اخبار

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۱۹۳

اقتصاد بخت‌آزمایی، مانع جهش تولید است

تسنیم| در بازار آشفته و نابسامان خودرو که هنوز تصمیم مشخصی برای قیمت بازار و اختلاف نرخ کارخانه و بازار گرفته نشده است، خودروسازان اقدام به پیش فروش خودرو با قرعه کشی کرده تا شاید بتوانند تقاضای بازار را پوشش دهند و به کاهش قیمت‌ها کمک کنند. ثبت نام 7 میلیون نفر برای پیش فروش فوری خودرو و شرکت در قرعه‌کشی واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. بر همین اساس، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این موضوع، در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: اقتصاد بخت آزمایی یعنی سازوکارهایی در کشور ایجاد شود که برای 25 هزار خودرو، 7 میلیون نفر ثبت نام کنند. وی در این توییت گفت: اقتصاد بخت آزمایی، اجازه نمی‌دهد بحث مهمی مانند جهش تولید رخ دهد زیرا این اقتصاد اساسا متکی به تولید نیست.

ثبت قیمت 40  شرکت تولیدکننده  لوازم خانگی  در  سامانه 124

فارس |رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان لوازم خانگی گفت: با الزامی شدن ثبت قیمت عرضه لوازم‌خانگی 40 شرکت تولیدی قیمت محصولات خود را در سامانه 124 ثبت کردند. سید مرتضی میری رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان لوازم خانگی با اشاره به الزام ثبت قیمت عرضه لوازم خانگی توسط تولید‌کنندگان در سامانه 124 گفت: پس از اعلام سازمان حمایت مبنی بر الزامی شدن درج قیمت لوازم خانگی در سامانه 124، 40 شرکت تولید‌کننده لوازم خانگی قیمت حدود 2600 قلم کالا را در سامانه 124 ثبت کردند .

رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: براساس اعلام رییس سازمان حمایت باید قیمت کلیه لوازم خانگی داخلی و خارجی در سامانه ثبت شود و ملاک قیمت برای خریداران قیمت ثبت شده در سامانه 124 باشد. رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان لوازم خانگی افزود: بخشی از لوازم خانگی وارداتی پیش از ممنوعیت واردات به گمرکات وارد شده و بنابراین ممکن است هنوز هم لوازم خانگی وارداتی در گمرکات موجود باشد که به مرور از گمرکات ترخیص و وارد بازار می‌شود بنابراین با ارایه کد شناسه این دسته از لوازم خانگی قاچاق و قانونی بودن واردات این کالاها قابل پیگیری است. میری بیان داشت: سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان بازرسی‌های خود در سطح شهر را آغاز کرده و با ورود به انبارها نگهداری لوازم انبارها را بررسی می‌کنند. رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان لوازم خانگی افزود: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار حداکثر افزایش مجاز قیمت برای تولیدات تلویزیون 20 درصد و سایر لوازم خانگی 25 درصد نسبت به بهمن 98 است.

واردات چند کالا به  ایران ممنوع است؟

ایسنا|رییس سازمان توسعه تجارت ایران جزییات ممنوعیت‌های وارداتی در سال ۱۳۹۹ را تشریح کرد. براساس اطلاعات ارایه شده از سوی حمید زادبوم در خردادماه سال ۱۳۹۹ واردات ۲۲۲۴ قلم کالا به ایران ممنوع است و این سیاست به منظور مقابله با واردات بی‌رویه و همچنین حمایت از کالاهای ساخت داخل و تولید داخلی بوده است.وی در صحبت‌های خود در صداوسیما این را نیز گفته که در سال ۱۳۹۷ واردات حدود ۱۴۰۰ قلم کالا به ایران ممنوع بود که با افزایش توان تولید داخلی و بومی‌سازی محصولات این عدد در حال حاضر از مرز ۲۲۰۰ قلم کالا گذشته است. آخرین آمارهای ارایه شده از سوی رییس سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که ایران در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۳.۷ میلیارد دلار واردات داشته است.  براین اساس بیش از ۶۷ درصد از کل واردات کشور مربوط به کالاهای واسطه‌ای و کالاهای واسطه‌ای ضروری می‌شود. ۱۷ درصد مربوط به کالاهای مصرفی و ضروری می‌شود و حدود ۱۳.۶ درصد نیز به کالاهای سرمایه‌ای اختصاص داشته و مابقی سایر کالاها بوده است. آمارهای ارایه شده از عملکرد صادراتی ایران در سه سال گذشته نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۶ میزان واردات کشور حدودا ۵۴ میلیارد دلار بوده که این عدد در سال‌های ۱۳۹8 – ۱۳۹7 به حدود ۴۳ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ میزان واردات کشور از نظر عددی حدودا ۱۰ میلیارد دلار کاهش داشته است. طبق اعلام سازمان توسعه تجارت با دستور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت کارگروهی برای تخصیص ارز براساس اولویت کالاها تشکیل شده و هر هفته معاونت‌های این وزارتخانه فهرست کالاهایی که باید به آنها ارز اختصاص یابد را مشخص می‌کند. با توجه به این سیاست در دو ماه گذشته براساس اولویت ساخت داخل به شکل هفتگی تعدادی از کالاها به فهرست اقلام ممنوعه وارداتی اضافه شده‌اند.

سرپرست روابط عمومی وزارت صمت  منصوب  شد

شاتا|سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حکمی محبوبه فکوری را به عنوان سرپرست روابط عمومی این وزارتخانه منصوب کرد. حسین مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حکمی محبوبه فکوری را به عنوان سرپرست روابط عمومی وزارت صنعت منصوب کرد. وی دانش‌آموخته علوم ارتباطات اجتماعی بوده و از سال ١٣٨٢ فعالیت خود را در حوزه خبر و روابط عمومی آغاز کرده است. وی پیش از این مشاور رسانه‌ای قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. وی تا صدور این حکم، خبرنگار خبرگزاری مهر بود. 

 

ارسال نظر