اخبار صنعت

۱۳۹۹/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۴۵۵

تشکیل کمیته تخصیص ارز سازمان توسعه تجارت 

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص برنامه‌ریزی توسعه صادرات غیرنفتی در سال 99 از تشکیل کمیته تخصیص ارز به همت سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و با عضویت نمایندگان معاونت‌های صنعتی و معدنی، سازمان توسعه تجارت ایران و بانک مرکزی با هدف تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات مرتبط با تخصیص ارز به واردات، تهاتر و واردات در مقابل صادرات خبر داد. حمید زادبوم تدوین پیش‌نویس بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال 99 و ارایه آن به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را از دیگر اقدامات سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد. وی بیان داشت: بسته حمایتی سال 99 با تاکید بر توسعه صادرات به 15 کشور همسایه و اتحادیه اوراسیا و کشورهای چین، هند، سوریه و لبنان و همچنین حمایت از زیرساخت‌های صادراتی و توسعه فعالیت‌های ترویجی و بازاریابی خارجی در حوزه صادرات تدوین شده است و پس از ابلاغ بسته حمایتی سال 99 نسبت به تدوین و ابلاغ شاخص‌های پرداخت مشوق‌ها توسط کارگروه مشوق‌ها اقدام خواهد شد. زادبوم گفت: منابع مندرج در بسته حمایتی سال 99 سپرده‌گذاری 20هزار میلیارد ریالی از محل منابع ریالی صندوق توسعه ملی است که در یک دوره دو ساله در بانک‌های عامل جهت اعطای تسهیلات صادراتی صورت می‌گیرد. وی افزود: این تسهیلات به صورت ترکیبی به نسبت 50 درصد منابع بانک عامل و 50 درصد منابع سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی، سپرده‌گذاری به مبلغ یک میلیارد یورو دوساله در چند بانک عامل توسط صندوق توسعه ملی بابت اعطای تسهیلات ارزی در قالب اعتبار خریدار و فروشنده، منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال 99 کل کشور برای حمایت از صادرات غیرنفتی به میزان6000 میلیارد ریال، بخشی از درآمدهای حاصل از وضع عوارض صادراتی و افزایش سرمایه دولت در صندوق ضمانت صادرات ایران تا سقف 100 میلیون یورو است.

معافیت‌های  جدید  ثبت سفارش واردات اعلام شد

بر اساس بخشنامه دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، جزییات معافیت‌های جدید ثبت سفارش واردات اعلام شد. در بخشنامه سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات آمده است: پیرو نامه شماره 60.266377 مورخ 1398.10.4 و با عنایت به نامه شماره 60.57941 مورخ 1399.2.31 سرپرست وزارت متبوع به استحضار می‌رساند؛ بند (7) صورت جلسه ساماندهی فرآیند ثبت سفارش واردات کالاهای گروه 2 اولویت ارزی مورخ 1398.9.27 به شرح ذیل اصلاح می‌گرد: ۱. متقاضیان فاقد سابقه واردات تا سقف 500 هزار دلار در حیطه سه رشته فعالیت خود، از بررسی و کنترل سابقه معاف می‌شوند. ۲. واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از مراجع قانون ذی‌ربط: الف- صرفا برای تامین نیاز داخلی خود با تشخیص رییس سازمان، از بررسی و کنترل سابقه معاف هستند. ب- خارج از نیاز واحد تولیدی خود، ملاک عمل میانگین سابقه واردات سال‌های 1397 و 1398 (دو سال اخیر) مطابق با دو رشته فعالیت اولویت دوم و سوم کارت بازرگانی خواهد بود. ۳. ملاک عمل واردات برای واحدهای بازرگانی تا سقف میانگین واردات سال‌های 1397 و 1398 (دو سال اخیر) خواهد بود. ۴. دستگاه‌های اجرایی و پیمانکاران طرف قرارداد با دستگاه‌های اجرایی پس از تایید دفتر تخصصی ذی‌ربط، از بررسی و کنترل سابقه معاف هستند.۵. واحدهای تولیدی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای محصولات تولید شده آنها که دارای جدول ارزش افزوده باشد از بررسی و کنترل سابقه، معاف می‌باشند. ۶. کالاهای موجود در گمرک (قبض انبار) که ارز آنها تامین شده باشد از بررسی و کنترل سابقه معاف هستند. ۷. کالاهای اولویت‌دار (فهرست بسته تشویقی) در صورت تامین ارز از محل صادرات، از بررسی و کنترل سابقه معاف هستند. ۸. واردات موبایل، انواع کاغذ چاپ، تحریر، LWC  و باطله، مقطوعات چوبی، لاستیک سواری، لوازم و قطعات یدکی خودرو و لوازم خانگی طبق ردیف تعرفه‌های اعلامی از بررسی و کنترل سابقه معاف هستند. ۹. در صورت تغییر تعرفه یک کالای مشخص طی سال‌های مختلف، سابقه واردات تعرفه‌های قبلی با ارایه نامه از دفتر تعیین تعرفه گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر یکسان بودن کالا برای تعرفه جدید قابل محاسبه است. ۱۰. سابقه ذیل تعرفه 6 رقمی برای تمامی موارد فوق ملاک بررسی خواهد بود. بدیهی است سایر مفاد مصوبات قبلی کمیته راهبردی، کماکان به قوت خود باقی است.

شیوه‌نامه پرداخت مشوق‌های صادراتی سال 99 تدوین شد

 مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران از تدوین شیوه نامه‌های پرداخت مشوق‌های صادراتی سال ۹۹ در سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد. احسان قمری گفت: پیش نویس بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۳۹۹ توسط سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال شده و امیدواریم از سوی معاون اول رییس‌جمهور به زودی تصویب و ابلاغ شود. وی افزود: شیوه نامه‌های پرداخت مشوق‌های صادراتی در سازمان توسعه تجارت ایران تدوین شده و پس از اخذ نظر و استفاده از نظرات کارشناسی بخش‌های خصوصی و دولتی توسط سرپرست وزارت صمت ابلاغ و اجرایی خواهد شد . قمری توسعه صادرات را راهبرد اصلی کشور در شرایط فعلی دانست و گفت: توسعه صادرات و مدیریت واردات از جمله برنامه‌ها و اولویت‌های چهارگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

 

ارسال نظر