و همچنین در ۱۵ روزه تیرماه ۶۲۵هزار و ۱۷دستگاه گوشی موبایل ترخیص شده‌اند. حال اگر همین آمار را با وضعیت ترخیص سال 98 مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که ترخیص تلفن همراه در مدت مشابه سال قبل، یعنی در «فروردین؛ ۱۱۴ هزار و ۳۴۷ دستگاه»، «اردیبهشت؛ ۳۱۶ هزار و ۴۲۹ دستگاه»، «خرداد؛ ۲۶۴ هزار و ۳۱ دستگاه» و ۱۵ روز از تیرماه؛ ۱۳۹۸ نیز ۱۶۹هزار و ۴۰۱ دستگاه بوده که در مجموع ۸۶۴ هزار و ۲۰۸ دستگاه را شامل می‌شد. بر این اساس میزان رشد ترخیص تلفن همراه در بازه زمانی 3 ماه و نیم ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 98، نزدیک به 3 برابر یعنی حدود ۱۷۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. در همین حال، گمرک کشور نیز اعلام کرد که با وجود همه محدودیت‌ها، با همکاری بانک مرکزی به‌طور متوسط بیش از 30 هزار دستگاه تلفن همراه به صورت روزانه از گمرکات کشور ترخیص می‌شود. از این منظر، به نظر می‌رسد که هیچ محدودیتی در واردات گوشی تلفن همراه به گمرکات کشور اعلام نشده و تمام واردکنندگان در صورت انجام تشریفات گمرکی ودریافت کد ساتا می‌توانند کالای خود را از گمرکات ترخیص کنند. همچنین اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد، در حال حاضر تشریفات گمرکی 377 هزار و 503 دستگاه تلفن همراه، در حال انجام است که برخلاف برخی ادعاهای مطرح شده، فقط 5 هزار و 409 دستگاه تلفن همراه بالای 300 یورو و 3 هزار و 340 دستگاه بالای 290 یورو در گمرکات منتظر انجام تشریفات گمرکی توسط صاحبان کالا است و تاکنون تمامی تلفن‌های همراه با ارزش بالای 300 یورو به غیر از این تعداد که تشریفات آن در حال انجام است، ترخیص شده‌اند. 

   کدام شرکت‌ها واردات بیشتری داشتند؟ 

حال ممکن است این پرسش مطرح شود که این افزایش 3 برابری واردات گوشی‌های موبایل چگونه و از طریق چه شرکت‌هایی انجام شده است؟ بررسی‌های «تعادل» نشان می‌دهد که این میزان واردات موبایل یعنی حدود 2 میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۳۳ در سال 99 از سوی 132 شرکت انجام شده است. ناگفته نماند که میزان و حجم واردات در بین شرکت‌ها کاملا متفاوت است؛ چراکه برخی شرکت‌ها تا شش کارتن و برخی حتی تا مرز ۵۰ هزار پالت دستگاه تلفن همراه وارد کرده‌اند. ارز تخصیص یافته برای این حجم از واردات چه بوده و از کدام کشورها وارد شده اند؟ جزییات این بررسی نشان می‌دهد، ارز تامین شده برای این حجم از واردات گوشی موبایل عمدتا «درهم و یورو» بوده و عمده واردات نیز از «امارات متحد عربی» و البته به صورت محدود از کشورهایی چون« چین و ترکیه» انجام شده است.  حال می‌رسیم به اینکه کدام شرکت‌ها جزو عمده‌ترین واردکنندگان موبایل در سال جاری هستند؟ بررسی لیست دریافتی از اسامی واردکنندگان این محصول نشان از این دارد که که «شرکت بین‌المللی راشا مهر نیکان» با واردات 7800 دستگاه تلفن همراه به ارزش 2 میلیون 549 هزار دلار در صدر این لیست قرار دارد. «شرکت پردازش طلایی برسان» با واردات 60 هزار و699 دستگاه به ارزش بیش از 2 میلیون 297 هزار دلار در رتبه دوم، «شرکت سپهرتعامل» با واردات 12هزار و489 دستگاه به ارزش بیش از یک میلیون و779 هزار دلار در رتبه سوم، «شرکت تجارت ژاو‌اید کرمان» با واردات 10هزار و400 دستگاه به ارزش یک میلیون و515 هزار دلار در رتبه چهارم و «شرکت بازرگانی کیان همراه آدنیس» با واردات 10 هزار دستگاه به ارزش یک میلیون و 486 دلار در جایگاه پنجم قرار گرفته است. لازم به توضیح است که اسامی 20شرکت‌های عمده واردکننده موبایل در فصل نخست سال جاری به صورت جداگانه در جدول شماره یک آورده شده است.

Taadol-07

ارسال نظر