اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۹۲۱

وضعیت تجارت ایران با کشورهای عربی

سازمان توسعه تجارت ایران |مدیرکل دفترعربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تجارت 22 میلیارد دلاری ایران با کشورهای عربی گفت: ایران سال گذشته 9 میلیارد دلار واردات از کشورهای عربی داشته است. فرزاد پیلتن مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایران در سال 1398 حدود 22 میلیارد دلار با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و خاورمیانه شامل عراق، امارات، عمان، قطر، کویت، سوریه، لبنان، اردن و عربستان تجارت داشته است. او اعلام کرد: حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از عدد مذکور مربوط به صادرات ایران به کشورهای فوق و حدود ۹ میلیارد دلار واردات کشور از این کشورها بوده است. در حوزه صادرات به ترتیب عراق با حدود ۹ میلیارد دلار و امارات با ۲.۵ میلیارد دلار رتبه اول و دوم و کشورهای عمان با ۴۵۰ میلیون دلار، قطر با ۲۰۰میلیون دلار، کویت با ۱۸۰ میلیون دلار، سوریه با ۱۶۰ میلیون دلار، لبنان با ۳۰ میلیون دلار، اردن با ۲۱ میلیون دلار و بحرین با ۱۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند. پیلتن در ادامه بیان کرد: در حوزه واردات نیز به ترتیب کشورهای امارات با ۸.۷ میلیارد دلار در رتبه اول و کشورهای عمان با ۱۶۷میلیون دلار، عراق با ۱۳۱میلیون دلار، اردن با ۲۱ میلیون دلار، لبنان با ۱۸میلیون دلار، قطر با ۱۲میلیون دلار، سوریه با ۱۱میلیون دلار و بحرین با ۲ میلیون دلار در رتبه‌های بعد قرار گرفته‌اند. وی افزود: روابط تجاری ایران و عربستان در سال ۱۳۹۸ قطع بوده است و عملا تجارت مستقیمی بین دو کشور رخ نداده است. لازم به توضیح است که براساس آمارهای منتشر شده، در سال ۱۳۹۸ از میان کشورهای مذکور امارات در رتبه۲ تجارت خارجی ایران با کشورهای جهان و عراق در رتبه ۴، عمان در رتبه ۱۸، قطر در رتبه ۳۴، کویت در رتبه ۳۹، سوریه در رتبه ۴۱، لبنان در رتبه ۶۲، اردن در رتبه ۶۳ و بحرین در رتبه ۸۸ قرار گرفته‌اند.

بازگشایی محدود مرز بازرگان 

خبرگزاری مهر |سخنگوی گمرک ایران گفت: صبح دیروز در ملاقات مرزی مدیرکل گمرک بازرگان و مدیرکل گمرک گوربلاغ ترکیه، مقرر شد روزی ۶۰ کامیون از محموله‌های صادراتی ایران وارد خاک ترکیه شود. سیدروح‌الله لطیفی اظهار داشت: پس از گفت‌وگوی ویدیو کنفرانسی روسای گمرک ایران و ترکیه در عصر روز دوشنبه، و تاکید رییس کل گمرک ایران در اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ممانعت از توقف مرزها بر اساس سیاست‌های سازمان جهانی تجارت و سازمان جهانی گمرک و برداشتن موانع تجارت بین دو کشور، صبح دیروز با درخواست ملاقات مرزی فوری از سوی گمرک بازرگان، ضمن بازدید مدیران مرزی گمرک گوربلاغ ترکیه از زیر ساخت‌های بهداشتی بازرگان، مقرر شد ۴۵۰ کامیون حامل محموله‌های صادراتی شامل هندوانه، خرما، کیوی و… ترانزیتی که به علت عدم پذیرش کشور ترکیه در مرزبازرگان بلاتکلیف مانده بود مجدداً نسبت به پذیرش ازطرف ترکیه اقدام شود که ظرف یک‌ساعت 20 کامیون ترک از مرز خارج شد و همچنان نیز خروج این کامیون‌ها ادامه دارد. وی افزود: در این ملاقات اضطراری مرزی درباره تردد کامیون‌های ایرانی مانند سایر کشورها به ترکیه و تعیین تکلیف ۱۶۰ کامیون محموله‌های تجاری که به مقصد ایران با ناوگان کشور ترکیه که از زمان بسته شدن مرز در طرف ترکیه متوقف و بلاتکلیف هستند، مذاکراتی صورت گرفت که اعلام شد، منتظر دستور «رضا تونا توراگای»، رییس کل گمرک ترکیه هستند. سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد: در این ملاقات مرزی مقامات ترک از تمهیدات بهداشتی گمرک و اکیپ مستقر شده وزارت بهداشت (غربالگری) و محل داگت ضدعفونی کامیون‌ها در مرز بازرگان نیز بازدیدی داشتند و طرف ایرانی اعلام آمادگی کرد تا با داگت و تونل‌های ضدعفونی، کلیه کامیون‌های خروجی به سمت ترکیه کاملاً ضدعفونی شوند و تیم وزارت بهداشت نیز امکان صدور گواهی سلامت برای رانندگان را پس از معاینه خواهند داشت. طرف ترک نیز ضمن رضایت از عملکرد بهداشتی ایران اعلام کرد که اقدامات بهداشتی ایران به اطلاع مقامات ارشد گزارش خواهد شد.

مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی در صنعت دارو

ایسنا |رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران می‌گوید تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این صنعت، برای تولیدکنندگان دارو در ایران مشکلاتی به وجود آورده است. محمود نجفی‌عرب اظهار کرد: فعالان صنعت دارو همان ابتدا اعلام کردند که مخالف تخصیص ارز دولتی به این بخش هستند، زیرا از سویی شفافیت را در این حوزه از بین می‌برد و از سوی دیگر برای تولیدکنندگان واقعی مشکل‌ساز می‌شود. وی با اشاره به محدودیت‌های دولت در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که در درآمدهای ارزی کشور به وجود آمده، دولت در تامین این منابع در تنگناست و از این رو تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه دارو برای رسیدن به این ارز باید پیگیری‌های گسترده‌ای انجام دهند و همین امر برای سرمایه‌گذاران مشکل‌ساز می‌شود. رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تفاوتی که در تزریق ارز دولتی برای تولیدکننده و واردکنندگان به وجود آمده، توضیح داد: برای تولید دارو، واردات مواد اولیه با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شود اما در گام‌های بعدی، هزینه تجهیزات، هزینه بسته‌بندی و سایر مراحل با ارز آزاد یا نیمایی انجام می‌شود و این یعنی در نهایت بخش زیادی از هزینه تولید دارو با ارز غیردولتی پیگیری می‌شود. 

 

ارسال نظر