آخرین شرایط رفع تعهد ارزی صادرکنندگان

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۱۹۰

محمد لاهوتی رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق تهران، گفت: خوشبختانه با توافقی که با سازمان مالیاتی انجام شده، پس از ارایه درخواست صادرکنندگان، تا زمان رسیدگی به دفاتر ارزش افزوده، 80 درصد علی الحساب مالیات به صادرکننده پرداخت می‌شود.

او با اشاره به ابلاغیه بانک مرکزی در اردیبهشت ماه سال جاری که روش رفع تعهد ارزی صادرکنندگان همچنان مثل سال گذشته است، به پایگاه خبری اتاق تهران گفت: به این معنا که 50 درصد ارز حاصل از صادرات باید در سامانه نیما عرضه شده، 20 درصد در قالب اسکناس به چرخه اقتصاد بازگشته و 30 درصد واردات در مقابل صادرات انجام شود و البته صادرکنندگان می‌توانند از سهم 20 درصدی اسکناس برای واردات در مقابل صادرات هم استفاده کنند. شرایط رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مشابه سال 97 است با این تفاوت که 20 درصد تعدیل در ارزش‌های صادراتی لحاظ نمی‌شود.

لاهوتی افزود: با توافقات انجام شده با بانک مرکزی، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت، معافیت از مالیات و استرداد مالیات بر ارزش افزوده با بازگشت 70 درصد از ارز حاصل از صادرات تا پایان تیرماه سال جاری ممکن است. صادرکنندگان باید 30 درصد باقی مانده را در آینده به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند اما برای حمایت از آنها امکان استرداد مالیات بر ارزش افزوده با بازگشت 70 درصد ارز حاصل از صادرات به اقتصاد کشور ممکن شده است.

به گفته وی، باوجود تلاش‌های انجام شده در شورای گفت‌وگو برای تمدید مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات، براساس آخرین ابلاغیه بانک مرکزی مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات پایان تیرماه سال 99 است. صادرکنندگانی که 70 درصد از تعهد ارزی خود را تا 31 تیرماه 99 ایفا نکنند امکان استفاده از معافیت مالیاتی عملکرد را ندارند و مالیات بر ارزش افزوده به آنها مسترد نمی‌شود. 

به گفته لاهوتی، نکته مهم در این بین، ابلاغ گزارش ماهانه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به سازمان مالیاتی از سوی بانک مرکزی است تا این سازمان بتواند ظرف یک ماه برای استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان اقدام کند. خوشبختانه با توافقی که با سازمان مالیاتی انجام شده، پس از ارایه درخواست صادرکنندگان، تا زمان رسیدگی به دفاتر ارزش افزوده، 80 درصد علی الحساب مالیات به صادرکننده پرداخت می‌شود. باتوجه به اینکه شرط استرداد مالیات بر ارزش افزوده رفع تعهد ارزی است اما رسیدگی به پرونده‌ها ممکن است طولانی شود، در تعامل با سازمان مالیاتی دوباره بر توافق سابق مبنی بر پرداخت 80 درصد علی الحساب مالیات تاکید شده است. او در ادامه افزود: قیمت‌هایی که امروز در بازار برای ارز می‌شنویم، همانطور که رییس بانک مرکزی به آن اشاره کرده قیمت‌های ذاتی ارز نیست و دلایل متعددی دارد. همه به این واقفیم که سیاست بانک مرکزی کنترل بازار و تعدیل نرخ است اما در حال حاضر شرایط بیرونی بر قیمت واقعی ارز اثر گذاشته است.  لاهوتی ابراز امیدواری کرد که با سیاست‌گذاری بانک مرکزی شرایط بازار به ثبات برسد. برای صادرکننده هیچ نکته‌ای مهم‌تر از ثبات در بازار و عدم تغییر لحظه‌ای قیمت نیست. ثبات در بازار ارز از الزامات جهش تولید است. برای تحقق جهش تولید به ثبات در همه بخش‌ها از جمله بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها هم نیاز داریم تا تولیدکنندگان در شرایط سخت کنونی مسیر خود را به آسودگی بیشتری طی کنند. 

 

ارسال نظر