اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۹۵۱

افزایش پرونده‌های ارسالی به تعزیرات

شاتا|  رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: در سه ماهه اول امسال ۲۳۰ پرونده از سازمان حمایت به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر شده است. عباس تابش در نشست تخصصی برنامه‌های وزارت صمت افزود: در سال ۱۳۹۷ تعداد ۹۹۴ مورد پرونده قیمت کالا و خدمات بررسی قرار گرفت و قیمت‌گذاری شده است که این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۱۹۶۴ پرونده رسیده که افزایش ۹۸ درصدی داشت. وی با اعلام اینکه بازرسی‌ها در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل آن ۱۶ درصد افزایش داشته، گفت: تعداد پرونده‌های متشکله ۴۰ درصد و میزان تخلفات ۱۸ درصد رشد داشته است. رییس سازمان حمایت ادامه داد: سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل آن شاهد افزایش ۱۱ درصدی بازرسی انبارها بوده‌ایم و پرونده‌های تشکیل شده ۴۸ درصد و ارزش این پرونده‌ها ۳۸ درصد افزایش یافت. به گفته تابش، پویش بدون قیمت نخریم و به قیمت بخریم را همچنان دنبال می‌کنیم و موضوع قاچاق پوشاک و لوازم خانگی از اولویت‌های کاری ما است. رییس سازمان حمایت، تصریح کرد: بودجه ستادهای استانی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل آن افزایش ۲۲۲ درصدی داشته است.

کارت‌های بازرگانی سطح‌بندی می‌شود

ایرنا|  عضو هیات رییسه اتاق ایران، از سطح‌بندی کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان خبر داد و گفت: این تصمیم به زودی ابلاغ و ظرف حدود یک ماه آینده اجرایی خواهد شد. کیوان کاشفی افزود: در قالب این تصمیم، برای کسانی‌ که بار اول کارت بازرگانی صادرات دریافت می‌کنند سقف صادرات ۵۰۰ هزار دلار در سال، برای سال دوم سقف یک میلیون دلار، سال سوم ۲ میلیون دلار و سال سوم به بعد بدون سقف در نظر گرفته شده است. به گفته وی، شرکت‌های تولیدی و کارخانه‌ها که از بخش‌های مختلف مجوز فعالیت دارند مشمول این طرح نیستند و می‌توانند صادرات خود را به هر میزان و بدون سطح انجام دهند. کاشفی با اشاره به اینکه سطح‌بندی برای واردات کالاها در ۲ سال گذشته اجرا شده بود، یادآور شد: اکنون نیز بنا داریم این کار را برای صادرات کالاها و باهدف جلوگیری از ایجاد رانت و فساد انجام دهیم. عضو هیات رییسه اتاق ایران، توضیح داد که در گذشته که سطح‌بندی وجود نداشت ممکن بود برخی افراد واردات و صادرات سنگینی طی یک‌سال انجام دهند و بعد دیگر در دسترس نباشند که با این روند امکان دریافت حقوق دولتی از آنها میسر نمی‌شد. کاشفی با بیان اینکه سطح بندی صادرات امکان نظارت بیشتر بر بازگشت ارز به کشور را نیز فراهم می‌کند، عنوان کرد: در شرایط کنونی که کشور نیازمند بازگشت ارز حاصل از صادرات است باید دقت عمل بیشتری در این زمینه داشته باشیم. به گفته این عضو هیات رییسه اتاق ایران، ، با اجرای سطح‌بندی کارت‌های بازرگانی برای صادرات، زمانی که از شیوه فعالیت یک صادرکننده و نظم وی در بازگرداندن ارز برای چند سال اطمینان حاصل شد، سقف صادراتی برداشته می‌شود.

گرانی اخیر لوازم خانگی غیرقانونی است

تسنیم|  مدیرکل لوازم خانگی وزارت صمت با اعلام اینکه فرآیند قیمت‌گذاری‌های رسمی لوازم خانگی در روزهای آینده تعیین تکلیف خواهد شد، گفت: صنعت لوازم خانگی تابع قیمت‌گذاری هستند اما سازمان حمایت در سال 99 هیچ‌گونه افزایش قیمتی را مصوب نکرده است و افزایش قیمت‌ها مورد تأیید وزارت صمت نیز نمی‌باشد. کیوان گردان افزود: در سال 99 هنوز هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت گرفته نشده است و با گرانفروشان برخورد خواهد شد. بخشی از لوازم خانگی وابسته به مواد اولیه‌ای است که از خارج وارد می‌شود و با توجه به افزایش قیمت ارز افزایش قیمت قابل قبول است اما هنوز هیچ افزایش قیمتی مصوب نشده است بلکه از فضای ایجادشده در نهاده‌ها و قیمت ارز سودجویان سوءاستفاده می‌کنند. گردان ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت تولید ما حدود 20 میلیون دستگاه است در سال گذشته نزدیک به 9 میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید شده است و هیچ مشکلی در زمینه تولید نداریم. افزایش قیمت در بازار محدود است چون افزایش قیمتی به‌صورت جدی نداشته‌ایم. او تصریح کرد: مشکل اصلی ما در لوازم خانگی قاچاق است که در دستور کار مبارزه قرار گرفته است. مدیرکل لوازم خانگی وزارت صنعت ابراز کرد: بالارفتن قیمت ارز و وقفه در تخصیص ارز و قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه در افزایش قیمت لوازم خانگی بی‌تأثیر نیست اما قیمت‌گذاری‌ها باید به‌صورت اصولی و مصوب باشد و با گرانفروشی‌های بی‌واسطه برخورد خواهد شد. وی افزود: سامانه جامع گارانتی نیز برای جلوگیری از قاچاق کالا و حمایت از حقوق مصرف‌کننده راه‌اندازی خواهد شد. مدیرکل لوازم خانگی وزارت صنعت، اضافه کرد: در هفته‌های اخیر جلسات مختلفی برگزار شد و بخش بزرگی از مشکلات مرتفع شده است و وقفه تخصیص ارز نیز برطرف خواهد شد تا تولید بدون وقفه ادامه داشته باشد. بانک مرکزی برای برخی تعرفه‌ها ارز نیمایی درنظر گرفته است. مدیرکل لوازم خانگی وزارت صنعت اعلام کرد: فرآیند قیمت‌گذاری‌های رسمی در روزهای آینده تعیین تکلیف خواهد شد و برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده تلاش خواهیم کرد.

 

ارسال نظر