اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۹۷۷

 افت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

تسنیم|کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال ۲۰۱۹ با افت ۳۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱ میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار رسید. آمار منتشر شده از سوی آنکتاد نشان می‌دهد، ایران در سال 2019 توانسته

 1 میلیارد و 508 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کند. ایران در سال 2018 بالغ بر  2 میلیارد و 373 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که بدین‌ترتیب میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در سال 2019 نسبت به سال قبل از آن 865 میلیون دلار معادل 36 درصد افت داشته است. جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال 2018 نیز 30 درصد افت کرده بود. بر اساس این گزارش ایران در سال 2019 همچنین 85 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای دیگر داشته است. این رقم برای سال پیش از آن 75 میلیون دلار اعلام شده بود. آنکتاد رقم سرمایه‌گذاری خارجی در جهان طی سال 2019 را نیز 1540 میلیارد دلار اعلام کرده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن 45 میلیارد دلار معادل 3 درصد رشد داشته است. در سال پیش از آن 1495 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان جذب شده بود. بر اساس این گزارش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده در کشورهای توسعه یافته طی سال 2019 با رشد 5 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به 800 میلیارد دلار رسیده است. اما سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در کشورهای درحال توسعه  2 درصد افت داشته و به 685 میلیارد دلار رسیده است. کشورهای درحال گذار نیز با رشد 59 درصدی، 55 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2019 جذب کرده‌اند. به رغم تلاش‌های دولت ترامپ و سیاست‌های حمایتگرانه، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در امریکا طی سال 2019 افت 3 درصدی داشته و به 246 میلیارد دلار رسیده است. امریکا در سال پیش از آن 254 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده در چین طی سال 2019 رشد 2 درصدی داشته و از 138 میلیارد دلار در سال 2018 به 141 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده است.

خداحافظی با خودروی پژو ۴۰۵ 

مهر|مراسم خداحافظی با خودروی ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس بنزینی برگزار شد. در این مراسم امیر جعفرپور معاون مدیرکل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت، ۲۷ سال تولید پژو ۴۰۵ در کشور را روز به روز رو به بهبود دانست و گفت: ارتقا از استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ و از سوی دیگر الزام رعایت استانداردهای ۸۵ گانه ملی که به خودروسازها ابلاغ شده، هزینه‌های تمام شده محصول را بالا می‌برد که باعث شده تولید اینگونه خودروها صرفه اقتصادی نداشته باشد. از سوی دیگر توجه این گروه صنعتی به مسائل زیست محیطی و تولید محصولات کم مصرف باعث توقف تولید این محصول شده است. جعفرپور افزود: داخلی‌سازی ۵۰ درصدی خودروهای تولیدی در این شرکت خودروساز در سه سال گذشته به بیش از ۹۰ درصد در حال حاضر رسیده، که این مهم برای محصول جدید K۱۳۲ به ۹۲.۵ درصد می‌رسد و به زودی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان قطعات باقی مانده هم داخلی‌سازی خواهند شد و نهایتاً تا سال ۱۴۰۰ خودکفایی در صنعت خودرو‌سازی را جشن خواهیم گرفت.سعید تاجیک قائم مقام مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز در این مراسم گفت: تمام محصولات تولیدی شرکت خودروسازی شمال شرق کشور دارای استاندارد یورو ۵ است. فقط خودرو پژو ۴۰۵ دارای استاندارد یورو ۴ بود که آن هم تولیدش متوقف می‌شود. وی افزود: از رده خارج کردن محصولات با مصرف زیاد سوخت و سطح استانداردهای زیست محیطی پایین می‌تواند نقش بسزایی در کاهش میزان آلایندگی محیط زیست و هوای شهرها داشته باشد. بیژن زاهدی فرد مدیرعامل شرکت تولیدکننده پژو ۴۰۵ جی ال ایکس نیز توقف تولید مدل بنزینی آن را در راستای اجرای استانداردهای زیست محیطی کشور و به هدف تولید خودرو کم مصرف با آلایندگی کمتر و توجه به نوسازی سبد محصول بر اساس خواست مشتریان دانست و افزود: در این شرکت از امروز تولید پژو ۴۰۵ بنزینی با موتور XU۷ متوقف می‌شود. وی افزود: قصد داشتیم به‌منظور جایگزینی خودرو ۴۰۵ یک خودرو جدید به خط تولید اضافه کنیم اما مشکلات غیر قابل پیش بینی که ویروس کرونا در سراسر جهان به وجود آورد باعث شد این امر به تأخیر بیفتد.

اولین نمایشگاه سال ۹۹ آغاز شد

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از مشارکت ۱۵۰ شرکت تولیدی و صنعتی در نمایشگاه دستاوردهای مقابله با کرونا خبر داد. بهمن حسین‌زاده گفت: بازدید از نمایشگاه جهش تولید ودستاوردهای مقابله با کرونا برای عموم آزاد نیست و سفرا، رایزن‌ها و مسوولان کشوری، مهمان نمایشگاه بین‌المللی هستند. برای پروتکل‌های چهارگانه صنعت نمایشگاهی با ۴ ماه کار مطالعاتی، تدوین و شیوه نامه اجرایی آن ابلاغ شده است. این مقام مسوول در وزارت صمت ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها با برخورداری از تخفیف ۵۰ درصدی می‌توانند در نمایشگاه حضور داشته باشند. حسین‌زاده در بازدید از آخرین مراحل آماده‌سازی نمایشگاه جهش تولید و دستاوردهای مقابله با کرونا اعلام کرد: ۱۵۰ شرکت ایرانی تولیدی و صنعتی در این نمایشگاه حضور دارند که از این تعداد ۵۰ شرکت برتر دانش بنیان و استارتاپ‌های فعال هستند.

 

ارسال نظر