اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۶۷۰

دستورالعمل ورود موقت کالا ابلاغ می‌شود

مهر |رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس این دستورالعمل مقرر شده است، صادرکننده صرفاً به میزان ارزش‌افزوده کالای صادراتی تعهد ارزی نزد بانک مرکزی داشته باشد. حمید زادبوم در نشست مجازی بررسی آخرین تحولات تجاری و توسعه صادرات در دوران پساکرونا با اتاق اصفهان افزود: شرایط صندوق ضمانت صادرات در سال جاری به‌مراتب بهتر از سال قبل است و در قالب بسته حمایتی صادرات در دو بخش تسهیلات ریالی و مشوق‌های صادراتی از صادرکنندگان حمایت جدی خواهد کرد. وی نیازهای ارزی کشور را برای توسعه صادرات الزامی دانست و تصریح کرد: برای تحقق این هم، نیاز است واردات غیرضروری محدود شود که این موضوع بحمدالله در حال انجام است. زادبوم در پاسخ به ایجاد میزهای مشترک در کشورهای همسایه گفت: ایجاد این میزها مستلزم هماهنگی با امور بین‌الملل اتاق ایران است زیرا اتاق ایران حضور اتاق‌های مشترک را در این خصوص مدنظر دارد لیکن سایر اتاق‌ها هم می‌توانند در این مورد نقش‌آفرینی و مشارکت فعال داشته باشند. رییس اتاق اصفهان نیز در این نشست با اشاره به جهش تولید به عنوان شعار سال ۹۹ گفت: اتاق اصفهان برای تحقق شعار سال، در ابتدا گزارش‌های کارشناسی و دقیقی را از تبعات کرونا بر اقتصاد کشور تهیه و به دولت تقدیم کرد و در ادامه با تشکیل تیم‌های شتاب‌دهنده صادرات تحت عنوان ماراتن صادرات، ایجاد سرای نوآوری و تمرکز بر بازار کشورهای همسایه به عنوان اهداف صادراتی در شرایط تحریم و کرونا خط مشی خود را برای جهش تولید و صادرات در سال ۹۹ تبیین کرد. مسعود گلشیرازی، از رییس‌کل سازمان توسعه تجارت خواست تا رفع تعهدات ارزی فعالان اقتصادی به‌طورجدی موردتوجه و مداقه قرار گیرد تا روند صادرات غیرنفتی کشور در این برهه حساس بیش‌ازپیش تسهیل شود. فرشته امینی، عضو هیأت رییسه اتاق اصفهان نیز در این نشست گفت: کمیسیون تجارت اتاق اصفهان تصمیم به راه‌اندازی میزهای کاری سه کشور عراق، افغانستان و سوریه در اتاق اصفهان با حضور و پاسخگویی کارشناسان بومی این کشورها دارد و به همین ترتیب از سازمان توسعه تجارت انتظار و تقاضا دارد که شرایطی را فراهم کند تا در میزهای متناظر، نماینده اتاق اصفهان در این کشورها حضور داشته باشد و این ارتباط موثر بتواند باعث رشد صادرات بین کشورهای مذکور در کوتاه‌مدت شود. در ادامه رییس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق اصفهان با تبیین برنامه‌های کمیسیون در سال جاری گفت: ما در اتاق اصفهان میز کشورهای همسایه را ایجاد کرده‌ایم اما برای سرعت بخشیدن به این حرکت و دستیابی به نتایج مطلوب نیاز است میزهای مشابه در کشورهای متناظر فعال شوند. احمد پزنده اظهار کرد: حمایت سازمان توسعه تجارت از اقدامات اتاق بازرگانی، قطعاً سرعت افزایش صادرات به این کشورها را چند برابر خواهد کرد.

 تالارهای پذیرایی  به زودی بازگشایی می‌شود

تسنیم| رییس اتاق اصناف تهران از تعیین تکلیف بازگشایی تالارهای پذیرایی به زودی خبر داد. قاسم نوده فراهانی در خصوص جزئیات جلسه امروز در استانداری تهران، اظهار داشت: این جلسه در استانداری تهران و با ریاست آقای حسن بیگی معاون استاندار، تشکیل شد و در خصوص ادامه داشتن کرونا در کشور توضیحات و تأکیداتی صورت گرفت. وی گفت: معاون استاندار تأکید کردند که کرونا ادامه داشته و مسوولان ذی ربط باید به زیر مجموعه‌های خود تأکید کنند که حتما پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و بهداشت را رعایت کنند و فکر نکنند که کرونا تمام شده است. بر همین اساس برنامه‌ریزی شد که چند گروه متشکل از دانشگاه‌های علوم پزشکی، بازرسان اصناف و استانداری و سازمان حمایت برای بازرسی سطح کشور تشکیل شود. رییس اتاق اصناف تهران خاطرنشان کرد: این بازرسان با گشت در سطح شهر در صورت مشاهده عدم رعایت موارد بهداشتی، باید تذکرات لازم را به صنوف اعلام و در صورت عدم توجه، اخطار قانونی داده و در نهایت نیز اگر رعایت نشد، برخورد قانونی انجام شود. فراهانی افزود: درست است که آمار فوتی‌ها و میزان بستری‌های کرونا کمتر شده ولی تعداد افراد مبتلای شناسایی شده افزایش یافته است و این روزها نیز مردم در اخبار شاهد این افزایش آمار هستند. بنابراین در این جلسه تأکید شد که با توجه به بازگشایی همه صنوف، اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، قطعاً با مشکلات عدیده‌ای روبه رو خواهیم شد. وی با بیان اینکه قرار است از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما مسوولان تذکرات لازم و لزوم توجه بیشتر به موارد بهداشتی را مطرح کنند، ادامه داد: بازرسی‌های مشترک نیز پس از اینکه هر بخش افراد مورد نظر خود را معرفی کرد، با مدیریت ستاد کرونا کار خود را احتمالاً از پایان هفته جاری شروع می‌کنند.

   تعیین تکلیف تالارها به زودی

رییس اتاق اصناف تهران در خصوص بازگشایی تالارهای پذیرایی نیز گفت: قرار بود موضوع بازگشایی تالارهای پذیرایی روز گذشته در ستاد ملی کرونا مطرح شود، ولی فراموش شد؛ اما امروز طی صحبت‌هایی که با آقای زالی انجام دادیم، قرار شد اتحادیه تالارهای پذیرایی نامه را به اتاق اصناف تهران ارایه کنند که این کار نیز انجام شد و ما نیز این نامه را به ستاد ملی کرونا برای بررسی بازگشایی این صنف ارسال کردیم. وی اظهار داشت: ان شاءالله تالارها نیز همانند سایر صنوف که بازگشایی شد، می‌توانند فعالیت خود را پس از تصویب ستاد ملی کرونا و دریافت محور و پروتکل‌های بهداشتی، شروع کنند. با بازشدن تالارها دیگر هیچ واحد صنفی تعطیل شده‌ای وجود نخواهد داشت. 


 

ارسال نظر