اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۸۰

شرایط ترخیص برنج‌های تامین ارز شده اعلام شد

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت اعلام کرد: خروج برنج از گمرکات پس از اظهار و طی تشریفات گمرکی و پرداخت مابه‌التفاوت ریالی به سازمان حمایت، با اعلام رسمی و صدور حواله توزیع امکان‌پذیر است. عباس قبادی با ارسال نامه‌ای به گمرک ایران، شرایط ترخیص برنج‌های تأمین ارز شده را اعلام کرد. بر اساس این نامه، خروج برنج از گمرکات پس از اظهار و طی تشریفات گمرکی و پرداخت مابه‌التفاوت ریالی به سازمان حمایت، منوط به اعلام رسمی و صدور حواله توزیع از سوی دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار است. متن کامل نامه قبادی به معاون امور گمرکی گمرک ایران به شرح زیر است: «احتراماً با عنایت به لزوم عرضه کلیه برنج‌های وارداتی اعم از انواع برنج هندی، پاکستانی و… تأمین ارز شده با نرخ ارز رسمی (۴۲۰۰ تومانی) در شبکه‌های تحت نظارت دولت، خواهشمند است با قید فوریت به همه گمرکات اجرایی ابلاغ گردد خروج برنج از گمرکات پس از اظهار و طی تشریفات گمرکی و پرداخت مابه‌التفاوت ریالی به سازمان حمایت، منوط به اعلام رسمی و صدور حواله توزیع توسط دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار کشور است. همچنین از آنجایی که خروج انواع برنج پاکستانی پیش از این مشمول الزام فوق بوده است، ضروری است دستور فرمایید ضمن برقراری الزام فوق برای انواع برنج وارداتی، فهرست ترخیص انواع برنج هندی، تایلندی، پاکستانی و … از ابتدای فروردین ماه سال ۹۹ تاکنون به تفکیک شرکت، ثبت سفارش، تناژ، ارزش، ترخیصیه و فهرست انبارهای مقصد ظرف روز جاری به این حوزه ارسال شود.»

ورود ۲۱ شرکت و محصول  به بازار سرمایه در سال ۹۸

ایرنا |  معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ از ظرفیت‌های جدید به ویژه بازار سرمایه برای تأمین مالی خود استفاده کنند، گفت: در سال گذشته پنج شرکت بخش تولید در بورس، ۱۱ شرکت در فرابورس و پنج محصول در بورس کالا وارد شده و مجموع ۲۱ شرکت و محصول نشان می‌دهد هنوز ظرفیت خالی زیادی در این میسر وجود دارد. سعید زرندی افزود: سوق دادن شرکت‌های تولیدی به استفاده از ابزارهای نوین مالی یکی از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وی با یادآوری اینکه در سال ۹۹ سرمایه در گردش مورد نیاز بخش صنعت حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده، بیان داشت: برای سرمایه‌گذاری ثابت نیز نیاز این بخش نزدیک به ۸۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. معاون طرح و برنامه وزارت صمت اضافه کرد: این حجم منابع مالی در سیستم بانکی قابل تأمین نیست، بر این اساس از شرکت‌های بزرگ خواسته‌ایم از ظرفیت‌های جدید به ویژه بازار سرمایه برای تامین مالی خود اقدام کنند. زرندی اظهار داشت: در سال گذشته دفتری مستقل در ساختار وزارت‌ صنعت با عنوان دفتر سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی ایجاد شد تا شرکت‌های تولیدی را به سوی استفاده از ابزارهای جدید مالی سوق دهد.

وی خاطرنشان کرد: پارسال در مجموع بیش از دو هزار و ۲۰۰میلیارد تومان از ابزارهایی مثل اوراق بدهی، لیزینگ، صکوک و گام در بخش تولید استفاده شده و باید تغییر نگاه در این موضوع هم در بین فعالان صنعتی و معدنی و هم متولیان این امر انجام شود. زرندی گفت: در تلاشیم موانعی که در این زمینه وجود دارد، تسهیل شود تا روند استفاده شرکت‌های تولیدی از این ابزارها سرعت گیرد.

تجارت با اوراسیا  از مرز  5 میلیون تن گذشت

ایرنا |  سخنگوی گمرک ایران گفت: بعد از ۶ ماه از اجرایی شدن موافقت نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حجم تجارت با این اتحادیه به بیش از پنج میلیون تن کالا رسید. سید روح‌الله لطیفی ادامه داد: از زمان اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران، با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پنجم آبان سال ۹۸ تا پنجم اردیبهشت سال ۹۹، حجم تجارت کشورمان با این اتحادیه، به پنج میلیون و ۱۰۴ هزار و ۹۸۴ تن به ارزش یک میلیارد و ۷۸۲ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۷۱۹ دلار رسید. وی افزود: سهم صادرات کشور به این اتحادیه، یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۳۷۷ تن به ارزش ۵۳۹ میلیون و۶۱۲ هزار و ۴۵۶ دلار در این مدت بوده است که روسیه با ۵۳ درصد، ارمنستان با ۲۳ درصد و قزاقستان با ۱۶ درصد کل صادرات کشورمان به ترتیب مقاصد اول تا سوم کالاهای صادراتی کشورمان به این اتحادیه بودند. سخنگوی گمرک ایران در خصوص کالاهای اصلی صادراتی به این اتحادیه گفت: سیب تازه با ۱۴ درصد، پسته با ۱۲ درصد، گازمایع با ۹ درصد، کیوی با ۷.۵ درصد، انگور با ۳ درصد و خیار و ترشی خیاربا ۲.۵ درصد و فلفل با ۲.۲ درصد عمده محصولات صادراتی کشورمان به این اتحادیه را در ۶ ماه گذشته تشکیل می‌دهند. لطیفی در خصوص واردات از این اتحادیه نیز اعلام کرد: بعدازاجرای این موافقتنامه، سه میلیون و ۷۶۰ هزار و۶۰۷ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۴۲ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۲۶۳ دلار به کشور واردشده است که عمده واردات ما از این اتحادیه کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور بوده است.

 سخنگوی گمرک همچنین از بازگشایی بازارچه مرزی پیشین واقع در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد. لطیفی در این زمینه گفت: این مرز مشترک با پاکستان از روز (شنبه) فعالیت خود را آغاز کرده و روزهای زوج از ساعت ۸ صبح الی ۱۴ فعال است. بر اساس تصمیم اسلام‌آباد، کالاهای صادراتی ایران که عمدتا شامل مواد غذایی است، از این مرز می‌تواند وارد پاکستان شود. به گفته وی در هر روز حدود ۲۰ کامیون و ۵۰ کامیون کوچک و وانت امکان جابه‌جایی بار دارند.

 

ارسال نظر