طرح احیای معادن کوچک در سه مقطع زمانی

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۰۳۱

مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص تاثیرات این طرح در سه مقطع زمانی، گفت: این طرح، بسترساز ایجاد نهضت فرآوری، نوآوری و کارآفرینی در بخش معدن بوده است.

رضا عظیمی با اشاره به این موضوع گفت: مهیا کردن زمینه طرح مشکلات معدنی و پاسخگویی مناسب به طرح مشکلات، از جمله تاثیرات کوتاه‌مدت طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس است. وی ادامه داد: وجود نمایندگان اصلی بخش خصوصی همچون خانه معدن ایران و اتاق بازرگانی در شورای هماهنگی طرح به عنوان دست اندرکاران و سیاست‌گذاران اصلی آن، ایجاد هم افزایی و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی حوزه معدن و همکاری با بخش خصوصی به ویژه تشکل‌ها و انجمن‌های این بخش، از دیگر این تاثیرات است.

به گزارش تسنیم، عظیمی با اشاره به بخش دیگری از تاثیرات کوتاه‌مدت طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس تصریح کرد: حمایت از ایجاد و توسعه 12 استارت‌آپ تخصصی حوزه معدن، ایجاد فرصت برابر و اطلاع‌رسانی گسترده و شفاف میان فعالان معدنی، حمایت از تولیدات دانش بنیان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این زمینه، بخش دیگری از دستاوردهای طرح مذکور است. وی افزود: تزریق سرمایه (مشارکت بخش خصوصی)، دانش و فناوری به معادن، کمک به ایجاد نهضت فرآوری و علاقه‌مندی معادن کوچک به فرآوری محصول به جای خام فروشی و کمک به ایجاد جنبش نوآوری و کارآفرینی در بخش معدن با بهره‌گیری از استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، از دیگر تاثیرات کوتاه‌مدت طرح مذکور است.

مدیر اجرایی و دبیر شواری هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس درباره تاثیرات دراز مدت طرح اظهار داشت: طرح احیای معادن کوچک مقیاس در نظر دارد نسبت به اصلاح و شفاف‌سازی برخی از قوانین و بخشنامه‌های مرتبط- که به دلیل سوء برداشت، در مسیر فعالیت‌های معدنی مانع ایجاد می‌کند- ورود کند. وی ادامه داد: ایجاد زنجیره تولید به منظور جلوگیری از خام‌فروشی و صادرات مواد معدنی فرآوری نشده، از جمله اهداف میان مدت و دراز مدت طرح است. ایجاد اشتغال و افزایش تولید حاصل از طرح، در میان مدت و دراز مدت باید به سطح ثابت و قابل پیش‌بینی برسد و مجری طرح در این زمینه، نیازمند حمایت همه‌جانبه نهادهای دولتی و مشارکت بخش خصوصی است. عظیمی خاطرنشان کرد: با ورود معادن کوچک مقیاس به بورس و هدایت نقدینگی موجود در جامعه به بخش معدن، می‌توان برای دستیابی به اهداف طرح، پیش از موعد مورد انتظار امیدوار بود. وی برای ارتقای عملکرد این طرح و شکوفا‌سازی ظرفیت معادن غیرفعال، پیشنهاد داد: همکاری بیشتر دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و ارایه اختیارات بیشتر از سوی شورای عالی معادن به شورای هماهنگی طرح، می‌تواند در این زمینه کمک کند.

وی ادامه داد: همکاری بانک‌های عامل با صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی برای تامین مالی معادن کوچک مقیاس، توجه بیشتر به ظرفیت شرکت‌های استارت آپ و دانش بنیان معدنی به منظور ایجاد یک اکوسیستم بالغ و مشوق و نیز ایجاد بستر مناسب برای تبلیغات جهت جذب مشارکت بخش خصوصی، راهگشا خواهد بود.

 

ارسال نظر