اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۷۵

محدوده نوسان قیمت مرغ تعیین  شد

ستاد تنظیم بازار محدوده نوسان قیمت مرغ در بازار را تعیین کرد .در پی درخواست تشکل‌های تولیدی صنعت گوشت مرغ کشور و وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تعدیل مجدد مقادیر جوجه‌ریزی برای مدت دو ماه به ۱۰۵ میلیون قطعه مشروط به رعایت قیمت مصوب جوجه یک روزه و مرغ کشتاری موافقت شد. تشکل‌های تولیدی و وزارت جهاد کشاورزی مکلف گردیدند بازار را به گونه‌ای مدیریت نمایند که قیمت جوجه یک روزه و گوشت مرغ بیش از هفت درصد نوسان افزایشی با هدف حمایت از تولیدکننده یا کاهشی با هدف حمایت از مصرف‌کننده را نداشته باشد. ستاد تنظیم بازار همچنین با جمع آوری ۲۰ میلیون قطعه تخم مرغ نطفه‌دار با مکانیسم‌های مناسب از جمله صادرات یا عرضه برای مصارف داخلی تخم مرغ‌های نطفه‌دار یعنی مصارف صنعتی موافقت کرد .پیش‌بینی شده است وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از تمام ظرفیت‌های شرکت پشتیبانی امور دام و تشکل‌های تولیدی ضمن توجه به مقادیر نیاز واقعی اقدام لازم را انجام و مقادیر ضرر و زیان مربوطه را به سازمان برنامه و بودجه کشور جهت پیش‌بینی منابع لازم اعلام نماید.

مرز مهران همچنان بسته است

ایرنا | سخنگوی گمرک اعلام کرد: مرز مهران بازگشایی نشده و خبر منتشر شده در یکی از خبرگزاری‌ها تکذیب می‌شود. سید روح‌الله لطیفی تصریح کرد: صبح امروز خبری به نقل فرماندار مهران منتشر شد که در آن اعلام شده بود این مرز با عراق فعالیتش را از سر گرفته و دو روز در هفته عملیات تجاری انجام می‌دهد؛ اما این خبر تکذیب می‌شود. وی ادامه داد: فرماندار این شهرستان مرزی نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ای دیگر ضمن تکذیب این خبر، اعلام کرد که اساسا گفت‌وگویی با خبرگزاری مذکور نداشته و مطلب اعلام شده را وی بیان نکرده است. سخنگوی گمرک اظهار داشت: تصمیم بازگشایی مرزها از سوی دولت عراق به استانداری‌های مرزی سپرده شده و استانداری واسط برای بازگشایی مرز مهران در حال رایزنی با بغداد برای نحوه ساعت کاری مرز، روزهای ثابت در هفته، کالاهای دارای اولویت و تعداد کامیون‌ها در روز است تا پس از جمع بندی با اجرای پروتکل‌های بهداشتی آن را عملیاتی کند. گفتنی است خبرگزاری مذکور نیز خبر بازگشایی مرز مهران را از خروجی خود حذف کرده است. مهران یکی از اولین مرزهایی بود که پس از شیوع ویروس کرونا فعالیتش متوقف شد؛ البته درباره دلیل تعطیلی مرز ابهام وجود داشت و کرونا به عنوان علت اصلی این اقدام شناخته نشد. با این حال دولت عراق از همان زمان تصمیم به تعطیلی مرز مهران گرفت و مقرر شد این مرز در بیست و سومین روز فروردین ماه بازگشایی شود. اما وزارت بهداشت این کشور به دلیل برخی نگرانی‌ها، پیشنهاد تمدید یک هفته‌ای این تاریخ را برای مسدودی این مرز ارایه کرد و از آن زمان تاکنون همچنان مرز مهران تعطیل بوده و رایزنی برای بازگشایی آن ادامه دارد.

جزییات مشکلات صادرکنندگان

خبرگزاری فارس | رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با اشاره به مشکلات صادرکنندگان گفت: مساله باز و بسته شدن مرزها طی ماه‌های اخیر، در اثر شیوع ویروس کرونا امری موقت و گذراست اما موضوع اصلی صادرکنندگان شرایط سختی است که به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها در امر تجارت با آن مواجهند. هرویک یاری‌جانیان با اشاره به مشکل نقل و انتقالات مالی تجار افزود: این موضوع یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان است زیرا امکان نقل و انتقالات مالی از طریق سیستم بانکی برای تجار و صادرکنندگان وجود ندارد و این موضوع تجارت را بسیار سخت و هزینه‌بر کرده است. وی با انتقاد از تجارت چمدانی اظهار داشت: نقل و انتقال مالی از طریق صرافی‌ها و پرداخت کارمزد برای نقل و انتقالات مالی با سود محدود صادرات تطابق ندارد. یاری‌جانیان با بیان اینکه صادرات با شرایط فعلی توفیق چندانی نخواهد داشت، گفت: حتی این موضوع برای طرف‌های تجاری ما نیز مساله‌ساز شده به‌طوری که ترجیح می‌دهند روابط تجاری را با کشورهایی برقرار کنند که مشکلات نقل و انتقال مالی نداشته باشند و به عبارتی وضعیت تجارت روان‌تری داشته باشند. وی افزود: البته پس از اجرای موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد ایران و اوراسیا صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا رشد یافته است و حتی صادرات کالاهای ایران به اوراسیا آسان‌تر از صادرات ترکیه به این کشورها است، اما باز هم به علت عدم امکان نقل و انتقالات مالی از طریق سیستم بانکی مشکلات زیادی بر سر راه توسعه صادرات این بخش وجود دارد که اگر این مساله نبود قطعاً از زمان انعقاد قرارداد تا کنون شرایط بهتری را تجربه می‌کردیم. یاری‌جانیان با اشاره به اینکه حجم تجارت بین ایران و ارمنستان حدود 500 میلیون دلار است بیان داشت: اگر امکان نقل و انتقالات مالی از طریق سیستم بانکی فراهم شود، قطعا حجم تجارت بین دو کشور افزایش چشمگیری خواهد یافت زیرا فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه تجارت بین دو کشور وجود دارد. وی با اشاره به تجارت 5 میلیارد دلاری بین دو کشور گرجستان و ارمنستان گفت: این حجم از تجارت در حالی است که گرجستان دارای 5 میلیون نفر جمعیت و ارمنستان دارای سه میلیون نفر جمعیت است. وی افزود: بنابراین با توجه به جمعیت 80 میلیونی کشورمان می‌توان نتیجه گرفت در توسعه روابط تجاری با ارمنستان ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد و می‌توان مبادلات تجاری بین دو کشور را به رقمی بسیار بیشتر از 500 میلیون دلار رساند.

 

ارسال نظر